Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Předvolební strategie malých politických stran: Případová studie TOP 09, Věcí veřejných a Strany práv občanů - Zemanovci pro volby do PS PČR 2010
Název práce v češtině: Předvolební strategie malých politických stran:
Případová studie TOP 09, Věcí veřejných a Strany práv občanů - Zemanovci pro volby do PS PČR 2010
Název v anglickém jazyce: Election Strategy of Small Political Parties:
Case Study on TOP 09, Public Affairs Party and Party of Civic Rights - Zemanovci before Czech Parliamentary Elections 2010
Klíčová slova: Volby do Poslanecké sněmovny 2010, malá politická strana, TOP 09, Věci veřejné, Strana práv občanů – Zemanovci, předvolební strategie, volební kampaň, politický marketing, postavení strany na trhu
Klíčová slova anglicky: Czech Parliamentary elections 2010, small political party, TOP 09, Public Affairs Party, Party of Civic Rights – Zemanovci, election strategy, election campaign, political marketing, party positioning
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Petr Just, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.10.2010
Datum zadání: 25.10.2010
Datum a čas obhajoby: 02.02.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.01.2012
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2012
Oponenti: doc. PhDr. Tomáš Lebeda, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Monografie

BALÍK, S. (2009): Komunální politika: obce, aktéři a cíle místní politiky. Praha: Grada Publishing. 250 s. ISBN 978-80-247-2908-4

BLONDEL, J., MÜLLER-ROMMEL, F., MALOVÁ, D. (2007). Governing New European Democracies. New York: Palgrave Macmillan. 256 s. ISBN 978-1-4039-9404-2

BRADOVÁ, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno: Mezinárodní politologický ústav. 106 s. ISBN 80-210-3800-4

BRADOVÁ, E., LEBEDA, T. (2007): Nerozhodnutí voliči a volební kampaň. In Lebeda, T., Linek, L., Lyons, P., Vlachová, K. [et al.]: Volby a voliči 2006. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, v.v.i. 111 - 133 s. ISBN 978-80-7330-126-2

CABADA, L., ŠANC, D. (2005): Český stranický systém ve 20. století. Plzeň: vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 223 s. ISBN 80-86898-50-4

FIALA, P., HLOUŠEK, V. (2003): Stranický systém České republiky. In Fiala, P., Herbut, R. a kol.: Středoevropské systémy politických stran. Brno: Mezinárodní politologický ústav. 255 s. ISBN 80-210-3091-7

GABAL, I. (2007): The 2006 Parliamentary Elections in the Czech Republic: Continue and Change. In Bútora, M., Gyárfášová, O., Mesežnikov, G., Skladony, T. W. (eds): Democracy and Populisme in Central Europe: The Visegrad Elections and Their Aftermath. Bratislava: Institute for Public Affairs. 247 s. ISBN 978-80-88935-96-4

HLOUŠEK, V., KOPEČEK, L. (2010): Politické strany: původ, ideologie a transformace politických stran v západní a střední Evropě. Praha: Grada Publishing. 310 s. ISBN 978-80-247-3192-6

HENNEBERG, S. C. M. (2002): Understanding Political Marketing. In O´Shaughnessy, N. J., Henneberg S. C. M.: The Idea of Political Marketing. Westport, Connecticut, London: Praeger. 93 - 170 s. ISBN 0-275-97595-9

HENNEBERG S. C. M., O´SHAUGHNESSY, N. J. (2002): The Idea of Political Marketing. Westport, Connecticut, London: Praeger. 93 - 170 s. ISBN 0-275-97595-9

JABLOŃSKI, A. W. a kol. (2006): Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, spol. s.r.o. 208 s. ISBN 80-7364-011-2

JANIK-WISZNIOWSKA, M. (2006): Politická propagace a politická reklama. Jabloński, A. W. a kol. (2006): Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, spol. s.r.o. 123 - 142 s. ISBN 80-7364-011-2

KLÍMA, M. (1998): Volby a politické strany v moderních demokraciích. Praha: Radix. 273 s. ISBN 80-86031-13-6

KOPEČEK, L. (2006): Jak vyhrát volby aneb co je politický marketing (nejenom) v českých poměrech. Jabloński, A. W. a kol. (2006): Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, spol. s.r.o. 187 - 195 s. ISBN 80-7364-011-2

KOTLER, P. (1990): Marketing Management: Analysis, Planning and Control. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. 885 s. ISBN 978-01-324-3510-9


KOTLER, P. (2000): Marketing podle Kotlera. Praha: Management Press. 258 s. ISBN 80-7261-010-4

KOTLER, P. [et al.] (2007): Moderní marketing. Praha: Grada Publishing. 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2

KOTLER, P., KELLER, K. L. (2007): Marketing management. Praha: Grada Publishing. 1041 s. ISBN 978-80-247-1359-5

KLÍMA, M. (1998): Volby a politické strany v moderních demokraciích. Praha: Radix. 273 s. IBSN 80-86031-13-6

KUBÁT, M. (2004a): Političtí aktéři – zájmové skupiny a politické strany. In Cabada, L., Kubát, M. a kol.: Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia. 216 - 241 s. ISBN 80-86432-63-7

KUBÁT, M. (2004b): Stranické systémy. In Cabada, L., Kubát, M. a kol.: Úvod do studia politické vědy. Praha: Eurolex Bohemia. 242 - 265 s. ISBN 80-86432-63-7

LA PALOMBRA, J., WEINER, M. (1966): The Origin and Development of Political Parties. In La Palombra, J., Weiner, M. (eds.): Political Parties and Political Development. Princeton: Princeton University Press. 496 s. ISBN 978-06-910-2163-8

MAIR, P. (1991): The Electoral Universe of Small Parties in Postwar Western Europe. In Müller-Rommel, F., Pridham, G. (eds.): Small Parties in Western Europe. Comparative and National Perspectives. London: Sage. 240 s. ISBN 978-08-039-8261-1

MAIR, P. (1997): Party System Change: Approaches and Interpretations. Oxford: Clarendon Press. 244 s. ISBN 0-19-829235-X

MEGUID, B. M. (2008): Party Competition between Unequals: Strategies and Electoral Fortunes in Western Europe. Cambridge: Cambridge University Press. 315 s. ISBN 978-0-521-88765-6

NEWMAN, B. I. (1994): The Marketing of the President. Thousand Oaks: Sage. 167 s. ISBN 0-8039-5138-8

NORRIS, P. (2000): A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies. Cambridge: Cambridge university Press. 398 s. ISBN 0-521-79364-5

NOVÁ, P. (2004): Malé politické strany v českém stranickém systému v letech 1996 – 1998. In Novák, M., Lebeda, T. a kol.: Volební a stranické systémy. ČR v mezinárodním srovnání. Pelhřimov: Aleš Čeněk. 293 – 310. ISBN 80-86473-88-0

NOVÁK, M. (1997): Systémy politických stran: úvod do jejich srovnávacího studia. Praha: Sociologické nakladatelství. 257 s. ISBN 80-85850-22-2

NOVÁK, M. (2004): Geneze a problémy českého stranického systému. In Novák, M., Lebeda, T. a kol.: Volební a stranické systémy. ČR v mezinárodním srovnání. Pelhřimov: Aleš Čeněk. 253 - 292 s. ISBN 80-86473-88-0

O´SHAUGHNESSY, N. J., HENNEBERG, S. C. M., [eds.] (2002): The Idea of Political Marketing. Westport, Connecticut, London: Praeger. 258 s. ISBN 0-275-97595-9

SARTORI, G. (2005): Strany a stranické systémy: schéma pro analýzu. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury. 466 s. ISBN 80-7325-062-4
SVOBODA, V. (2006): Public relations: moderně a účinně. Praha: Grada Publishing. 240 s. ISBN 80-247-0564-8

SKRZYPIŃSKI, D. (2006): Strategie politických stran. Jabloński, A. W. a kol. (2006): Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, spol. s.r.o. 83 - 103 s. ISBN 80-7364-011-2

SPOUSTA, J. (2001): Volební kampaň a jejich účinek. In Mrklas, L.: Krajské volby 2000: fakta, názory a komentáře. Praha: Cevro. 164 s. ISBN 80-238-6750-4

ŠARADÍN, P. [et al.] (2007): Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum. 142 s. ISBN 978-80-86624-36-5

TABERY, E. (2006): Vládneme, nerušit. Opoziční smlouva a její dědictví. Praha: Respekt Publishing, a.s. 304 s. ISBN 978-80-903766-3-2

VODIČKA, K., CABADA, L. (2007): Politický systém České republiky, Historie a současnost. Praha: Portál, s.r.o., 2007. 374 s. ISBN 978-80-7367-337-6

WISZNIOWSKI, R. (2006): Úvod do teorie politického marketingu. Jabloński, A. W. a kol. (2006): Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, spol. s.r.o. 9 - 27 s. ISBN 80-7364-011-2

WRING, D. (2002): Conceptualising Political Marketing: A Framework for Election-Campaign Analysing. In The Idea of Political Marketing. Westport, Connecticut, London: Praeger. 171 – 186 s. ISBN 0-275-97595-9


Odborná periodika

BLUMLER, J. G., KAVANAGH, D. (1999): The Third Age of Political Communication: Influences and Features. Political Communication. Vol 16, no. 3. 209 – 230 s. ISSN 1091-767

COLLINS, N., BUTLER, P. (1996): Positioning Political Parties. A Market Analysis. International Journal of Press/Politics. Vol. 1, no. 2. 63 – 77 s. ISSN 1531-328X

FARRELL, D. M., WORTMANN, M. (1987): Party Strategies in the Electoral Market: Political Marketing in West Germany, Britain and Ireland. European Journal of Political Research. Vol. 15, no. 3. 297 – 318 s. ISSN 1475-6765

HANÁČEK, V. (2010a): Typologie českého stranického systému po roce 1989 [online]. E-polis.cz. [citováno 2011-12-11]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/politicke-teorie/540-typologie-ceskeho-stranickeho-systemu-po-roce-1989.html>. ISSN 1801-1438.

HANÁČEK, V. (2010b): Vliv voleb do PS PČR na český stranický systém [online]. E-polis.cz. [citováno 2012-01-03]. Dostupné z WWW: <http://www.e-polis.cz/politicke-teorie/541-vliv-voleb-do-ps-pcr-na-cesky-stranicky-system.html>. ISSN 1801-1438.

KATZ, R., MAIR, P. (1995): Changing Models of Party Organization and Party Democracy: The Emergence of the Cartel Party. Party Politics. Vol 1, no. 1. 5 – 28 s. ISSN 1460- 3683

KOUBEK, J. (2007): Volby 2006 do Poslanecké sněmovny- volební geografie a pět alternativních vysvětlujících modelů. Politologická revue. Vol. 13, no. 1. ISSN 1211-0353

KNEBLOVÁ, E. (2009): Volební strategie Strany zelených ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006 [online]. Central European Political Studies Review. [citováno 2010-04-29]. Vol 11, no 2 – 3. Dostupný z WWW: <http://www.cepsr.com/ clanek.php?ID=371>. ISSN 1212-7817.

RÉMY, D. (1975): The Pivotal Party: Definition and Measurement. European Journal of Political Research. Vol 3, no 3. 293 – 301s. ISSN 1475-6765

Předběžná náplň práce
Diplomová práce Předvolební strategie malých politických stran: Případová studie TOP 09, Věcí veřejných a Strany práv občanů – Zemanovci pro volby do PS PČR 2010 hodnotí volební kampaň zmíněných politických subjektů, jejich personální, komunikační a finanční strategii a strategii mezistranických vztahů. Autorka textu vychází z předpokladu, že malé politické strany, jimiž všechny zkoumané subjekty v době provádění výzkumu byly, vedou předvolební kampaň podobným stylem – vyhýbají se negativní kampani, v jejich čele stojí výrazná a společensky známá osobnost, která má potenciál přilákat pozornost a zájem nejen voličů, ale i médií, ke své propagaci využívají velké množství podporovatelů, kteří se stranou sympatizují.
Teoretická koncepce odborného textu je založena na podobnosti politického a ekonomického pojetí marketingu, proto autorka řadí malé strany mezi mikrosegmentáře neboli výklenkáře, kteří na politickém trhu okupují pouze jeho malou část (výklenek), kterou velké politické subjekty ignorují či nemají kapacity na její dostačené pokrytí. Základem kampaně každé malé politické strany je tedy úzké vymezení se na neobsazenou část trhu, přičemž je pro subjekt klíčové, aby se orientoval i na několik dalších témat (segmentů) pro případ, že by byl na vlastním trhu pohlcen větším konkurentem, případně by tento výklenek trhu zcela zanikl.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Diploma thesis Election Strategy of Small Political Parties: Case Study on TOP 09, Public Affairs Party and Party of Civic Rights – Zemanovci before Czech Parliamentary Elections 2010 assesses the election campaign of mentioned political parties, their personal, communication and financial strategy as well as their strategy of inter-parties relations. The author assumes that the small political parties, which all of the examined ones were at the time of this research, lead the campaign in a similar way – avoiding the negative campaign, they are led by a strong and well-known personality who can attract the attention not only of the voters but also of the media, and they have a large number of supporters who sympathize with the particular political entity.
The theoretical concept of the text is based on the similarity of political and economic approach of marketing - therefore the author reckons the small political parties as the nichers of the political market. They can be characterized by occupying only a small niche of the political market which is ignored by the bigger political parties for those it is place of peripheral importance. Hence the basis of electoral campaign of any small political party is delineation unoccupied part of the market. Nevertheless it is crucial to simultaneously focused on few other topics in case the party would be absorbed by a larger competitor of the political market or the niche would completely faded out.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK