Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh I (9934)
Základní informace | |
| Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh I | |
| Kód varianty (CID): | 12239 |
| běží přijímací řízení | |
![]() |
|
| Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
| Fakulta: | Pedagogická fakulta |
| Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM] | |
| prezenční | |
| čeština | |
| Cílem kurzu je seznámit účastníky s originální metodikou výuky slovních úloh, která je založena na propojování rozvoje matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základní školy. Metodika byla vyvinuta ve spolupráci odborníků z didaktiky matematiky, didaktiky českého jazyka a psychologie (více zde: https://slovni-ulohy-metodika.cz/). Je založena na následujících principech: • Slovní úlohy jsou jedním z kritických míst výuky matematiky a je třeba hledat způsoby, jak je vyučovat. • Obtížnost slovní úlohy je ovlivněna jazykovými charakteristikami slovní úlohy. • Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivněna nejen matematickými schopnostmi žáků, ale i úrovní jejich čtenářské a jazykové gramotnosti. • Slovní úlohy jsou vhodným prostředkem pro rozvíjení vztahu mezi matematikou a českým jazykem jako vyučovacími předměty. • Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivňována úrovní metakognitivních dovedností. V rámci kurzu budou účastníci praktickou formou seznámeni se čtyřmi typy metodických materiálů (Porovnávání, Nedokončené strategie, Neposedové, Variované úlohy), které je možné různě kombinovat. Každý z typů pracuje se slovní úlohou odlišným způsobem. Jejich společným znakem jsou zařazené čtenářské a jazykové úlohy, jež je možné využít jak v hodině matematiky, tak v hodinách českého jazyka. Materiály jsou tedy vhodné i pro spolupráci (případně přímo tandemovou výuku) učitelů matematiky a českého jazyka. |
|
| UKPedF/533257/2023 | |
| Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | |
| MSMT- 28686/2022-3 | |
| Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh I | |
| • Principy, na nichž je metodika založena (1 hodina) • Konkrétní ukázka materiálů všech typů (3 hodiny) • Pracovní dílny věnované jednotlivým typům materiálů (3 hodiny)* • Závěr – doporučení k implementaci materiálů na základě pilotáží (1 hodina) *Podle skladby přihlášených učitelů (1. a 2. stupeň) a jejich preferencí se každý z účastníků podrobně seznámí se dvěma typy materiálů. Učitelé českého jazyka se budou účastnit jedné samostatné dílny, kde se seznámí s tím, jak využít předložené materiály i pro rozvoj jazykové a čtenářské gramotnosti v českém jazyce. |
|
| 30 | |
| podání přihlášky, vstupní podmínkou je odborná způsobilost pedagogického pracovníka ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb. | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
| Matematika (0541) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
| jiná | |
| Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
| 0 | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
| prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. | |
| Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
| Centrum celoživotního vzdělávání | |
| PedF UK, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 | |
Termín a délka | |
| 2025/2026 | |
| zimní semestr | |
| 11.11.2025 | |
| Krátkodobé | |
| 8 (v hodinách celkem) | |
Poplatky a financování | |
| 1300 Kč / kurz | |
| osvobozeno | |
Přihláška | |
| Pedagogická fakulta, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
| Bc. Klára Hašková, DiS. | |
| klara.haskova@pedf.cuni.cz | |
| 221900342 | |
| 16.09.2025 | |
| 31.10.2025 | |
![]() |
|
