Vincenc Kramář a studium středověkého umění
Název práce v češtině: | Vincenc Kramář a studium středověkého umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Vincenc Kramář and study of medieval art |
Klíčová slova: | Vincenc Kramář, metodologie, Vídeňská škola, znalectví, SVPU, OSVPU, Národní galerie |
Klíčová slova anglicky: | Vincenc Kramář, Metodology, Vienna school, Connoisseurship, SVPU, OSVPU, National gallery |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.05.2010 |
Datum zadání: | 17.05.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2011 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 04.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2011 |
Oponenti: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Základem práce je shrnutí a kritické zhodnocení metodologického přínosu Vincence Kramáře pro studium středověkého umění, včetně kritického zhodnocení literatury k tématu. Hlavním cílem práce bude pokus o definici Kramářovy metody jím aplikované při studiu středověkých uměleckých děl. Dále bude kladen důraz na provázanost Kramářovy metody s postupy Vídeňské školy dějin umění ve srovnání s dobovými znaleckými přístupy hlavních osobností oboru (např. ve srovnání s B.Berensonem). Bakalářská práce též bude podrobně analysovat jednotlivé Kramářovy stati o českých středověkých uměleckých dílech. Nebude pominut ani vliv Kramářovy profesionální dráhy a soukromého života na rozvoj jeho metody. Výsledkem práce by mělo být přesnější ukotvení Kramářovy osobnosti a jeho vědecké práce v rámci dějin umění v našich zemích a v orientačním kontextu i dobových znaleckých metod zahraničních.
Osnova práce: 1.0 ÚVOD 2.0 PŘEHLED LITERATURY K TÉMATU 3.0 ŽIVOT VINCENCE KRAMÁŘE 3.1 Mládí a studia 3.2 Cesty a soukromá bádání 3.3 Kramář v čele obrazárny vlasteneckých přátel umění 3.4 Pozdní období 4.0 KRAMÁŘOVY STATI O STŘEDOVĚKÉM UMĚNÍ 4.1 Madona se sv. Kateřinou a Markétou 4.2 Strakonická madona 4.3 Bolestný Kristus 5.0 KRAMÁŘOVA METODA STUDIA STŘEDOVĚKÉHO UMĚNÍ 5.1 Vídeňská škola dějin umění a Vincenc Kramář 5.2 Vincenc Kramář v kontextu dějin umění v českých zemích 20. let 20. století 5.3 Vincenc Kramář v kontextu dobového znaleckého studia středověkého umění v Evropě ? orientační nástin 6. KRAMÁŘŮV PŘÍNOS 7. OBRAZOVÁ PŘÍLOHA 8. LITERATURA A PRAMENY |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura k tématu:
BERENSON, Bernard: Essays in the study of Sienese painting, New York 1918 BERENSON, Bernhard: Studies in medieval painting, Unveränderter Nachdruck der Aufl. New Haven 1930, New York 1971. BERENSON, Bernard: Three essays in method, Oxford 1927. BROWN David Alan: Bode und Berenson in: Thomas W. Gaehtgens und Peter-Klaus Schuster (eds.): Berlin and Boston, Kolloquium zum 150sten Geburtstag von Wilhelm von Bode, Berlin 1996, s. 101-106. BROWN David Alan: Giovanni Morelli and Bernard Berenson, in: Giacomo Agosti / Maria Elisabetta Manca / Matteo Panzeri (eds.): Giovanni Morelli e la cultura dei conoscitori : atti del convegno internazionale, Bergamo, 4 - 7 giugno 1987, Bergamo 1993, s. 389-397. Rudolf CHADRABA / Josef KRÁSA / Rostislav ŠVÁCHA / Anděla HOROVÁ: Kapitoly z českého dějepisu umění II. Český Těšín. 1986, 118-125 CLARK Kenneth: Bernard Berenson (1865 - 1959), in: Silvia Ginzburg (ed.): 37 epitaffi distorici dell'arte nel Novecento, Milano 2008, s. 95-108. DILLY Heinrich: Bernard Berenson (1865 - 1950), in: ibidem (ed.): Altmeister moderner Kunstgeschichte, Berlun 1990, s. 80-93. KRÁSA Josef: Dílo Vincence Kramáře v českých dějinách umění. In: O obrazech a galeriích. Praha. 