Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 178)
 
   Přihlásit přes CAS
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL GEOLOGIE (SPUCGEO)
Základní informace
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL GEOLOGIE
Kód varianty (CID): 11564
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - na výkon povolání
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Centrum dalšího vzdělávání [31-643]
kombinovaný
čeština
Studium je realizováno ve čtyřech vzájemně propojených oblastech, resp. blocích předmětů pedagogicko-psychologického (70 hodin), oborových didaktik dle zvoleného modulu (80 hodin), řízenou a reflektovanou praxí (150 hodin) a bloku repetitorií odborných předmětů (40 hodin) dle uchazečem vybraného oborového modulu.
Náplň studia pokrývá v plné šíři problematiku učitelství uchazečem zvoleného oborově didaktického modulu na středních školách a na druhém stupni základních škol za předpokladu, že jeho účastník je aktuálně studentem magisterského nebo doktorského geologického nebo příbuzného oboru, či již předem absolvoval některý z magisterských nebo doktorských biologických, geologických nebo příbuzných oborů.
Studium obsahuje předměty pedagogicko-psychologické – společné pro všechny moduly, předměty uchazečem zvoleného oborově didaktického modulu a předměty odborného základu daného didaktického modulu realizované formou přednášek, cvičení, seminářů, terénních cvičení a exkurzí.
Pedagogicko-psychologický blok zajišťují vyučující z Pedagogické fakulty UK, kteří docházejí na PřF UK. Ostatní předměty vyučují pedagogové Přírodovědecké fakulty UK. Studenti Studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy – kombinovaná forma navštěvují kurzy o víkendech, resp. pátky odpoledne a soboty, v průběhu akademického roku.
Ve všech částech výuky vzdělavatelé propojují svou výuku se zkušenostmi účastníků z pedagogické praxe, tj. zejména jim dávají prostor reflektovat, formulovat a pojmenovávat tyto zkušenosti a hledat odpovědi na otázky, které v nich tyto zkušenosti vyvolávají. Vyučované obsahy ve vzdělávacím programu reagují na tyto otázky vyvstávající z pedagogické praxe účastníků. Důraz je kladen na to, aby účastníci sdíleli své zkušenosti z pedagogické praxe vzájemně mezi sebou.


Kompetenční profil absolventa učitelství:
Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu dle zvoleného modulu, a to v souladu s kompetencemi požadovanými Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (dále jen KRAU) v rámci takových výukových jednotek, které požaduje školní kurikulum, a bude připraven podílet se na realizaci či úpravách školního kurikula na daném stupni vzdělání, podílet se na pedagogických procesech celé školy a vědomě utvářet profesní sebepojetí, neboť po ukončení studia:
• ovládá a správně používá pedagogicko-psychologickou terminologii ve vztahu k učebním procesům, vzdělávání a vzdělanosti;
• orientuje se v odpovídajících právních předpisech;
• rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb;
• připravuje i upravuje školní kurikulární dokumenty (od ŠVP až po vlastní přípravu na danou výukovou jednotku);
• provádí didaktickou analýzu učiva dle vybraného modulu (plánuje, realizuje a reflektuje výuku, a to na základě vhodně zvolených výukových metod a organizačních forem či vhodně zvolených učebních úloh a aktivit, které zajišťují naplnění vzdělávacích cílů, viz níže);
• formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů;
• formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů;
• vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení a zároveň odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji;
• reflektuje vzdělávací potřeby žáků s využíváním pedagogické diagnostiky odpovídající heterogenitě výukové třídy;
• poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky;
• vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele;
• podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby;
• vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu;
• vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou;
• ovládá takové způsoby hodnocení, které formativně působí na žáka a napomáhají jeho optimálnímu rozvoji a podporují jeho učení;
• hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky;
• reflektuje tak i svou výuku na základě důkazů o učení účastníků;
• vytváří ve vyučování vhodné podmínky, a to pro učení všech žáků, včetně zapojení asistenta pedagoga, pokud je to potřebné;
• spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků;
• používá příhodné komunikační strategie s rodiči či zákonnými zástupci žáka tak, že dané podporuje žákovo učení a jeho individuální progres;
• v neposlední řadě akceptuje vzdělávací politiku státu a na základě kvalifikovaného zvážení podporuje její naplňování ve školské praxi,
• používá postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji;
• aktivně přistupuje k řešení náročných výchovných situací ve škole, resp. na pracovišti
• s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj
• a pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MŠMT-9034/2024-10-95.
MŠMT
9034/2024-11
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL GEOLOGIE
Studium je rozloženo do 4 semestrů, lze jej prodloužit na maximálně 6 semestrů. Do této doby musí účastník vykonat všechny dílčí zápočty a zkoušky a závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie.

