Učitelský stres a syndrom vyhoření - jak se mu vyhnout (6375)
Základní informace | |
Učitelský stres a syndrom vyhoření - jak se mu vyhnout | |
Kód varianty (CID): | 8098 |
přijímací řízení ukončeno, kurz archivován | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra psychologie [41-KPSY] | |
prezenční | |
čeština | |
Kurz je zaměřen na problematiku profesní náročnosti, profesního stresu a syndromu vyhoření v učitelství. Cílem kurzu je, aby zúčastnění vyučující získali vhled do problematiky zdrojů učitelského stresu a možností jeho snižování tak, aby u nich nedošlo k rozvinutí syndromu vyhoření. Kurz míří jak do oblasti teoreticko-empirických poznatků, tak do oblasti aplikace na vlastní profesní zkušenosti a prožitky. Účastníci a účastnice se seznámí se základními pojmy a poznatky v této oblasti, vyzkouší si základní techniky, jejichž prostřednictvím lze mapovat osobní míru profesního stresu a jeho zdrojů, a budou diskutovat obecně platné i osobně relevantní preventivní a intervenční strategie, které vedou ke snižování celkové míry prožívaného stresu v učitelství. | |
MSMT- 34010/2019-1-1152 | |
MŠMT | |
Učitelský stres a syndrom vyhoření - jak se mu vyhnout | |
2.1. Zmapování osobních zkušeností s profesním stresem a jeho zdroji (1/2 hodiny) 2.1. Stres - vymezení pojmů; zdroje stresu v učitelství; projevy stresu; pozitivní a negativní účinky stresu; osobnostní a profesní faktory zvyšující a snižující negativně prožívaný stres; důsledky stresu pro jednotlivce; techniky pro zjišťování míry stresu (2 hodiny) 2.2. Syndrom vyhoření – vymezení pojmů; vývoj syndromu vyhoření; údaje o výskytu syndromu vyhoření mezi vyučujícími; důsledky syndromu vyhoření pro vyučující, pro kvalitu výuky, pro fungování školy (2 hodiny) 2.3. Strategie zvládání stresu – představení druhů copingových strategií; pozitivní a negativní copingové strategie; autodiagnostické techniky; psychohygiena (2 hodiny) 2.4. Prevence a intervence – prevence učitelského stresu na úrovni jednotlivce a na úrovni školy; intervence na úrovni jednotlivce a na úrovni školy (1 hodina) 2.4. Závěrečná reflexe, evaluace (1/2 hodiny) |
|
20 | |
pro pedagogické pracovníky SŠ a ZŠ | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů bez předmětové specializace (0113) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
![]() |
|
![]() |
|
8 hodinový program v rámci DVPP | |
![]() |
|
Garant a místo | |
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. | |
Katedra psychologie | |
Katedra psychologie | |
Termín a délka | |
2022/2023 | |
zimní i letní semestr | |
Krátkodobé | |
8 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
1500 Kč / kurz | |
Přihláška | |
Magdalény Rettigové 4, Praha 1 | |
Katedra psychologie | |
Bc. Iva Gecková PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. |
|
iva.geckova@pedf.cuni.cz | |
221900544 | |
08.09.2022 | |
19.09.2022 | |
![]() |
|
Další informace | |
https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_kurz&cid=6439 |