Designprostor a Kulturoprostor; dva koncepty pod evolucí kultury
Název práce v češtině: | Designprostor a Kulturoprostor; dva koncepty pod evolucí kultury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Designspace and Culturespace; Two Concepts under the Evolution of Culture |
Akademický rok vypsání: | 2025/2026 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filosofie a dějin přírodních věd (31-107) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petr Tureček, Ph.D. |
Řešitel: |
Předběžná náplň práce |
S rozšířením metod strojového učení a vícerozměrné statistiky vstoupilo do módy převádění rozličných kulturních artefaktů (obrazů, filmů, hrotů šípů) na tzv. „vektorové embeddingy“ tedy na pozice ve vícerozměrném prostoru (Karvelis et al., 2018; Liu et al., 2021). Koncept vícerozměrného prostoru jako modelu kultury, ve které zaujímají různí aktéři různá „místa“ je však starší a do současné podoby byl rozpracován už v devadesátých letech (Sperber, 1996). Tradice antropologická a informatická mezi sebou nekomunikují dokonale a takřka žádné studie nepracují explicitně se dvěma vrstvami, kde by byl prostor artefaktů (design space) podkládán kulturoprostorem (culture space). Práce si klade za cíl vyhledat čestné výjimky a navrhnout formální postupy, které mohou přispět k syntéze disparátních teoretických východisek a empirických závěrů. Karvelis, P., Gavrilis, D., Georgoulas, G., & Stylios, C. (2018). Topic recommendation using Doc2Vec. 2018 International Joint Conference on Neural Networks (IJCNN), 1–6. https://doi.org/10.1109/IJCNN.2018.8489513 Liu, L., Dehmamy, N., Chown, J., Giles, C. L., & Wang, D. (2021). Understanding the onset of hot streaks across artistic, cultural, and scientific careers. http://arxiv.org/abs/2103.01256 Sperber, D. (1996). Explaining culture. Blackwell. Designspace and Culturespace; Two Concepts under the Evolution of Culture |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
With the expansion of machine learning methods and multivariate statistics, it has become fashionable to convert various cultural artifacts (paintings, films, arrowheads) into so-called "vector embeddings," that is, positions in a multidimensional space (Karvelis et al., 2018; Liu et al., 2021). The concept of multidimensional space as a model of culture, where different actors occupy different "spots," is older, and its current form was developed as early as the 1990s (Sperber, 1996). The anthropological and computational traditions do not communicate well, and almost no studies explicitly work with two layers, where the space of artifacts (design space) is underpinned by a culture space. The aim of this work is to identify honorable exceptions and propose formal procedures that can contribute to the synthesis of disparate theoretical foundations and empirical findings. Karvelis, P., Gavrilis, D., Georgoulas, G., & Stylios, C. (2018). Topic recommendation using Doc2Vec. 2018 International Joint Conference on Neural Networks (IJCNN), 1–6. https://doi.org/10.1109/IJCNN.2018.8489513 Liu, L., Dehmamy, N., Chown, J., Giles, C. L., & Wang, D. (2021). Understanding the onset of hot streaks across artistic, cultural, and scientific careers. http://arxiv.org/abs/2103.01256 Sperber, D. (1996). Explaining culture. Blackwell. Designspace and Culturespace; Two Concepts under the Evolution of Culture |