Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Určovací klíče ve výuce
Název práce v češtině: Určovací klíče ve výuce
Název v anglickém jazyce: Determination keys as an educational tool
Klíčová slova: digitální technologie, výuka biologie, určovací klíč
Klíčová slova anglicky: digital technology, biology instruction, determination key
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.11.2019
Datum zadání: 18.12.2019
Seznam odborné literatury
Chroustová, K., Bílek, M., & Šorgo, A. (2015). Development of the research tool to identify factors affecting the use of chemistry educational software. Problems of Education in the 21st Century, 68, 6-21.
Venkatesh, V., & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision sciences, 39(2), 273-315.
Předběžná náplň práce
Určovací klíče jsou tradiční součástí pedagogického procesu, v první polovině dvacátého století žitou, později minimálně deklarovanou. Právě tato nejasná pozice klíčů v dnešní škole je předmětem výzkumu práce.
Práce si klade za cíl popsat současnou pozici klíčů v českých školách - četnost jejich použití, vybavenost škol, zájem učitelů je používat a očekávání která na ně kladou - pokud vůbec nějaká. Protože jsou klíče vysoce technickou záležitostí, lze očekávat že technický pokrok, zejména digitalizace zdrojů a nástorjů povede k proměně jejich role. Práce bude klást otázky typu "Slouží určovací klíče k určování? [nebo spíše pro výuku morfologie jako cesta zacílení pozornosti]", " Jsou klíče efektivní cestou k určování [nebo jsou zavrženy ve prospěch neuronových sítí typu PlantId]", "Považují učitelé biologie práci s klíči za užitečnou součást výuky, proč?".
Pro popis vnímání a pozice klíčů ve škole bude užita kvantitativní metodika odvozená od UTAUT (Unified Theory of Use and Acceptance Technology - Venkatesh), použitá v českém prostředí k zhodnocení pozice didaktického softwaru v chemii (Chroustová et all 2015). Vzhledem k povaze klíčů lze přepokládat že uvedený model bude vyžadovat jen minimální úpravy pro aplikovatelnost na klíče.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK