Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL BIOLOGIE (SPUCBI)
Základní informace | |
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL BIOLOGIE | |
Kód varianty (CID): | 11559 |
běží přijímací řízení | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - na výkon povolání |
Fakulta: | Přírodovědecká fakulta |
Centrum dalšího vzdělávání [31-643] | |
kombinovaný | |
čeština | |
Studium je realizováno ve čtyřech vzájemně propojených oblastech, resp. blocích předmětů pedagogicko-psychologického (70 hodin), oborových didaktik dle zvoleného modulu (80 hodin), řízenou a reflektovanou praxí (150 hodin) a bloku repetitorií odborných předmětů (40 hodin) dle uchazečem vybraného oborového modulu. Náplň studia pokrývá v plné šíři problematiku učitelství uchazečem zvoleného oborově didaktického modulu na středních školách a na druhém stupni základních škol za předpokladu, že jeho účastník je aktuálně studentem magisterského nebo doktorského biologického, nebo příbuzného oboru, či již předem absolvoval některý z magisterských nebo doktorských biologických, nebo příbuzných oborů. Studium obsahuje předměty pedagogicko-psychologické – společné pro všechny moduly, předměty uchazečem zvoleného oborově didaktického modulu a předměty odborného základu daného didaktického modulu realizované formou přednášek, cvičení, seminářů, terénních cvičení a exkurzí. Pedagogicko-psychologický blok zajišťují vyučující z Pedagogické fakulty UK, kteří docházejí na PřF UK. Ostatní předměty vyučují pedagogové Přírodovědecké fakulty UK. Studenti Studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy – kombinovaná forma navštěvují kurzy o víkendech, resp. pátky odpoledne a soboty, v průběhu akademického roku. Ve všech částech výuky vzdělavatelé propojují svou výuku se zkušenostmi účastníků z pedagogické praxe, tj. zejména jim dávají prostor reflektovat, formulovat a pojmenovávat tyto zkušenosti a hledat odpovědi na otázky, které v nich tyto zkušenosti vyvolávají. Vyučované obsahy ve vzdělávacím programu reagují na tyto otázky vyvstávající z pedagogické praxe účastníků. Důraz je kladen na to, aby účastníci sdíleli své zkušenosti z pedagogické praxe vzájemně mezi sebou. |
|
Kompetenční profil absolventa učitelství: Absolvent studia bude připraven vést výuku daného předmětu dle zvoleného modulu, a to v souladu s kompetencemi požadovanými Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (dále jen KRAU) v rámci takových výukových jednotek, které požaduje školní kurikulum, a bude připraven podílet se na realizaci či úpravách školního kurikula na daném stupni vzdělání, podílet se na pedagogických procesech celé školy a vědomě utvářet profesní sebepojetí, neboť po ukončení studia: • ovládá a správně používá pedagogicko-psychologickou terminologii ve vztahu k učebním procesům, vzdělávání a vzdělanosti; • orientuje se v odpovídajících právních předpisech; • rozumí vyučovaným obsahům, dále se v nich rozvíjí a zprostředkovává je účastníkům podle jejich vzdělávacích potřeb; • připravuje i upravuje školní kurikulární dokumenty (od ŠVP až po vlastní přípravu na danou výukovou jednotku); • provádí didaktickou analýzu učiva dle vybraného modulu (plánuje, realizuje a reflektuje výuku, a to na základě vhodně zvolených výukových metod a organizačních forem či vhodně zvolených učebních úloh a aktivit, které zajišťují naplnění vzdělávacích cílů, viz níže); • formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů; • formuluje a plánuje cíle vyučovacího procesu, přičemž je adekvátně ověřuje a stanovuje výsledky učení žáků s využitím vhodných strategií pedagogicko-didaktických procesů; • vhodně pracuje s digitálním i fyzickým prostředím pro učení a zároveň odpovědně pracuje s informacemi a digitálními nástroji; • reflektuje vzdělávací potřeby žáků s využíváním pedagogické diagnostiky odpovídající heterogenitě výukové třídy; • poznává účastníky vzdělávacího programu a jejich vzdělávací potřeby a nastavuje s ohledem na ně cíle výuky; • vede výuku tak, aby umožňovala každému účastníkovi aktivně se zapojit a maximálně rozvíjet jeho či její profesní kompetence učitele; • podporuje u účastníků motivaci k učení a rozvoji v roli učitele a reaguje na jejich potřeby; • vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu; • vede účastníky k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou; • ovládá takové způsoby hodnocení, které formativně působí na žáka a napomáhají jeho optimálnímu rozvoji a podporují jeho učení; • hodnotí na základě kritérií a převážně formativně, to zejména znamená, že účastníkům poskytuje a také od nich přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také účastníky; • reflektuje tak i svou výuku na základě důkazů o učení účastníků; • vytváří ve vyučování vhodné podmínky, a to pro učení všech žáků, včetně zapojení asistenta pedagoga, pokud je to potřebné; • spolupracuje s dalšími kolegy vzdělavateli (vč. provázejících a uvádějících učitelů) na výuce a podpoře konkrétních účastníků; • používá příhodné komunikační strategie s rodiči či zákonnými zástupci žáka tak, že dané podporuje žákovo učení a jeho individuální progres; • v neposlední řadě akceptuje vzdělávací politiku státu a na základě kvalifikovaného zvážení podporuje její naplňování ve školské praxi, • používá postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji; • aktivně přistupuje k řešení náročných výchovných situací ve škole, resp. na pracovišti • s oporou o reflexi výuky utváří své sebepojetí v roli vzdělavatele budoucích učitelů a řídí svůj další profesní rozvoj • a pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu. |
