Tvorba map pomocí generativní umělé inteligence žáky středních škol
Název práce v češtině: | Tvorba map pomocí generativní umělé inteligence žáky středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Map making using generative artificial intelligence by upper-secondary pupils |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.01.2025 |
Datum zadání: | 13.01.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.02.2025 |
Seznam odborné literatury |
KANG, Y., ZHANG, Q., ROTH, R. (2023): The Ethics of AI-Generated Maps: A Study of DALLE 2 and Implications for Cartography. arXiv. KESSLER, F. C., SLOCUM, T. A. (2011): Analysis of Thematic Maps Published in Two Geographical Journals in the Twentieth Century. Annals of the Association of American Geographers, 101, 2, 292–317. LIN, Y., ZHAO, B. (2025): Posthuman Cartography? Rethinking Artificial Intelligence, Cartographic Practices, and Reflexivity. Annals of the American Association of Geographers, 0, 0, 1–14. TAO, R., XU, J. (2023): Mapping with ChatGPT. ISPRS International Journal of Geo-Information, 12, 7, 284. YONOV, N. (2024): MAP OF TOMORROW: HOW AI IS TRANSFORMING MODERN CARTOGRAPHY. In: Bandrova, T., Konečný, M., Marinova, S. (eds.): 9th International Conference on Cartography and GIS. Bulgarian Cartographic Association, Nessebar, 482–501. ZHANG, Y., HE, Z., LI, J., LIN, J., GUAN, Q., YU, W. (2024): MapGPT: an autonomous framework for mapping by integrating large language model and cartographic tools. Cartography and Geographic Information Science, 51, 6, 717–743. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je zjistit, jak žáci středních škol vytvářejí mapy pomocí generativní umělé inteligence a jak tyto mapy vnímají a hodnotí. Realizace výzkumné studie je plánována v rámci Dnů geografie, kdy žáci přihlášení na vypsaný workshop budou nejdříve vytvářet mapy pomocí generativní umělé inteligence, své prompty na základě vytvořených map dále upravovat a na závěr diskutovat, zda vygenerované grafické prvky považují za mapy a proč. |