Určovací klíče ve výuce
Název práce v češtině: | Určovací klíče ve výuce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Determination keys as an educational tool |
Klíčová slova: | digitální technologie, výuka biologie, určovací klíč |
Klíčová slova anglicky: | digital technology, biology instruction, determination key |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petr Novotný, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.11.2019 |
Datum zadání: | 18.12.2019 |
Seznam odborné literatury |
Chroustová, K., Bílek, M., & Šorgo, A. (2015). Development of the research tool to identify factors affecting the use of chemistry educational software. Problems of Education in the 21st Century, 68, 6-21.
Venkatesh, V., & Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision sciences, 39(2), 273-315. |
Předběžná náplň práce |
Určovací klíče jsou tradiční součástí pedagogického procesu, v první polovině dvacátého století žitou, později minimálně deklarovanou. Právě tato nejasná pozice klíčů v dnešní škole je předmětem výzkumu práce.
Práce si klade za cíl popsat současnou pozici klíčů v českých školách - četnost jejich použití, vybavenost škol, zájem učitelů je používat a očekávání která na ně kladou - pokud vůbec nějaká. Protože jsou klíče vysoce technickou záležitostí, lze očekávat že technický pokrok, zejména digitalizace zdrojů a nástorjů povede k proměně jejich role. Práce bude klást otázky typu "Slouží určovací klíče k určování? [nebo spíše pro výuku morfologie jako cesta zacílení pozornosti]", " Jsou klíče efektivní cestou k určování [nebo jsou zavrženy ve prospěch neuronových sítí typu PlantId]", "Považují učitelé biologie práci s klíči za užitečnou součást výuky, proč?". Pro popis vnímání a pozice klíčů ve škole bude užita kvantitativní metodika odvozená od UTAUT (Unified Theory of Use and Acceptance Technology - Venkatesh), použitá v českém prostředí k zhodnocení pozice didaktického softwaru v chemii (Chroustová et all 2015). Vzhledem k povaze klíčů lze přepokládat že uvedený model bude vyžadovat jen minimální úpravy pro aplikovatelnost na klíče. |