1983, 449-470 SRP Karel: Český dějepis umění ve 20. letech. In: Kapitoly z českého dějepisu umění II. 1986, 20-59 KRAMÁŘ Vincenc: O obrazech a galeriích. Praha. 1983 KRAMÁŘ Vincenc: O objektivitě. Praha. 1937 KRAMÁŘ Vincenc: Madona se sv. Kateřinou a Markétou Městského musea v Českých Budějovicích. Praha. 1937 KRAMÁŘ Vincenc: Albrecht Dürer. Růžencová slavnost a soubor grafických prací. Praha. 1935 KRAMÁŘ Vincenc: Dnešní kulturní reakce a moderní galerie. Praha. 1927 KESNER Ladislav: Vincenc Kramář, Život v umění. Katalog výstavy Národní galerie v Praze, 28. 5. 1992 - 16. 8. 1992. Praha 1992 LORBER Maurizio: Riflessi semiotici e "connoiseurship" : Morelli, Berenson, Riegl; l'origine di un modello epistemologico, in: Arte in Friuli, arte a Trieste, 25.2006, p. 135-152. Alfred Justitz a Kramářovy akvizice starého umění v letech 1923 - 1924. 46, 1998, č. 4, s. 245 - 262 (357 - 374) K odchodu Vincence Kramáře ze Státní sbírky starého umění v roce 1939. (Dva neznámé dopisy Eugena Dostála a Alberta Kutala Kramářovi.) 48, 2000, 4. 1-2, S. 78 - 81 Zápisníky Vincence Kramáře z let 1898 - 1913 (Itálie a Francie). 48, 2000, č. 6, s. 461 - 469. KONEČNÝ, Lubomír: Aby M. Warburg a Vincenc Kramář. 51, 2003, č.5, s. 421 - 422 KREJČÍ Marek: Dopisy Maxe Dvořáka Vincenci Kramářovi. 52, 2004, č.4, s. 353 NEUMEYER, Alfred: Four art historians remembered: Woelfflin, Goldschmidt, Warburg, Berenson, in: The Art journal, 31.1971, p. 33-36. POCHE Emanuel: Vincenc Kramář. In: Encyklopedie českého výtvarného umění. Praha. 1975. 239-240. ROYT Jan: Středověké malířství v Čechách. Praha 2002. ROTILY, Jocelyne: Bernard Berenson et les historiens d'art français des années 1920 - 1940, in: Mélanges de l'Ecole Française de Rome. Moyen âge, temps modernes, 97.1985, s. 961-989. |
Předběžná náplň práce |
Základním cílem práce je shrnutí a kritické zhodnocení metodologického přínosu Vincence Kramáře pro studium středověkého umění a rovněž i literatury zabývající se sledovaným tématem - opět s důrazem k jeho badatelskému zájmu o středověké umění. Důkladný rozbor jednotlivých studií V. Kramáře bude zaměřen na definici jeho metody, která bude konfrontována s postupy Vídeňské školy a orientačně též s dobovými znaleckými přístupy hlavních osobností oboru. Výsledkem práce by mělo být přesnější ukotvení Kramářovy osobnosti a jeho vědecké práce v rámci dějin umění našich zemích a orientačně i v kontextu s dobovými znaleckými metodami v zahraničí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The basic goal of this work is summarization and critical evaluation of the methodological work of Vincenc Kramář on the field of medieval art, as well as literature concerning the subject ? again with an accentuation of his professional interest in medieval art. Thorough analysis of the V. Kramář´s studies will be focused on defining his method, which will be confronted with methods of the Vienna school and basically with contemporary personalities of the history of art and their expert approaches. The main goal should be to specify Kramář´s personality and his scientific works within the frame of history of art in our land and also basically in the context of contemporary expert methods abroad.
|