Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 153)
 
   Přihlásit přes CAS
Den s didaktikou němčiny (10232)
Základní informace
Den s didaktikou němčiny
Kód varianty (CID): 10232
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Pedagogická fakulta
Katedra germanistiky [41-KG]
prezenční
čeština
Vzdělávací program je realizován formou konference. Konference je zaměřená na problematiku výuky německého jazyka na základních a středních školách s oporou na současné poznatky oborové didaktiky cizích jazyků, i k námětům dobré praxe.

Zvláštní důraz je kladen na aktivizační strategie a na současné tendence ve vývoji didaktiky cizích jazyků, jako je činnostně zaměřená výuka, výuka orientovaná na žáka, mnohojazyčnost, autonomní učení a především využití nových médií. Konference je zároveň příležitostí pro vzájemné sdílení zkušeností učitelů německého jazyka na základních a středních školách všech typů.

Významným tématem konference reflektujícím současné procesy revize rámcových vzdělávacích programů budou i možnosti integrace poznatků na základě mezipředmětových vztahů a hledání místa němčiny jako cizího jazyka v těchto procesech. Ve společenství učitelů z praxe, oborových didaktiků a dalších odborníků na vzdělávání budou nové poznatky, zkušenosti a metodické postupy diskutovány a analyzovány s cílem nalezení vhodných alternativ pro zkvalitnění učitelské praxe všech účastníků. S ohledem na toto zaměření je obsah vzdělávacího programu strukturován do dvou tematických celků.


1 Vybrané problémy oborové didaktiky němčiny jako cizího jazyka
Tomuto tématu jsou věnovány jak přednášky, tak i řízená strukturovaná diskuse.

1.1 Přednášky (2 x 1 hodina)
V rámci přednášek prezentují odborníci zaměřující se na didaktiku němčiny jako cizího jazyka současné trendy a poznatky relevantní pro výuku němčiny na základních a středních školách. Představují především výsledky pedagogických a akčních výzkumů zaměřených na výuku němčiny jako cizího jazyka z oblastí řečových dovedností a jazykových prostředků.
Jedna přednáška tak tematicky cílí na didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu ve vztahu k rozvoji dovedností žáků ve výuce němčiny. Druhá přednáška se zaměřuje na současné možnosti integrace obsahu německého jazyka a dalších předmětů vyučovaných na základních a středních školách.

1.2 Řízená diskuse (2 hodiny)
Strukturovaná diskuse se zaměřuje na sdílení zkušeností s problematickými aspekty výuky jednotlivých účastníků. Aktuální problémy jsou diskutovány a podrobeny didaktické analýze. V návaznosti jsou navrhovány vhodné alterace pro zlepšení pedagogické praxe účastníků.
Diskuse a navazující didaktická analýza a alterace se soustředí konkrétně na témata: a) efektivita výuky němčiny jako cizího jazyka v jednotlivých fázích vyučovací hodiny b) didaktické pojetí pro účastníky akce obtížných témat výuky němčiny s ohledem na motivaci žáků a rozvoj jejich vědomostí, znalostí a postojů.


2 Praktické náměty pro výuku němčiny jako cizího jazyka
Tématu jsou věnovány přednášky a tematicky zaměřené workshopy.

2.1 Přednášky (2 x 2 hodiny)
V rámci přednáškových částí jsou prezentovány příklady dobré praxe ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Praktické náměty prezentují nejen oboroví didaktici, ale pod odborným vedením lektorů i učitelé z praxe. Ve dvou blocích po dvou hodinách jsou prezentovány náměty ověřených výukových aktivit. Představeny jsou tak konkrétní didaktické transformace včetně využívaných pomůcek a zkušeností s aplikací ve výuce.

2.2 Workshopy (2 hodiny)
Tematické workshopy se zaměřují na tvorbu, hodnocení a praktické vyzkoušení námětů pro výuku němčiny jako cizího jazyka. Tato část navazuje na teoretické představení vybraných aktivit. Účastníci tak mají možnost si sami aktivity, jejich hodnocení a tvorbu prakticky vyzkoušet pod vedením vybraných.

Zapojení účastníci akce se účastní workshopů zaměřených na:
a) Možnosti využití nových médií ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
b) Využití mezipředmětových vztahů k zefektivnění výuky němčiny, včetně zohlednění znalostí a dovedností žáků získaných v rámci prvního cizího jazyka.
c) Praktické přístupy k výuce literatury a reálií ve výuce němčiny jako cizího jazyka.

Program lze absolvovat v rámci Šablon.
Cílem konference je přispět k výměně zkušeností s výukou němčiny na základních a středních školách s ohledem na měnící se potřeby společnosti v oblasti komunikace v cizích jazycích, konkrétně v němčině a zefektivnit tak její výuku.
UKPedF/533229/2023
MSMT
MSMT- 28686/2022-1
Den s didaktikou němčiny
8 hodin
Konference se bude konat 7.6.2024 v Celetné 13, Praha 1.
50
Cílová skupina: učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU




Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Literatura a lingvistika (0232)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
...
Absolventi obdrží osvědčení UK o absolvování studia.
Garant a místo
PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Katedra germanistiky
Katedra germanistiky
Pedagogická fakulta UK
Termín a délka
2023/2024
letní semestr, Červen
07.06.2024
Krátkodobé
8 (v hodinách celkem)
Poplatky a financování
1300 Kč / kurz
osvobozeno
Přihláška
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Centrum celoživotního vzdělávání
Bc. Klára Hašková, DiS.
klara.haskova@pedf.cuni.cz
221900342
16.02.2024
10.05.2024
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK