Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tvorba map pomocí generativní umělé inteligence žáky středních škol
Název práce v češtině: Tvorba map pomocí generativní umělé inteligence žáky středních škol
Název v anglickém jazyce: Map making using generative artificial intelligence by upper-secondary pupils
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Vedoucí / školitel: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.01.2025
Datum zadání: 13.01.2025
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.02.2025
Seznam odborné literatury
KANG, Y., ZHANG, Q., ROTH, R. (2023): The Ethics of AI-Generated Maps: A Study of DALLE 2 and Implications for Cartography. arXiv.
KESSLER, F. C., SLOCUM, T. A. (2011): Analysis of Thematic Maps Published in Two Geographical Journals in the Twentieth Century. Annals of the Association of American Geographers, 101, 2, 292–317.
LIN, Y., ZHAO, B. (2025): Posthuman Cartography? Rethinking Artificial Intelligence, Cartographic Practices, and Reflexivity. Annals of the American Association of Geographers, 0, 0, 1–14.
TAO, R., XU, J. (2023): Mapping with ChatGPT. ISPRS International Journal of Geo-Information, 12, 7, 284.
YONOV, N. (2024): MAP OF TOMORROW: HOW AI IS TRANSFORMING MODERN CARTOGRAPHY. In: Bandrova, T., Konečný, M., Marinova, S. (eds.): 9th International Conference on Cartography and GIS. Bulgarian Cartographic Association, Nessebar, 482–501.
ZHANG, Y., HE, Z., LI, J., LIN, J., GUAN, Q., YU, W. (2024): MapGPT: an autonomous framework for mapping by integrating large language model and cartographic tools. Cartography and Geographic Information Science, 51, 6, 717–743.
Předběžná náplň práce
Cílem diplomové práce je zjistit, jak žáci středních škol vytvářejí mapy pomocí generativní umělé inteligence a jak tyto mapy vnímají a hodnotí. Realizace výzkumné studie je plánována v rámci Dnů geografie, kdy žáci přihlášení na vypsaný workshop budou nejdříve vytvářet mapy pomocí generativní umělé inteligence, své prompty na základě vytvořených map dále upravovat a na závěr diskutovat, zda vygenerované grafické prvky považují za mapy a proč.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK