Železnice ve výuce fyziky
Název práce v češtině: | Železnice ve výuce fyziky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Railways in physics education |
Klíčová slova: | železnice|výuka fyziky|fyzikální principy |
Klíčová slova anglicky: | railways|physics education|physical principles |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Kabinet výuky obecné fyziky (32-KVOF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Tomáš Kekule, Ph.D. |
Řešitel: | Bc. Adam Růžička - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.07.2022 |
Datum zadání: | 25.07.2022 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2023 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2023 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 19.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2023 |
Oponenti: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Konzultanti: | RNDr. Petr Gabriel, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Vytipovat technická řešení (jevy), která se používají (vyskytují) v železniční dopravě a jejichž fyzikální princip lze s (případným) přiměřeným zjednodušením vysvětlit pomocí středoškolské fyziky.
2) Soustředit se především na techniku a jevy, které jsou snadno pozorovatelné, a může na ně být odkazováno jako na příklady použití středoškolských fyzikálních poznatků v praxi. 3) Vytipované popsat, vysvětlit a zařadit k tématu, pro které by mohlo sloužit jako praktický příklad použití fyzikální teorie probírané na střední škole. |
Seznam odborné literatury |
1) Fyzika pro gymnázia, různé učebnice
2) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia 3) J. Gašpařík, J. Kolář: Železniční doprava – technologie, řízení, grafikony a dalších 100 zajímavostí, Grada 2017 4) R. Doleček, O. Černý: Trakční napájecí soustavy, DFJP Univerzity Pardubice, 2015 5) Časopisy s železniční tematikou (Dráha, Svět železnice, aj.) – různá čísla 6) další literatura dle zadání vedoucího |
Předběžná náplň práce |
Každý učitel se mnohokrát setkal s dotazy studentů, k čemu je to dobré, kde se to používá, zda to není jen teoretická zbytečnost. Proto je dobré, když má učitel ke každému tématu zásobu příkladů, kde se daný jev v praxi využívá, kde mohou studenti vidět aplikaci daného fyzikálního jevu/principu/zákona v praxi. Cílem práce je popsat tyto příklady z prostředí železniční dopravy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Every teacher has many times encountered questions from students, what is it good for, where is it used, is it not just theoretical uselessness. Therefore, it is good if the teacher has a supply of examples for each topic where the given phenomenon is used in practice, where students can see the application of the given physical phenomenon/principle/law in practice. The aim of the work is to describe these examples from the railway transport. |