Různé reprezentace fyzikálních pojmů – pohled žáků
Název práce v češtině: | Různé reprezentace fyzikálních pojmů – pohled žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Different representations of physical concepts - students' perspective |
Klíčová slova: | žákovská argumentace|fyzikální jevy|vícečetné reprezentace|hry ve výuce |
Klíčová slova anglicky: | students’ argumentation|physics phenomena|multiple representations|gamification |
Akademický rok vypsání: | 2025/2026 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámit se detailně se sadami karet Různé? Stejné! a různými aktivitami, které s nimi lze realizovat.
2. Ve spolupráci s vedoucí práce vybrat vhodnou aktivitu, ve které by bylo možné jednoduše pozorovat a zaznamenávat argumentaci, kterou studenti používají při vyhledávání a zdůvodňování dvojic různých reprezentací stejného fyzikálního pojmu. 3. Vybranou aktivitu realizovat se skupinami žáků ze základních a středních škol. 4. Získané údaje zpracovat, argumenty studentů kategorizovat, porovnat argumentaci mladších a starších žáků. 5. Zjistit názory na hru od žáků i jejich učitelů. 6. Vše přehledně zpracovat do publikovatelné podoby. |
Seznam odborné literatury |
Koupilová, Z. (2022) Různé? Stejné! – využití různých reprezentací ve výuce. In: Holubová, Renáta. Veletrh nápadů učitelů fyziky 27. 1.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 156-158. ISBN 978-80-244-6217-2.
Koupilová, Z. (2022) Různé? Stejné! – Hrátky s různými reprezentacemi. In: Koudelková, Věra. Dílny Heuréky 2022. 1.Praha: MatfyzPress, s. 79-84. ISBN 978-80-7378-478-2. Shurui Bai, Khe Foon Hew, Biyun Huang (2020). Does gamification improve student learning outcome? Evidence from a meta-analysis and synthesis of qualitative data in educational contexts. Educational Research Review, Volume 30, 100322. ISSN 1747-938X, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100322. Tinedi V., Yohandri Y., Djamas D. (2018). How Games are Designed to Increase Students' Motivation in Learning Physics? A Literature Review. IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 335 012065 DOI 10.1088/1757-899X/335/1/012065. Chi, M.T.H., Feltovich, P.J. and Glaser, R. (1981), Categorization and Representation of Physics Problems by Experts and Novices. Cognitive Science, 5: 121-152. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0502_2. Smadar Levy et al.( 2024 ) Physics card games to support knowledge organization: design considerations and teachers' attitudes. Phys. Educ. 59 055010 Další materiály dle pokynů vedoucí práce. |
Předběžná náplň práce |
Zadání práce může být rozšířeno tak, aby se jednalo o práci diplomovou. |