Řešení početních fyzikálních úloh na SŠ a ZŠ (11275)
Základní informace | |
Řešení početních fyzikálních úloh na SŠ a ZŠ | |
Kód varianty (CID): | 11275 |
běží přijímací řízení | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Matematicko-fyzikální fakulta |
Katedra didaktiky fyziky [32-KDF] | |
kombinovaný | |
čeština | |
Kurz je určený zejména neaprobovaným a začínajícím učitelům a učitelům, kteří hledají nové možnosti, jak početní (kvantitativní) úlohy zařadit do výuky a jak u žáků rozvíjet dovednosti potřebné k jejich řešení. Distanční část se zaměří na výklad teorie a diskuzi účastníků, v rámci prezenční části si budou moci účastníci vyzkoušet konkrétní výukové postupy a žákovské aktivity. | |
MŠMT-8998/2023-3 ze dne 24.4.2023 | |
Řešení početních fyzikálních úloh na SŠ a ZŠ | |
Obsah kurzu Online bloky: Seznámení se se základní teorií řešení fyzikálních úloh (vymezení pojmu početní/kvantitativní úloha, důvody pro jejich zařazování do výuky na SŠ a ZŠ, základní fáze řešení fyzikální úlohy, rozdíl v přístupu „začátečníka“/žáka a „mistra“/učitele, …) formou přednášky a diskuze vybraných témat se sebereflektujícími prvky. Různá členění jednotlivých fází řešení fyzikální úlohy uváděná v literatuře, důležitost přípravných fází i reflektujících fází navazujících na vlastní úspěšný výpočet. Rozdělení strategií řešení úloh na limitující a rozvíjející. Aktivity podporující využívání rozvíjejících strategií u žáků. Aktivity rozvíjející u žáků správné postupy v úvodních fázích řešení početní úlohy (pozorné čtení, ověřování podmínek platnosti zákonů, klasifikace vzorců, zápis úlohy) – jejich diskuze i praktický nácvik. Méně obvyklé metody řešení či znázornění výpočtových úloh (např. grafické metody, úvahové řešení, „bar charts“ pro úlohy s přeměnami energie, …). Jiné typy úloh (úvahové, konceptuální, dokazovací, čistě grafické, …). Vždy ilustrováno na konkrétních úlohách s prostorem pro vlastní řešení. Prezenční blok: Vlastní řešení úlohy – rozbor řešení, analyticko-syntetická a synteticko-analytická metoda, rozdělení řešení úlohy na kroky (rozděl a panuj), formulace vhodných nápověd. Aktivity navazující na ukončený úspěšný výpočet (odhad reálnosti výsledku, rozměrová zkouška, speciální a limitní případy, zobecnění řešení, změny v řešení při změně podmínek řešení). Aktivity zaměřující se na řešení úloh jako celek. Využití metody komentovaného řešení úlohy učitelem včetně praktického nácviku. Výhody zařazení této aktivity do výuky. Aktivita zaměřená na tvorbu vlastní strategie řešení výpočtových úloh žáky. |
|
20 | |
neaprobovaní a začínající učitelé | |
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
nejsou stanoveny | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
nejsou žádné | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. | |
Katedra didaktiky fyziky | |
Katedra didaktiky fyziky | |
on line a na MFF UK, V Holešovičkách 2, Praha 8 | |
RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
|
Termín a délka | |
2024/2025 | |
zimní semestr, Listopad | |
12.11.2024 | |
Krátkodobé | |
14 (v hodinách celkem) | |
29.11.2024 | |
Poplatky a financování | |
2500 Kč / kurz | |
Přihláška | |
MFF UK, V Holešovičkách 2, Praha 8 | |
Katedra didaktiky fyziky | |
Helena Šulcová | |
helena.sulcova@matfyz.cuni.cz | |
951552407 | |
02.09.2024 | |
11.11.2024 | |
![]() |