Bible v literatuře, literatura v Bibli (12268)
Základní informace | |
Bible v literatuře, literatura v Bibli | |
Kód varianty (CID): | 12268 |
běží přijímací řízení | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání [41-UVRV] | |
distanční | |
čeština | |
Základní povědomí o Bibli je v našem kulturním okruhu považováno za součást všeobecného kulturního rozhledu. Co však základní povědomí utváří? Mají žáci umět vyjmenovat její jednotlivé části, aniž by pronikli hlouběji pod povrch? Pracovat s texty, které vznikaly ve starověku, je pro učitele z mnoha důvodů velmi náročné. Náš kurz obsahuje konkrétní výukové materiály, které si účastníci vyzkouší v roli žáků. Vybrali jsme úryvky z Bible, které vyprávějí věčně se opakující příběhy. Budeme sledovat jejich interpretace v krásné literatuře s přesahem do dalších uměleckých oborů (drama, film, výtvarné a hudební umění). Věříme, že takový postup může ukázat, v čem je biblický text živý a stále aktuální i pro ty, kteří jej nevnímají primárně jako náboženský text. Postupně představíme: · některé klíčové postavy biblických příběhů a jejich prototypické role jako praotec, prorok či apoštol; · specifické literární formy jako žalmy či epištoly, · principy metaforické řeči podobenství, · kulturní kontakty židovské a křesťanské literatury s literaturou řeckou a latinskou. |
|
MSMT- 28686/2022-1 | |
Bible v literatuře, literatura v Bibli | |
1. Příběh Ježíše Nazaretského od narození do ukřižování Nathanael mu namítl: „Z Nazareta? Co odtamtud může vzejít dobrého?“ Filip mu odpoví: „Pojď a přesvědč se!“ (Jan 1, 46); Ježíš jako unikátní literární postava. Jak Ježíše poznávali jeho učedníci a jak o sobě mluví sám? Metafora – podobenství jako základní explanační postup. Jak Ježíš cituje (Starý) Zákon a co o něm říká? Klíčový pojem: evangelium Biblický pramen – text k interpretaci: Synoptická evangelia; Literatura: pašijové hry – od lidových her po texty současné (Plastic People); vznik kánonu a apokryfy (K. Čapek Kniha apokryfů), 2. Praotec Jákob – Izrael Starozákonní praotci od Adama po Jákoba; „Ukradené“ požehnání, Příběh: Jákob a Ezau; Bůh rozmlouvá s Jákobem, Klíčový pojem: požehnání Biblický pramen – text k interpretaci: Genesis Literatura: K. Čapek: Adam Stvořitel, J. Steinbeck: Na východ od ráje. 3. Prorok Jonáš, příběh a žalm – modlitba Jonáš se zdráhá přijmout roli proroka. Proč nechtěl jít do Ninive? Co dělal v rybím břiše? Kdo byli proroci ve Starém zákoně a jaký vztah měli k vládcům? „bezejmenný“ prorok, Elijáš a Achab, Izaijáš v babylónském zajetí, atd. Příběh: Jonášův celý Klíčový pojem: žalm – modlitba Biblický pramen – text k interpretaci: kniha Jonáš Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 90 4. David – předobraz všech králů Kontext: Židovské království Saul – David – Šalamoun; Jeruzalémský chrám, Příběh: David a Saul (spíše než Goliáš); David a Batšeba, prorok Náthan, Klíčový pojem k porozumění: víra Biblický pramen – text k interpretaci: Samuelovy knihy a Knihy královské Literatura: I. Olbracht: Biblické příběhy, s. 66. 5. Ježíš mezi zmrtvýchvstáním a nanebevstoupením Učedníci se obávají pronásledování, nevědí co dál, skrývají se nebo odcházejí jako poutníci do Emauz. Ježíš mezi ně přichází a mluví s nimi Příběh: seslání Ducha Svatého Klíčový pojem: naděje Biblický pramen– text k interpretaci: Evangelia (synoptická a Janovo) Literatura: C. S. Lewis: Lev, čarodějnice a skříň, J. R. R. Tolkien: Pán prstenů 6. Apoštol Petr aneb jak to bylo s těmi klíči od nebeského království Příběh: Petrovy silné a slabé stránky; spolehnutí se na působení Ducha Svatého - změna nastavení mysli, Klíčový pojem: církev jako společenství - „kde jsou dva v mém jméně…“ Biblický pramen – text k interpretaci: Skutky apoštolů Literatura: M. Waltari: Jeho království 7. Pavel z Tarsu – příběh obrácení a misie Očití svědci ubývají, klíčovou roli šíření významu a smyslu sehrává „autorský“ text – dopisy určené k opakovanému předčítání, zvěst o Božím království díky misijní činnosti překračuje hranice židovství a otvírá se světu; Příběh: obrácení Pavla, obhajoba touhy přinášet radostnou zvěst i křesťanům, kteří nepocházejí ze židovství na apoštolském koncilu v Jeruzalémě Klíčový pojem: misie, láska Biblický pramen – text k interpretaci: Epištoly - 1. Korintským 13 Literatura: M. Waltari: Nepřátelé lidstva 8. Apokalypsa - konec světa nebo nový začátek Naděje na druhý příchod Ježíše Krista na zemi a jeho odraz v umění od středověku do současnosti. Klíčový pojem: eschalotogie, chiliasmus, poslední soud Biblický pramen – text k interpretaci: Zjevení sv. Jana Literatura: Dante Alighieri: Božská komedie, H. Hesse: Stepní vlk 9. a 10. Prezentace zpracování vlastních lekcí účastníky |
|
5 | |
25 | |
Cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci, zejména učitelé 2. st. ZŠ a všech typů středních škol. Ostatní pedagogičtí pracovníci (učitelé 1. st. ZŠ, vychovatelé, pedagogové volného času apod. se mohou kurzu v případě volné kapacity také účastnit. Jedinou podmínkou přijetí do vzdělávacího programu je ukončené úplné střední vzdělání. | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
bez kreditů | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
PhDr. Karel Starý, Ph.D. | |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | |
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání | |
PhDr. Karel Starý, Ph.D. | |
Termín a délka | |
2025/2026 | |
zimní semestr | |
23.10.2025 | |
Krátkodobé | |
20 (v hodinách celkem) | |
23.10.2025 6.11.2025 20.11.2025 4.12.2025 18.12.2025 8.1.2026 22.1.2026 5.2.2026 19.2.2026 5.3.2026 19.3.2026 |
|
Poplatky a financování | |
4000 Kč / kurz | |
Přihláška | |
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Kateřina Esserová, DiS. | |
katerina.esserova@pedf.cuni.cz | |
221 900 341 | |
29.09.2025 | |
15.10.2025 | |
![]() |