Základní informace | |
Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci | |
Kód varianty (CID): | 10786 |
běží přijímací řízení | |
![]() |
|
Zaměření: | Program CŽV - zájmový |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky [41-KMDM] | |
prezenční | |
čeština | |
V kurzu bude věnována pozornost obsahu týkajícímu se 1. a 2. ročníku s výhledem na pokračování ve 3. ročníku. Účastníci kurzu prožijí i způsob postupného budování matematického jazyka - své zkušenosti (žáci) komunikují nejdříve mateřským jazykem, který postupně na základě rozvoje myšlení, mnohých diskuzí o správnosti řešení a řešitelských strategiích precizují na jazyk matematický. Nové poznatky jsou tak založené na porozumění a jsou v mysli žáků přirozeně začleňovány do existující poznatkové struktury, tedy jsou lépe upevněny. | |
Účastník kurzu prostřednictvím vlastního prožitku - se seznámí s principy a cíli koncepce Hejného metody výuky matematice (HM) v nižších ročnících 1. stupně ZŠ, - pozná roli učitele i roli žáka v HM, - se seznámí s mechanizmem poznávacího procesu žáka a principy budování představ o pojmech v matematice, - se naučí postupy, které vedou k rozvoji rozumových i osobnostních schopností žáka, - se seznámí s vhodnými způsoby, jak otevírat jednotlivá didaktická prostředí, - pozná podrobněji cíle jednotlivých didaktických prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů, - pozná principy hodnocení ve výuce HM - pozná důležitost komunikace a principy jejího rozvoje - naučí se otevírat a moderovat diskuze ve třídě, - pozná koncepci učebnic matematiky pro 1. a 2. ročník ZŠ, - získá kompetence, aby s porozuměním mohl začít vést žáky HM. |
|
UKPedF/533260/2023 | |
MSMT- 28686/2022-3 | |
Podnětné vyučování matematiky v 1. a 2. ročníku s využitím edukační metody Hejného - začátečníci | |
Cyklus tří seminářů v rozsahu: 4x 45 min - 8x 45 min - 4x 45 min. Účastníci obdrží osvědčení po absolvování celého cyklu, tj. všech seminářů v celkovém rozsahu 16x 45 min. Témata a časová dotace (celkový rozsah kurzu je 16x 45 min): A. 2h: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi základní principy metody patří: od zkušeností v mnohých didaktických prostředích k matematickému poznatku, od jazyka běžného života k jazyku matematiky, od moderovaných diskuzí k rozvoji osobnosti žáka, od přirozené motivace žáka přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuálního růstu. Mezi klíčové principy také patří budování mentálních schémat matematických pojmů v myslích žáků, rozvoj osobnosti žáky, vnitřní motivace. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika a úskalí i možnost pracovat se žáky vyžadujícími zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak se žáky s poruchami učení. Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a úlohách. B. 8h: Prostředí, která žákům otevírají svět čísel: 6h: Aritmetická sémantická prostředí Krokování, Autobus, Vláčky, Děda Lesoň zaměřena na práci s různými modely čísla, na číslo jako počet a veličina, na budování představ žáka o aditivních operacích, na rozvoj metakognitivních schopností zejména týkajících se budování řešitelských strategií vhodných pro daný typ úloh 2h: aritmetická strukturální prostředí zaměřena na tvorbu aditivních i multiplikativních triád, na možnosti, jak zautomatizovat číselné spoje mnohým počítáním s vyšším cílem. Vyšším cílem bývá odhalení nějakého vztahu, pojmu, procesu - Pavučiny, Sčítací trojúhelníky, Hadi, Barevné trojice, Sousedé. C. 5h: Prostředí, která žákům otevírají svět tvarů: Parkety, Dřívka, Skládání papíru, Geoboard, Krychlové stavby a Oblékání krychle. Prostředí jsou zaměřena na manipulační činnost žáka, je kladen důraz na rozvoj tvořivosti žáka, na jeho prostorovou představivost a komunikační schopnosti. D. 1h: Shrnutí obsahu kurzu, sdílení zkušeností účastníků s výukou, diskuze o tématech navržených účastníky, např. práce s rodiči, návaznost na MŠ, změna přístupu k výuce matematiky, hodnocení, metody práce, změna role učitele na průvodce a facilitátora, komunikace, organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybraným prostředím. |
|
15 | |
učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové Kurz je určen učitelům 1. st. ZŠ a asistentům pedagogů, kteří s výukou matematice Hejného metodou právě začínají, nebo ve své výuce využívají její prvky. Uvítáme též speciální pedagogy, kteří pomáhají slabším žákům. Kurz je vhodný zejména pro učitele 1. a 2. ročníku, ale také pro učitele vyšších ročníků, kteří se chtějí seznámit s tím, jakou přípravou v matematice žáci prošli a na co budou sami navazovat. |
|
Podrobnosti v rozvrhu | |
Statistika pro MŠMT | |
Příprava učitelů s předmětovou specializací (0114) | |
Podmínky absolvování a kvalifikace | |
jiná | |
Certifikace: | Osvědčení o absolvování programu |
0 (...) | |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Garant a místo | |
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Katedra matematiky a didaktiky matematiky | |
Termín a délka | |
2024/2025 | |
letní semestr, Říjen | |
21.10.2024 | |
Krátkodobé | |
16 (v hodinách celkem) | |
21.10. , 5.11. , 19.11. a 4.12. vždy 14.30 - 17.45 | |
21.10.2024 5.11.2024 19.11.2024 4.12.2024 |
|
Poplatky a financování | |
3600 Kč / kurz | |
údaje k platbě obdržíte spolu s potvrzením o přijetí přihlášky a otevření kurzu | |
osvobozeno | |
Přihláška | |
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, CCZV, Magdalény Rettigové 4, Praha 1, 116 39 | |
Centrum celoživotního vzdělávání | |
Bc. Klára Hašková, DiS. | |
klara.haskova@pedf.cuni.cz | |
221900342 | |
01.09.2024 | |
10.10.2024 | |
Zaměřeno na 2. ročník ZŠ | |
![]() |