Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 181)
 
   Přihlásit přes CAS
Bible v literatuře, literatura v Bibli (12268)
Základní informace
Bible v literatuře, literatura v Bibli
Kód varianty (CID): 12268
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - zájmový
Fakulta: Pedagogická fakulta
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [41-UVRV]
distanční
čeština
Základní povědomí o Bibli je v našem kulturním okruhu považováno za součást všeobecného kulturního rozhledu. Co však základní povědomí utváří? Mají žáci umět vyjmenovat její jednotlivé části, aniž by pronikli hlouběji pod povrch?

Pracovat s texty, které vznikaly ve starověku, je pro učitele z mnoha důvodů velmi náročné. Náš kurz obsahuje konkrétní výukové materiály, které si účastníci vyzkouší v roli žáků. Vybrali jsme úryvky z Bible, které vyprávějí věčně se opakující příběhy. Budeme sledovat jejich interpretace v krásné literatuře s přesahem do dalších uměleckých oborů (drama, film, výtvarné a hudební umění). Věříme, že takový postup může ukázat, v čem je biblický text živý a stále aktuální i pro ty, kteří jej nevnímají primárně jako náboženský text.

Postupně představíme:

· některé klíčové postavy biblických příběhů a jejich prototypické role jako praotec, prorok či apoštol;

· specifické literární formy jako žalmy či epištoly,

· principy metaforické řeči podobenství,

· kulturní kontakty židovské a křesťanské literatury s literaturou řeckou a latinskou.
MSMT- 28686/2022-1
Bible v literatuře, literatura v Bibli
1. Příběh Ježíše Nazaretského od narození do ukřižování

Nathanael mu namítl: „Z Nazareta? Co odtamtud může vzejít dobrého?“ Filip mu odpoví: „Pojď a přesvědč se!“ (Jan 1, 46);

Ježíš jako unikátní literární postava. Jak Ježíše poznávali jeho učedníci a jak o sobě mluví sám? Metafora – podobenství jako základní explanační postup. Jak Ježíš cituje (Starý) Zákon a co o něm říká?

Klíčový pojem: evangelium

Biblický pramen – text k interpretaci: Synoptická evangelia;

Literatura: pašijové hry – od lidových her po texty současné (Plastic People); vznik kánonu a apokryfy (K. Čapek Kniha apokryfů),


2. Praotec Jákob – Izrael

Starozákonní praotci od Adama po Jákoba; „Ukradené“ požehnání,

Příběh: Jákob a Ezau; Bůh rozmlouvá s Jákobem,

Klíčový pojem: požehnání

Biblický pramen – text k interpretaci: Genesis

Literatura: K. Čapek: Adam Stvořitel, J. Steinbeck: Na východ od ráje.


3. Prorok Jonáš, příběh a žalm – modlitba

Jonáš se zdráhá přijmout roli proroka. Proč nechtěl jít do Ninive? Co dělal v rybím břiše? Kdo byli proroci ve Starém zákoně a jaký vztah měli k vládcům? „bezejmenný“ prorok, Elijáš a Achab, Izaijáš v babylónském zajetí, atd.

Příběh: Jonášův celý

Klíčový pojem: žalm – modlitba

Biblický pramen – text k interpretaci: kniha Jonáš

Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 90


4. David – předobraz všech králů

Kontext: Židovské království Saul – David – Šalamoun; Jeruzalémský chrám,

Příběh: David a Saul (spíše než Goliáš); David a Batšeba, prorok Náthan,

Klíčový pojem k porozumění: víra

Biblický pramen – text k interpretaci: Samuelovy knihy a Knihy královské

Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 66.


5. Ježíš mezi zmrtvýchvstáním a nanebevstoupením

Učedníci se obávají pronásledování, nevědí co dál, skrývají se nebo odcházejí jako poutníci do Emauz. Ježíš mezi ně přichází a mluví s nimi

Příběh: seslání Ducha Svatého

Klíčový pojem: naděje

Biblický pramen– text k interpretaci: Evangelia (synoptická a Janovo)

Literatura: C. S. Lewis: Lev, čarodějnice a skříň, J. R. R. Tolkien: Pán prstenů


6. Apoštol Petr aneb jak to bylo s těmi klíči od nebeského království

Příběh: Petrovy silné a slabé stránky; spolehnutí se na působení Ducha Svatého - změna nastavení mysli,

Klíčový pojem: církev jako společenství - „kde jsou dva v mém jméně…“

Biblický pramen – text k interpretaci: Skutky apoštolů

Literatura: M. Waltari: Jeho království


7. Pavel z Tarsu – příběh obrácení a misie

Očití svědci ubývají, klíčovou roli šíření významu a smyslu sehrává „autorský“ text – dopisy určené k opakovanému předčítání, zvěst o Božím království díky misijní činnosti překračuje hranice židovství a otvírá se světu;

Příběh: obrácení Pavla, obhajoba touhy přinášet radostnou zvěst i křesťanům, kteří nepocházejí ze židovství na apoštolském koncilu v Jeruzalémě

Klíčový pojem: misie, láska

Biblický pramen – text k interpretaci: Epištoly - 1. Korintským 13

Literatura: M. Waltari: Nepřátelé lidstva


8. Apokalypsa - konec světa nebo nový začátek

Naděje na druhý příchod Ježíše Krista na zemi a jeho odraz v umění od středověku do současnosti.

Klíčový pojem: eschalotogie, chiliasmus, poslední soud

Biblický pramen – text k interpretaci: Zjevení sv. Jana

Literatura: Dante Alighieri: Božská komedie, H. Hesse: Stepní vlk


9. a 10. Prezentace zpracování vlastních lekcí účastníky
5
25
Cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci, zejména učitelé 2. st. ZŠ a všech typů středních škol. Ostatní pedagogičtí pracovníci (učitelé 1. st. ZŠ, vychovatelé, pedagogové volného času apod. se mohou kurzu v případě volné kapacity také účastnit. Jedinou podmínkou přijetí do vzdělávacího programu je ukončené úplné střední vzdělání.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114)
Podmínky absolvování a kvalifikace
jiná
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
bez kreditů
Garant a místo
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Termín a délka
2025/2026
zimní semestr
23.10.2025
Krátkodobé
20 (v hodinách celkem)
23.10.2025
6.11.2025
20.11.2025
4.12.2025
18.12.2025
8.1.2026
22.1.2026
5.2.2026
19.2.2026
5.3.2026
19.3.2026
Poplatky a financování
4000 Kč / kurz
Přihláška
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39
Kateřina Esserová, DiS.
katerina.esserova@pedf.cuni.cz
221 900 341
29.09.2025
15.10.2025
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK