Evidence programů CŽVEvidence programů CŽV(verze: 178)
 
   Přihlásit přes CAS
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL BIOLOGIE (SPUCBI)
Základní informace
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL BIOLOGIE
Kód varianty (CID): 11559
běží přijímací řízení
Zaměření: Program CŽV - na výkon povolání
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Centrum dalšího vzdělávání [31-643]
kombinovaný
čeština
Studium je realizováno ve čtyřech vzájemně propojených oblastech, resp. blocích předmětů pedagogicko-psychologického (70 hodin), oborových didaktik dle zvoleného modulu (80 hodin), řízenou a reflektovanou praxí (150 hodin) a bloku repetitorií odborných předmětů (40 hodin) dle uchazečem vybraného oborového modulu.
Náplň studia pokrývá v plné šíři problematiku učitelství uchazečem zvoleného oborově didaktického modulu na středních školách a na druhém stupni základních škol za předpokladu, že jeho účastník je aktuálně studentem magisterského nebo doktorského biologického, nebo příbuzného oboru, či již předem absolvoval některý z magisterských nebo doktorských biologických, nebo příbuzných oborů.
Studium obsahuje předměty pedagogicko-psychologické – společné pro všechny moduly, předměty uchazečem zvoleného oborově didaktického modulu a předměty odborného základu daného didaktického modulu realizované formou přednášek, cvičení, seminářů, terénních cvičení a exkurzí.
Pedagogicko-psychologický blok zajišťují vyučující z Pedagogické fakulty UK, kteří docházejí na PřF UK. Ostatní předměty vyučují pedagogové Přírodovědecké fakulty UK. Studenti Studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy – kombinovaná forma navštěvují kurzy o víkendech, resp. pátky odpoledne a soboty, v průběhu akademického roku.
Ve všech částech výuky vzdělavatelé propojují svou výuku se zkušenostmi účastníků z pedagogické praxe, tj. zejména jim dávají prostor reflektovat, formulovat a pojmenovávat tyto zkušenosti a hledat odpovědi na otázky, které v nich tyto zkušenosti vyvolávají. Vyučované obsahy ve vzdělávacím programu reagují na tyto otázky vyvstávající z pedagogické praxe účastníků. Důraz je kladen na to, aby účastníci sdíleli své zkušenosti z pedagogické praxe vzájemně mezi sebou.
Kompetenční profil absolventa učitelství:
Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu dle zvoleného modulu, a to v souladu s kompetencemi požadovanými Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (dále jen KRAU) v rámci takových výukových jednotek, které požaduje školní kurikulum, a bude připraven podílet se na realizaci či úpravách školního kurikula na daném stupni vzdělání, podílet se na pedagogických procesech celé školy a vědomě utvářet profesní sebepojetí, neboť po ukončení studia:
• ovládá a správně používá pedagogicko-psychologickou terminologii ve vztahu k učebním procesům, vzdělávání a vzdělanosti;
• orientuje se v odpovídajících právních předpisech;
• rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb;
• připravuje i upravuje školní kurikulární dokumenty (od ŠVP až po vlastní přípravu na danou výukovou jednotku);
• provádí didaktickou analýzu učiva dle vybraného modulu (plánuje, realizuje a reflektuje výuku, a to na základě vhodně zvolených výukových metod a organizačních forem či vhodně zvolených učebních úloh a aktivit, které zajišťují naplnění vzdělávacích cílů, viz níže);
• formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů;
• formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů;
• vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení a zároveň odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji;
• reflektuje vzdělávací potřeby žáků s využíváním pedagogické diagnostiky odpovídající heterogenitě výukové třídy;
• poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky;
• vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele;
• podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby;
• vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu;
• vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou;
• ovládá takové způsoby hodnocení, které formativně působí na žáka a napomáhají jeho optimálnímu rozvoji a podporují jeho učení;
• hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky;
• reflektuje tak i svou výuku na základě důkazů o učení účastníků;
• vytváří ve vyučování vhodné podmínky, a to pro učení všech žáků, včetně zapojení asistenta pedagoga, pokud je to potřebné;
• spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků;
• používá příhodné komunikační strategie s rodiči či zákonnými zástupci žáka tak, že dané podporuje žákovo učení a jeho individuální progres;
• v neposlední řadě akceptuje vzdělávací politiku státu a na základě kvalifikovaného zvážení podporuje její naplňování ve školské praxi,
• používá postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji;
• aktivně přistupuje k řešení náročných výchovných situací ve škole, resp. na pracovišti
• s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj
• a pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MŠMT-9034/2024-10-95.
MŠMT
9034/2024-11
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL BIOLOGIE
Studium je rozloženo do 4 semestrů, lze jej prodloužit na maximálně 6 semestrů. Do této doby musí účastník vykonat všechny dílčí zápočty a zkoušky a závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie.

Způsob ukončení
Vzdělávací program je zakončen (1) závěrečnou ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí a (2) obhajobou závěrečné písemné práce. Povinnou součástí obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. Toto portfolio si vede účastník po celou dobu studia a obsahuje:
a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem (mimo jiné ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství), který vedl praxi, a
d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
e) další relevantní doklady.
Závěrečná písemná práce
Cílem závěrečné písemné práce je prokázat naplnění profesních kompetencí účastníkem a formulovat učitelskou vizi účastníka či účastnice programu, tj. zformulovat, jakým chce být účastník učitelem či jakou učitelkou a proč; co to přinese žákům a žákyním; jak je tato vize ukotvena v odborné literatuře; jaké kroky k jejímu naplnění už účastník či účastnice vykonal/a; jaké profesní kompetence za tímto účelem rozvinul/a, jakým způsobem, a jaké o tom má důkazy ve svém portfoliu. Závěrečná písemná práce v tomto případě je tedy vysvětlením a syntézou portfolia a prokazuje rozvinutí profesních kompetencí účastníka. Smyslem práce je mj. přispět k vědomému utváření profesního sebepojetí účastníka. Závěrečnou písemnou práci je možné pojmout i jiným způsobem, musí ale vždy vycházet ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a musí mít profesní přínos pro účastníka. Portfolio je tak přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj.

Závěrečná ústní zkouška
Závěrečná ústní zkouška se koná před nejméně tříčlennou zkušební komisí. V souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky je alespoň 1 člen zkušební komise odborník v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
20
Ukončené vysokoškolské vzdělání magisterského respektive inženýrského stupně studijních biologických, případně jim blízkých programů, které nejsou zaměřeny na vzdělávání.
Studium bude v daném akademickém roce otevřeno, pokud se přihlásí alespoň 5 účastníků.

Podrobnosti v rozvrhu
Statistika pro MŠMT
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114)
magisterské
Z prostředků účastníka
profesní vzdělávání, získání kvalifikace učitel SŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 9, odst. 1, písm. c2.) a d2.), nebo odst. 2, písm. d2.), nebo odst. 3, písm. a2.), b2.), a c2.), nebo odst. 5, písm. b2.), nebo odst. 7, písm. a2.) a b)
Podmínky absolvování a kvalifikace
obhajoba závěrečné práce
závěrečná zkouška
Certifikace: Osvědčení o absolvování programu
0
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro SŠ
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro ZŠ
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1odst.1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Garant a místo
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Přírodovědecká fakulta UK, Albertov 6, Praha 2
Termín a délka
2024/2025
letní semestr
17.02.2025
6
340 (v hodinách celkem)
+ 2 roky na ZZK z Didaktiky a obhájení záv. práce
Pátek - Sobota
Poplatky a financování
10500 Kč / semestr
Částka za první semestr je splatná do data zápisu do kurzu. Splátky za další semestry jsou splatné vždy do prvního dne daného semestru.
osvobozeno
Přihláška
Přihlášku je možné podat pouze elektronicky přes SIS.
Centrum dalšího vzdělávání
Bc. Gabriela Lojková
gabriela.lojkova@natur.cuni.cz
221951067
01.06.2024
20.09.2024
elektronicky od 1.6. do 20.9.2024
bez přijímací zkoušky
Další informace
https://natur.cuni.cz/uchazeci/celozivotni-vzdelavani
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK