Etická východiska integrace vzdělávacího obsahu
Název práce v češtině: | Etická východiska integrace vzdělávacího obsahu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Ethical Principles of Educational Content Integration |
Klíčová slova: | Tomáš Akvinský, aplikovaná etika, integrace obsahu učiva, integrace vzdělávacího obsahu, obsahová integrace, didaktická integrace, obecné blaho, hodnotící vztahy žáků k učivu, etická východiska vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Aquinas, applied ethics, integration of educational content, ethical principles of education |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filosofie a práva (26-KFP) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. Dr. Ing. Tomáš Machula, Th.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.11.2024 |
Datum zadání: | 19.11.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.11.2024 |
Zásady pro vypracování |
Mezi dobou Tomáše Akvinského a současným vzdělávacím systémem je značný časový rozdíl. Společnost, kultura a vzdělávací potřeby se výrazně změnily. Současné vzdělávání je na rozdíl od kontextu středověké křesťanské filozofie sekulární a pluralistické. Rozdíly se týkají odlišných cílů vzdělávání a technologického pokroku v inovacích. Stav vědeckého poznání se od té doby značně posunul. Nabízí se otázka, jak tyto historické, inspirativní, nadčasové Akvinského myšlenky interpretovat a aktualizovat pro současný moderní kontext. Práce by měla odhalit nadčasové principy relevantní pro vzdělávání, především v oblasti potenciálu pro současné vzdělávání ve světle integrace vzdělávacího obsahu. Tato práce se soustřeďuje na unikátní etická východiska pro integraci obsahu učiva, která nejsou běžně diskutována v současných přístupech. Hlavním cílem práce je analyzovat a zhodnotit potenciál Akvinského etických principů pro teoretické zdůvodnění integrace vzdělávacího obsahu v současném vzdělávání. Akvinského etika poskytuje robustní teoretický základ pro úvahy o propojování vzdělávacího obsahu se zaměřením na obecné blaho. To lze ve vzdělávacím kontextu mj. vnímat také jako důsledek propojování vzdělávacího obsahu ve změnách v žákovských postojích nebo v příznivých hodnotících vztazích k obsahu učiva. Současné výzkumy z oblasti pedagogiky a psychologie dokládají, že za takových podmínek žáci vnímají obsah smysluplněji než v případě předávání fragmentů poznatků rozdělených do izolovaných vyučovacích předmětů. Inspirativním modelem takového uchopení smysluplné integrace je interdisciplinární přístup v Akvinského snaze o syntézu různých filozofických tradic. Zaměření na Akvinského přístup může přinést nové a neotřelé perspektivy, které by mohly být přehlédnuty při soustředění se pouze na přístupy současné. V metodologické rovině se práce opírá o analytické a interpretační přístupy. |
Seznam odborné literatury |
Akvinský, T. (1992). Summa proti pohanům. Olomouc: Matice cyrilometodějská.
Akvinský T. (1998). De modo studendi, in: White V. Jak studovat. Olomouc: MCM. Akvinský T. Summa teologie. Praha: Krystal OP (vydáváno postupně v mnoha svazcích). Akvinský, T. (2005). Rozdělení a metody vědy. Praha: Krystal OP. Davies, B. (2014). Aquinas on Teaching and Learning. New Blackfriars, Vol. 95, No. 1060 (2014), pp. 631-647 Pieper, J. (2007). Tomáš Akvinský: Život a dílo. Praha: Vyšehrad. Quin, P. (2001). Aquinas's Views on Teaching. New Blackfriars , Vol. 82, No. 961 (2001), pp. 108-120. Sousedík, S. (1992). Jsoucno a bytí: Úvod do četby sv. Tomáše Akvinského. Praha: Křesťanská akademie. Sousedík, S. (2012). K filosofickým základům Komenského vzdělávací soustavy. In: Sousedík S. O co šlo?, Praha: Vyšehrad. |
Předběžná náplň práce |
1. Úvod do problematiky
Teoretické vymezení integrace obsahu učiva Základní aspekty etiky Tomáše Akvinského 2. Akvinského pojetí hierarchie věd Analýza hierarchického uspořádání věd Možnosti aplikace v současném vzdělávání 3. Integrace různých systémů myšlení Akvinského přístup k syntéze filozofických tradic Potenciál pro současnou integraci vzdělávacího obsahu Holistické pojetí poznání 4. Srovnání s moderními přístupy Současné teorie integrace obsahu Společné principy a rozdíly Možnosti inspirace Akvinského myšlenkami 5. Praktické aspekty Náměty pro implementaci Etické aspekty integrace obsahu 6. Shrnutí a závěry Hlavní zjištění Význam pro současnou pedagogiku Možnosti dalšího výzkumu |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
1. Introduction
Integration of educational content Basic principles of Aquinas' ethics 2. Aquinas understanding of hierarchy of sciences The order of sciences Applicability in contemporary education 3. Integration of various systems of thinking Aquinas' approach Contemporary integration of educational content Holistic concepr of knowldge 4. Comparison with modern methods Contemporary theories of content integration Principles and differences Inspiration by Aquinas' ideas 5. Praktical consequences Implementation Ethical aspects of content integration 6. Conclusions |