Způsob ukončení
Vzdělávací program je zakončen (1) závěrečnou ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí a (2) obhajobou závěrečné písemné práce. Povinnou součástí obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. Toto portfolio si vede účastník po celou dobu studia a obsahuje:
a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem (mimo jiné ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství), který vedl praxi, a
d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
e) další relevantní doklady.
Závěrečná písemná práce
Cílem závěrečné písemné práce je prokázat naplnění profesních kompetencí účastníkem a formulovat učitelskou vizi účastníka či účastnice programu, tj. zformulovat, jakým chce být účastník učitelem či jakou učitelkou a proč; co to přinese žákům a žákyním; jak je tato vize ukotvena v odborné literatuře; jaké kroky k jejímu naplnění už účastník či účastnice vykonal/a; jaké profesní kompetence za tímto účelem rozvinul/a, jakým způsobem, a jaké o tom má důkazy ve svém portfoliu. Závěrečná písemná práce v tomto případě je tedy vysvětlením a syntézou portfolia a prokazuje rozvinutí profesních kompetencí účastníka. Smyslem práce je mj. přispět k vědomému utváření profesního sebepojetí účastníka. Závěrečnou písemnou práci je možné pojmout i jiným způsobem, musí ale vždy vycházet ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a musí mít profesní přínos pro účastníka. Portfolio je tak přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj.

Závěrečná ústní zkouška
Závěrečná ústní zkouška se koná před nejméně tříčlennou zkušební komisí. V souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky je alespoň 1 člen zkušební komise odborník v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.

20
Doplňující pedagogické studium geologie je určeno absolventům magisterského a inženýrského studia geologických oborů na VŠ, kteří si chtějí rozšířit vzdělání a získat pedagogicko-psychologickou a oborově didaktickou způsobilost a získat způsobilost pro výuku geologie především na středních školách.

Maximální počet účastníků v jednom kurzu je 20 studentů.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114)
magisterské
Z prostředků účastníka
profesní vzdělávání, rozšíření kvalifikace (ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., § 22, odst. 2) učitel 2. stupně ZŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 8, odst. 1, písm. f3.)
Podmínky absolvování a kvalifikace
obhajoba závěrečné práce
závěrečná zkouška
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
0
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro SŠ
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro ZŠ
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1odst.1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Garant a místo
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Sekce geologie
Sekce geologie
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Albertov 6, Praha 2
Termín a délka
2024/2025
letní semestr
17.02.2025
6
340 (v hodinách celkem)
+ 2 roky na ZZK z Didaktiky a obhájení záv. práce
Pátek - Sobota
Poplatky a financování
8000 Kč / semestr
Částka za první semestr je splatná do data zápisu do kurzu. Splátky za další semestry jsou splatné vždy do prvního dne daného semestru. V případě prodloužení kurzu je poplatek za každý další semestr 8000 Kč.
osvobozeno
Přihláška
Přihlášku je možné podat pouze elektronicky přes SIS
Centrum dalšího vzdělávání
Bc. Gabriela Lojková
gabriela.lojkova@natur.cuni.cz
221951067
08.06.2024
16.09.2024
elektronicky od 8.6. do 16.9.2024
bez přijímací zkoušky
Další informace
https://natur.cuni.cz/uchazeci/celozivotni-vzdelavani
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK