Feminismus v českých médiích po roce 2000
Název práce v češtině: | Feminismus v českých médiích po roce 2000 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Feminism in the Czech media after 2000 |
Klíčová slova: | feminismus, gender, mediální obraz, noviny, česká média, kvalitativní obsahová analýza |
Klíčová slova anglicky: | feminism, gender, media image, newspapers, Czech media, qualitative content analysis |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Vilém Novotný, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.01.2024 |
Datum zadání: | 03.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 25.01.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Areál Jinonice, B330, 330, seminární místnost IPS |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2024 |
Oponenti: | doc. Ing. et Ing. Eliška Vejchodská, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Barbora Benešovská |
Seznam odborné literatury |
APPELTOVÁ, Michaela, SOKAČOVÁ, Linda, ed. Gender a demokracie 1989-2009. Praha: Gender Studies (společnost), 2009. ISBN 978-80-86520-64-3.
BURTON, Graeme, JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal. 2001. ISBN 80-85947-67-6. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:51d15a20-01e5-11e3-9584-001018b5eb5c HAŠKOVÁ Hana, KŘÍŽOVÁ Alena, LINKOVÁ Marcela (eds.) Mnohohlasem. Vyjednávání ženských prostorů po roce 1989. 2006. Praha: Sociologický ústav AV ČR. 331 s. ISBN 80-7330-087-7. ISBN 80-727-7263-5. LORBER, Judith. Gender Inequality : Feminist Theories and Politics. Los Angeles Calif: Roxbury Pub. 1998. MCCOMBS, Maxwell E., SHAW, Donald L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly 36, no. 2. 1972. 176–87. http://www.jstor.org/stable/2747787. MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. 2009.ISBN 978-80-7367-574-5. OSVALDOVÁ, Barbora. Česká média a feminismus. Praha: Libri, 2004. Gender sondy. VALDROVÁ, Jana. Gender a společnost: [vysokoškolská učebnice pro nesociologické směry magisterskýcha bakalářských studií]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2006. ISBN 80-7044-808-3 VALDROVÁ, Jana et al. Abc feminismu. Brno: Nesehnutí. 2004, 232 s. ISBN 8090322832. VOLEK, Jaromír. Mediální obraz ve volební kampani: první prezidentská volba v médiích jako ritualizované (melo)drama o hledání aristokrata plebejce. 2013. Pp. 5-18 in Mediální obraz politiky(a): Sborník 22. konference člověk a média (18.4.2013). Praha: Americké centrum. http://www.clovekamedia.cz/konference/sborniky/cm_2013_jaro.pdf |
Předběžná náplň práce |
Výzkumné otázky: Jak se měnil mediální obraz feminismu ve vybraných českých médiích v průběhu posledních 23 let? Jak ovlivňuje novinový titul média způsob psaní o feminismu? Jaký druh feminismu je v českých médiích nejvíce zmiňován?
Kontext: Bakalářská práce se bude zabývat vyobrazením změn a vývoje mediálního obrazu feminismu ve vybraných českých médiích po roce 2000. V práci bude obsažena kvalitativní obsahová analýza za posledních 23 let s důrazem na poukázání na jednotlivé změny ve způsobu zmiňování tohoto tématu. Téma je relevantní, jelikož je nyní samotný fenomén řešen více než kdy dřív (Jarkovská, Lamb, 2022). A způsob, jakým je o tomto fenoménu psáno v médiích, je klíčový. Způsob řešení výzkumné otázky: Otázka bude řešena skrz kvalitativní obsahovou analýzou mediálního obrazu vycházejících z dat databaáze českých médií Anopress. Zaměřím se na výskyt slova ,,feminismus“ a dle tohoto filtru budu shromažďovat informace, které mi řeknou, jakým způsobem je v daném mediálním formátu o tomto fenoménu hovořeno. Zkoumaným mediálního prostorem jsou v tomto případě přepsané novinové články tří deníků - Mladá fronta DNES, Právo a Hospodářské noviny. V teoretickém konceptu se téma opírá o teorii feminismu od Lorber (1998) a teorii mediálního obrazu od Volek (2013). Téma zasadím do kontextu na základě analýzy literatury zabývající se vývojem feminismu v České republice po přelomu 21. století. |