Komplexní krizová komunikace (9550)
Základní informace | |
Komplexní krizová komunikace | |
Kód varianty (CID): | 9550 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Přírodovědecká fakulta |
Centrum dalšího vzdělávání [31-643] | |
prezenční | |
čeština | |
Kurz je zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností se zaměřením na krizové situace ve školní praxi i mimo ni. Účastníci kurzu si osvojí techniky tzv. „krizové intervence“ (získají základní teoretické znalosti i praktické dovednosti v těchto technikách). Uvedené postupy lze využít jak v běžném pedagogickém prostředí, tak v krizových situacích, se kterými se lidé mohou setkat i v osobním životě. V první části kurzu budou studenti seznámeni s obecným postupem a terminologií poskytování krizové intervence ‒ definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí a základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie). V dalších částech kurzu budou tyto postupy prakticky procvičovány a aplikovány na konkrétních tématech krizových situací. Obecné postupy v nich budou obohaceny o specifika, která dané situace vyžadují. Spektrum témat, které kurz pokrývá, jsou např.: vývojové a tranzitorní krize, akutní stresová reakce, traumatické a posttraumatické stavy, práce s dětmi v krizi, závislosti a psychopatologie, týrání a zneužívání (včetně domácího násilí), smrt, umírání a sebevražedná problematika. Pro mnoho učitelů jsou tyto situace velmi zátěžové, neboť se s nimi doposud nemuseli setkat, či netuší, jak na ně reagovat a jakým způsobem s jednotlivými osobami komunikovat. První kontakt a řešení těchto situací by tedy měli zvládat všichni pedagogové, tedy i vyučující přírodovědných předmětů, a to obzvláště, že se jedná třídní učitele. Kurz bude v rozsahu 56 vyučovacích hodin. Předběžný sylabus: • 1) Úvod do kurzu & úvod do krizové komunikace • 2) Tranzitorní a vývojové krize, psychohygiena • 3) Trauma I: Šokové trauma ‒ akutní stresová reakce • 4) Trauma II: Hromadná neštěstí, vývojové trauma, posttrauma, mezigenerační přenos traumatu • 5) Speciální témata v KI I: Výrazné osobnostní rysy klienta, agrese, psychopatologie • 6) Speciální témata v KI II: Problematika závislostí • 7) Speciální témata v KI III: Týrání a zneužívání, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování • 8) Problematika smrti a umírání • 9) Sebevražedná tematika • 10) Specifika práce s dětmi v krizi • 11) Prevence a krizová problematika ve školním prostředí, možnosti odborné pomoci a vzdělávání, právní aspekty • 12) Řešení modelových situací |
|
Komplexní krizová komunikace | |
Jedná se kurz, který by se realizoval buď pravidelnou formou (obvykle v rozsahu 3 vyučovací hodiny každý týden v průběhu celého semestru) nebo blokově v rámci několika dnů (první turnus je plánován na letní semestr 2022) | |
Podmínkou přijetí je předchozí absolvování kurzu alespoň jednoho z níže uvedených kurzů pořádaných PřF UK: • „Zdravotník zotavovacích akcí“ • „Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky“ • předmět „První pomoc ve škole“ (MB180C25, MB180C25P nebo MB180C25T) Podmínka absolvování: • aktivní docházka (max. absence v rozsahu 6 vyučovacích hodin – 2 lekce) • písemné zpracování dosaženého osobního pokroku – sebereflexe • vyřešení 1 modelové situace v rámci závěrečných lekcí |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (1022) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
0 | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
Mgr. Radim Kuba, Ph.D. | |
Katedra učitelství a didaktiky biologie | |
Katedra učitelství a didaktiky biologie | |
Termín a délka | |
2022/2023 | |
zimní i letní semestr | |
15.02.2023 | |
Krátkodobé | |
56 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
2700 Kč / kurz | |
Přihláška | |
kudbi | |
Mgr. Radim Kuba, Ph.D. | |
radim.kuba@natur.cuni.cz | |
221951938 | |
01.02.2023 | |
![]() |