|
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: MŠMT-9034/2024-10-95. | |
MŠMT | |
9034/2024-11 | |
Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ (kombinovaná forma) MODUL BIOLOGIE | |
Studium je rozloženo do 4 semestrů, lze jej prodloužit na maximálně 6 semestrů. Do této doby musí účastník vykonat všechny dílčí zápočty a zkoušky a závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie. Způsob ukončení Vzdělávací program je zakončen (1) závěrečnou ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí a (2) obhajobou závěrečné písemné práce. Povinnou součástí obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. Toto portfolio si vede účastník po celou dobu studia a obsahuje: a) písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, b) písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, c) písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem (mimo jiné ve vztahu ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství), který vedl praxi, a d) sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje) e) další relevantní doklady. Závěrečná písemná práce Cílem závěrečné písemné práce je prokázat naplnění profesních kompetencí účastníkem a formulovat učitelskou vizi účastníka či účastnice programu, tj. zformulovat, jakým chce být účastník učitelem či jakou učitelkou a proč; co to přinese žákům a žákyním; jak je tato vize ukotvena v odborné literatuře; jaké kroky k jejímu naplnění už účastník či účastnice vykonal/a; jaké profesní kompetence za tímto účelem rozvinul/a, jakým způsobem, a jaké o tom má důkazy ve svém portfoliu. Závěrečná písemná práce v tomto případě je tedy vysvětlením a syntézou portfolia a prokazuje rozvinutí profesních kompetencí účastníka. Smyslem práce je mj. přispět k vědomému utváření profesního sebepojetí účastníka. Závěrečnou písemnou práci je možné pojmout i jiným způsobem, musí ale vždy vycházet ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a musí mít profesní přínos pro účastníka. Portfolio je tak přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj. Závěrečná ústní zkouška Závěrečná ústní zkouška se koná před nejméně tříčlennou zkušební komisí. V souladu s § 2 odst. 3 vyhlášky je alespoň 1 člen zkušební komise odborník v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu. |
|
20 | |
Ukončené vysokoškolské vzdělání magisterského respektive inženýrského stupně studijních biologických, případně jim blízkých programů, které nejsou zaměřeny na vzdělávání. Studium bude v daném akademickém roce otevřeno, pokud se přihlásí alespoň 5 účastníků. |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114) | |
magisterské | |
Z prostředků účastníka | |
profesní vzdělávání, získání kvalifikace učitel SŠ podle zákona č. 563/2004 Sb., § 9, odst. 1, písm. c2.) a d2.), nebo odst. 2, písm. d2.), nebo odst. 3, písm. a2.), b2.), a c2.), nebo odst. 5, písm. b2.), nebo odst. 7, písm. a2.) a b) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
obhajoba závěrečné práce závěrečná zkouška |
|
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
0 | |
![]() |
|
![]() |
|
učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro SŠ učitelská kvalifikace, učitelství oboru pro ZŠ |
|
§ 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1odst.1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů | |
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. | |
Katedra učitelství a didaktiky biologie | |
Katedra učitelství a didaktiky biologie | |
Přírodovědecká fakulta UK, Albertov 6, Praha 2 | |
Termín a délka | |
2024/2025 | |
letní semestr | |
17.02.2025 | |
6 | |
340 (v hodinách celkem) | |
+ 2 roky na ZZK z Didaktiky a obhájení záv. práce | |
Pátek - Sobota | |
Poplatky a financování | |
10500 Kč / semestr | |
Částka za první semestr je splatná do data zápisu do kurzu. Splátky za další semestry jsou splatné vždy do prvního dne daného semestru. | |
osvobozeno | |
Přihláška | |
Přihlášku je možné podat pouze elektronicky přes SIS. | |
Centrum dalšího vzdělávání | |
Bc. Gabriela Lojková | |
gabriela.lojkova@natur.cuni.cz | |
221951067 | |
01.06.2024 | |
20.09.2024 | |
elektronicky od 1.6. do 20.9.2024 | |
bez přijímací zkoušky | |
![]() |
|
Další informace | |
https://natur.cuni.cz/uchazeci/celozivotni-vzdelavani |