Aspekty výkonu pedagogické profese již během studia z pohledu studentů oborů se zaměření na vzdělávání
Název práce v češtině: | Aspekty výkonu pedagogické profese již během studia z pohledu studentů oborů se zaměření na vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Aspects of Teacher Profession Performance during Study from the Perspective of Students in Education-focused Fields |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
Předběžná náplň práce |
o Nemalé množství studentů již během studia sbírá pedagogické zkušenosti, kdy na menší či větší pracovní úvazek pracuje ve školství. Toto s sebou přináší pozitiva i negativa. Najednou stranu to umožňuje přímou aplikací učiva z absolvovaných předmětů, na druhou stranu i menší úvazek zabírá velké množství času. Student si musí připravovat výuku, což zabere zejména v počátcích pedagogické praxe neúměrné množství času. Vzhledem k tomu, že studium na PřF UK je koncipováno jako prezenční a předpokládá se, že studenti si v pracovní dny řeší studijní záležitosti, dochází v případě interakce s ped. zaměstnáním k mnoha problematickým situacím. Studenti se obvykle nemohou adekvátně věnovat studiu, jsou velmi vytížení a nezřídka jim následně chybí dostatek času na odpočinek a regeneraci. o Cílem práce by bylo shrnout pozitiva a negativa toho, že studenti pracují ve školství již během studia. Práce může být pojata jako bakalářská, tj. představovat rešerši shrnující poznatky z předchozích výzkumů v dané problematice. Pokud by součástí byla praktická část (např. v rámci práce diplomové), mohla by být realizována formou dotazníkového šetření či rozhovorů s absolventy učitelských oborů. Výzkumné otázky by se zaměřily na to, jakou motivaci k časnému nastoupení do ped. praxe studenti měli (či naopak proč nenastoupili), zhodnocení výše pracovního zatížení, pozitiv a negativ tohoto přístupu, a to včetně konkrétních zkušeností studentů (např. v čem jim to pomohlo, v čem to bylo problematické, zdali by do toho šli znovu atd.). o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailu radim.kuba@natur.cuni.cz. |