Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Chemické vzdělávání na českých waldorfských školách a možnosti využití žákovského portfolia při výuce chemie
Název práce v češtině: Chemické vzdělávání na českých waldorfských školách a možnosti využití
žákovského portfolia při výuce chemie
Název v anglickém jazyce: Chemistry education at Czech Waldorf Schools and possibilities of
student portfolio work in chemistry teaching
Klíčová slova: Waldorfská škola, výuka chemie, úroveň výuky, srovnání výuky, hodnocení klíčových kompetencí, portfoliová práce
Klíčová slova anglicky: Waldorf school, chemistry education, comparison of education, key competences evaluation, portfolio work
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.04.2010
Datum zadání: 14.04.2010
Datum odevzdání elektronické podoby:07.09.2012
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2012
Oponenti: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Cíle práce:
1) porovnat výuku na českých SWŠ (i ZWŠ) s waldorfským učebním plánem a českým vzdělávacím kurikulem, porovnat úroveň výuky na českých WŠ
2) ukázat možnosti využití žákovského portfolia jako nástroje pro hodnocení kompetencí (s ohledem na výuku chemie), předvést praktické výstupy vlastní portfoliové práce se žáky Waldorfského lycea v Praze v rámci vyučování chemii
3) posoudit možnost využití portfolia ve výuce na jiných waldorfských školách

Předpokládaná struktura (a průběh):
1) Práce sestává ze dvou základních částí, první je téměř ryze praktická a využívá řady podkladů z mé práce bakalářské. Základním stavebním kamenem je hospitační činnost na jiných waldorfských školách. Zatímco v bakalářské práci jsem se zabýval tím, jak by se na WŠ učit mělo, jaké jsou možnosti a jak učím já, chtěl bych nyní (i pro své vlastní obohacení) zjistit, jak učí jiní. Může to být nesmírně zajímavé, neb na českých WŠ učí skutečně široké spektrum lidí (někteří nemají o WP ani tušení). V plánu jsou týdenní hospitace v epochách chemie na všech českých SWŠ (Ostrava, Semily, Příbram) a vybraných českých ZWŠ (např. Praha Jinonice, Pardubice, Brno). Také návštěva dvou zahraničních WŠ (Potsdam, Bochum). (Na obou těchto školách mají bohaté zkušenosti s portfoliovou prací, což je dobré v ohledu na druhou část práce.) Uvažuji také o krátké hospitaci na některé běžné škole (pro srovnání).
2) Na základě získaných hospitačních podkladů, rozhovorů s vyučujícími a se žáky, chci podat komplexní obraz o poměrech na českých WŠ a dospět k prvnímu z cílů práce (viz. výše).
3) Přechod k druhé části je spíše teoretický a rešeršní. Vysvětluje co je portfolio, co je portfoliová práce, diskutuje možnost hodnocení kompetencí. V této části bych rád zúročil zkušenosti získané při účasti na evropském projektu European Portfolio Certificate, na němž se naše škola aktivně podílí. Mám za sebou již účast na dvou konferencích Potsdam (září 2009) a Praha (prosinec 2009), čeká mě Forest Row (březen 2010), Potsdam (duben 2010) a Ljublana (červenec 2010).
4) Teoretické poznatky z bodu 3 bych rád aplikoval do praxe. V rámci výuky chemie vytvořím se žáky praktické ukázky portfoliové práce, které jsou stěžejním objektem druhé části diplomové práce. Vše okomentuji a doložím praktické výstupy. (První portfolio už mám naplánované a budu na něm pracovat v průběhu ledna 2010 s 10. třídou).
5) V rámci závěrečných kapitol pak využiji všech zkušeností získaných v průběhu práce a splním poslední, třetí z cílů.

Seznam literatury

Obecně k waldorfské škole:
1) Steiner, Rudolf: Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky
2) Steiner, Rudolf: Waldorfská pedagogika: Metodika a didaktika
3) Steiner, Rudolf: Waldorfská pedagogika: Seminární hodiny a přednášky k učebnímu plánu
4) Carlgren, Frans: Výchova ke svobodě
5) RVP pro základní vzdělávání a RVP Kombinované lyceum, ŠVP českých waldorfských škol
6) časopisy: Erziehungskunst, Člověk a výchova
7) internetové stránky: Bund der Freien Waldorfschulen (www.waldorfschule.info), Asociace waldorfských škol v ČR (www.iwaldorf.cz)

K výuce chemie:
1) Julius, Frits: Stoffeswelt und Menschenbildung: Chemie an einfachen Phänomenen dargestellt
2) Julius, Frits: Grundlagen einer phänomenologischen Chemie: Stoffeswelt und Menschenbildung, Teil II
3) Mackensen, Manfred: Feuer-Kalk-Metalle und Stärke, Zucker, Eiweiss, Fett
4) Mackensen, Manfred: Vom Kohlenstoff zum Äther
5) Mackensen, Manfred: Slaze, Säuren, Laugen
6) Mackensen, Manfred: Prozesschemie aus spirituelem Ansatz
7) Kranich, Ernst Michael: Chemie verstehen
8) Schad, Wolfgang a kol.: Chemie an Waldorfschulen

K žákovskému portfoliu:
1) Winter, Felix: Leistungsbewertung, Eine neue Lernkultur Brecht einen Andersen Umgang mit den Schülerleistungen
2) Maurer, Klaus Michael: Entwicklungsaufgaben und Kompetenzen
3) Handbuch Abschlussportfolio der Rudolf Steiner Schule Bochum
4) nezveřejněné materiály z Comenius projektu EPC (European Portfolio Certificate)
5) internetové stránky: www.ipf.ch
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK