Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metody praktické výuky přírodovědných předmětů na středních školách a jejich vliv na výběr povolání
Název práce v češtině: Metody praktické výuky přírodovědných předmětů na středních školách a jejich vliv na výběr povolání
Název v anglickém jazyce: Methods of practical teaching science subjects in upper secondary schools and their influence on career choice
Klíčová slova: střední škola, přírodovědné vzdělávání, výběr povolání, výukové metody, motivace
Klíčová slova anglicky: upper secondary school, science teaching, career choice, teaching methods, motivation
Akademický rok vypsání: 2025/2026
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Řešitel:
Konzultanti: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Seznam odborné literatury
Abrahams, I. (2009). Does Practical Work Really Motivate? A study of the affective value of practical work in secondary school science. International Journal of Science Education, 31(17), 2335–2353. https://doi.org/10.1080/09500690802342836
Aschbacher, P. R., Li, E., & Roth, E. J. (2010). Is science me? High school students’ identities, participation and aspirations in science, engineering, and medicine. Journal of Research in Science Teaching, 47(5), 564–582. https://doi.org/10.1002/tea.20353
DeWitt, J., Osborne, J., Archer, L., Dillon, J., Willis, B., & Wong, B. (2013). Young Children’s Aspirations in Science: The unequivocal, the uncertain and the unthinkable. International Journal of Science Education, 35(6), 1037–1063. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.608197
Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079. https://doi.org/10.1080/0950069032000032199
Šorgo, A., Dojer, B., Golob, N., Repnik, R., Repolusk, S., Pesek, I., Ploj Virtič, M., Špernjak, A., & Špur, N. (2018). Opinions about STEM content and classroom experiences as predictors of upper secondary school students’ career aspirations to become researchers or teachers. Journal of Research in Science Teaching, 55(10),1448–1468. https://doi.org/10.1002/tea.21462
Šorgo, A., & Špernjak, A. (2020). Biology content and classroom experience as predictors of career aspirations. Journal of Baltic Science Education, 19(2), 317–332.https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.317
Summers, R., & Abd-El-Khalick, F. (2018). Development and validation of an instrument to assess student attitudes toward science across grades 5 through 10. Journal of Research in Science Teaching, 55(2), 172–205. https://doi.org/10.1002/tea.21416
Waters-Adams, S. (2006). The relationship between understanding of the nature of science and practice: The influence of teachers’ beliefs about education, teaching and learning. International Journal of Science Education, 28(8), 919–944.https://doi.org/10.1080/09500690500498351
Předběžná náplň práce
Střední školy gymnaziálního typu připravují své žáky na vysokoškolské studium a následně i povolání v širokém spektru oborů a přispívají k formování osobnosti dospívajících lidí. Vzdělávací obsah a kvalita výuky na středních školách mohou významně ovlivnit množství a kvalitu uchazečů o vysokoškolské studium a tím i absolventů potřebných pro jednotlivé profese.

V přírodovědných oborech patří mezi potenciálně důležité faktory, které u žáků gymnázií mohou ovlivnit volbu povolání, zařazování praktických metod a forem výuky a jejich kvalita. Souvislost mezi tím, jak žáci hodnotí jednotlivé metody výuky (např. praktická cvičení, exkurze, projektové metody apod.) a jaké povolání si následně volí, je zatím málo probádaná.

Cílem této práce je zmapovat zájem žáků na gymnáziích o povolání s přírodovědným zaměřením a zjistit, jak tento zájem koreluje s tím, jak žáci hodnotí jednotlivé metody praktické výuky přírodovědných předmětů. Budeme se snažit zjistit, které typy aktivit, realizovaných v praktické výuce na středních školách, hrají při volbě budoucího studia a profese nejdůležitější pozitivní nebo negativní motivační roli. Zaměříme se především na žáky třetích ročníků vyššího stupně gymnázia. Jedná se tedy o žáky, kteří začínají uvažovat o výběru maturitních předmětů, vysokých škol i budoucího povolání. Druhou cílovou skupinou budou studenti prvních ročníků vybraných přírodovědně zaměřených bakalářských studijních programů, včetně programů s praktickým přesahem. Tato skupina respondentů už si své odborné zaměření zvolila a bude sloužit pro porovnání s běžnou populací žáků středních škol.

Výzkum bude probíhat pomocí elektronických dotazníků, ve kterých budou žáci a studenti hodnotit vybrané metody a formy praktické výuky na středních školách a vybraná povolání s přírodovědným zaměřením. Mezi hodnocená povolání budou zařazeny vědecké profese, učitelství, zdravotnické profese, veterinární lékařství, zemědělství či technické profese založené na poznatcích přírodních věd.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Gymnasium-type secondary schools prepare their students for university studies and subsequently for careers in a wide range of fields and contribute to the formation of the personality of adolescents. The educational content and quality of teaching in secondary schools can significantly influence the number and quality of applicants for university studies and thus the graduates needed for individual professions.

In science subjects, the inclusion of practical methods and forms of teaching and their quality are among the potentially important factors that can influence the choice of career for grammar school students. The connection between how students evaluate individual teaching methods (e.g. practical exercises, excursions, project methods, etc.) and what career they subsequently choose has been insufficiently researched.

The aim of this work is to map the interest of grammar school students in careers with a science focus and to determine how this interest correlates with the students' interest in different methods of practical teaching of science subjects. We will try to find out which types of activities implemented in practical education in secondary schools play the most important positive or negative motivational role in choosing future studies and professions. We will focus primarily on third-year students of the upper secondary school. These are students who are starting to consider choosing graduation subjects, universities and future professions. The second target group will be students in the first years of selected science-focused bachelor's degree programs, including programs with practical applications. This group of respondents has already chosen their professional specialization and will serve for comparison with the general population of secondary school students.

The research will be conducted using electronic questionnaires in which pupils and students will evaluate selected methods and forms of practical education in secondary schools and selected professions with a science focus. The evaluated professions will include scientific professions, teaching, healthcare professions, veterinary medicine, agriculture and technical professions based on knowledge of natural sciences.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK