Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dopady americké invaze na irácké školství v letech 2003-2010
Název práce v češtině: Dopady americké invaze na irácké školství v letech 2003-2010
Název v anglickém jazyce: The impact of the U.S. invasion on Iraqi education during 2003-2010
Klíčová slova: Americká invaze, Irák, vzdělávací systém, autoritářský režim, mezinárodní sankce, okupace, sociální dopady, mezinárodní humanitární pomoc, USAID.
Klíčová slova anglicky: US invasion, Iraq, education system, authoritarian regime, international sanctions, occupation, social impacts, international humanitarian aid, USAID.
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jan Hornát, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.10.2023
Datum zadání: 16.10.2023
Datum a čas obhajoby: 11.06.2024 08:30
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice, B318, 318, seminární místnost IMS
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2024
Oponenti: doc. PhDr. Mgr. Francis Raška, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Adriaensens, Dirk. „The destruction of Iraq’s education system“. Geneva International Center for Justice, (2013). https://www.gicj.org/iraq_conference_speeches/Dirk_Adriaensens_Presentation.pdf (staženo 16. května 2023), 2.
Ahmad, Paiman. „The U.S.-Iraqi Relations 1945-2003“. International Journal of Business, Humanities and Technology 4, č. 4 (2014): 98-111. https://www.researchgate.net/publication/279962410_The_US-Iraqi_Relations_1945-2003 (staženo 28. dubna 2023).
Al-Douri, Yarub. „Status of education and higher education in Iraq for post 2003“. Iraqi forum for intellectuals and academics. 1-38. https://iraqi-forum2014.com/researches-and-studies/status-of-education-and-higher-education-in-iraq-after-2003/ (staženo 20. února 2024).
Al-Shaikhly, Sulaf a Cui, Jean. „Education in Iraq“. WENR, World Education News + Reviews, (2017). https://wenr.wes.org/2017/10/education-in-iraq (staženo 20. března 2024).
Bacevich, A. J., Diehl J., Hayden, M. V., Laquer, W., O’Sullivan, M. L., Perle, R., Rieff, D. a Wolfowitz, P. D. „Lessons Learned: The Iraq Invasion“. World Affairs 175, č. 1 (2013): 8-34. https://www.jstor.org/stable/43554761?seq=8 (staženo 18. dubna 2023).
Bassil, Youssef. „The 2003 Iraq War: Operations, causes, and consequences“. IOSR Journal of Humanities 4, č. 5 (2012): 29-47. http://www.iosrjournals.org/iosr-jhss/papers/Vol4-issue5/G0452947.pdf (staženo 18. dubna 2023).
De Santisteban, Augustín Velloso. „Sanctions, War, Occupation and De-Development of Education in Iraq”. International Review of Education 51, č. 1 (2005): 59-71, https://www.jstor.org/stable/25054501 (staženo 22. února 2024).
Diwakar, Vidya. „The Effect of Armed Conflict on Education: Evidence from Iraq“. The Journal of Development Studies 12, (2015): 1702-1718. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220388.2015.1056786 (staženo 13. března 2024).
„Empty Classrooms and Black market Textbooks“. Education in Iraq“. Reliefweb, (2016). https://reliefweb.int/report/iraq/empty-classrooms-and-black-market-textbooks (staženo 20. března 2024).
Farrouk-Sluglett, Marion. Irák od roku 1958: od revoluce k diktatuře. Praha: Volvox Globator, 2003.
Gusterson, Hugh. „An Education in Occupation”. The Radical Teacher 94, (2012): 58-60. https://www.jstor.org/stable/10.5406/radicalteacher.94.0058(staženo 12. února 2024).
Halliday, Denis J. „The Impact of the UN Sanctions on the People of Iraq”. Journal of Palestine Studies 28, č. 2 (1999): 29-37, https://www.jstor.org/stable/2537932 (staženo 18. února 2024).
Harb, Imad. „Higher Education and the Future of Iraq“. US Institute of Peace 195, č.1 (2008): 1-12. https://www.jstor.org/stable/resrep12276?seq=1 (staženo 22. února 2024).
Champman, David W. a Quajida, Jessica Jester. „An analysis of USAID assistance to basic education in the developing world, 1990–2005“. International Journal of Educational Development 29, (2009): 268-280. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059308000898 (staženo 24. dubna 2024).
„Iraq: Repeated displacement causes trauma among a third of children“. NRC, (6. září 2022). https://www.nrc.no/news/2022/september/iraq-repeated-displacement-causes-trauma-among-a-third-of-children/ (staženo 16. května 2023).
Issa, Janin a Jamil, Hazri. „Overview of the education system in contemporary Iraq“. European Journal of Social Sciences 13, č. 3 (2010): 361-368. https://www.researchgate.net/publication/291276630_Overview_of_the_education_system_in_contemporary_Iraq (staženo 22. února 2024).
Kubba, Juman. „Iraq must now take the path of healing and recovery“. International Journal of Contemporary Iraqi Studies 12, č. 3 (2018): 269-287.
https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/ijcis.12.3.269_1?TRACK=RSS (staženo 5. prosince 2023).
Laouidji, Karima a Senouci, Faiza. „The psychological impact of the American war on Iraqi children (2003-2010)“. Al Jamie Journal 7, č. 1 (2022): 1670-1686. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/186549 (staženo 14. února 2024).
Makki, Ilham. „Higher education in Iraq after 2003 – Ongoing challenges“. LSE Middle East Centre Paper Series 75, (2023): 1-18. https://peacerep.org/publication/higher-education-in-iraq-after-2003/ (staženo 22. února 2024).
Ponížilová, Martina. Stručná historie státu Irák. Praha: Nakladatelství Libri, 2011.
Powers, Jonathan. „Iraq’s Youth in a Time of War“. The SAIS Review of International Affairs 26, č. 2 (2006): 17-28. https://www.jstor.org/stable/26999317 (staženo 12. března 2024), 19.
Renahan, Thomas M. The struggle for Iraq. Lincoln, Nebraska: Potomac Books, 2017, 3. https://www.jstor.org/stable/j.ctt1pk85wb (staženo 24. dubna 2024).
Shafiq, M. Najeeb. „School Enrolment in Iraq During the U.S.-Led Invasion: A statistical analysis”. International Journal of Educational Development 33, č. 2 (2012): 1-28. https://www.researchgate.net/publication/256016324_School_Enrollment_in_Iraq_During_the_US-Led_Invasion_A_Statistical_Analysis (staženo 18. února 2024).
Simon, S. and Sherlock R. „20 years after the U.S. invasion, many young Iraqis say their lives were shaped by it“. NPR, (18. března 2023). https://www.npr.org/2023/03/18/1164523165/20-years-after-the-u-s-invasion-many-young-iraqis-say-their-lives-were-shaped-it (staženo 16. května 2023).
„Situation Analysis of Education in Iraq“. UNESCO, (2003). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000130838 (staženo 2. března 2024).
Snoubar, Yaser a Musah, Salisu. „The Impact of War and Conflict in Worsening the Problems of Middle Eastern Youngsters: A Proposal for Future Social Policies“, Journal of Youth Researches 5, č. 1 (2017): 63-78. https://www.researchgate.net/publication/316881140_The_Impact_of_War_and_Conflict_in_Worsening_the_Problems_of_Middle_Eastern_Youngsters_A_Proposal_for_Future_Social_Policies (staženo 15. prosince 2024).
Tarnoff, Curt. CRS Report for Congress. Iraq: Reconstruction Assistance.Washington D.C.: Congressional Research Centre, 2008. https://crsreports.congress.gov/product/pdf/RL/RL31833/40 (staženo 24. dubna 2024).
T. Ismael, Shereen. „The Children of Iraq“. Journal of Comparative Family Studies 38, č. 2 (2007): 337-357. https://www.jstor.org/stable/41604150 (staženo 28. listopadu 2023).
„The cost and benefits of education in Iraq: An analysis of the education sector and strategies to maximize the benefits of education“. UNICEF. https://www.unicef.org/iraq/media/251/file (staženo 2. března 2024).
Travers, A. a Al-Khatib, M. „20 years on: The Iraqis born the year the war began“. Al Jazeera, (30. března 2023). https://www.aljazeera.com/features/longform/2023/3/30/20-years-on-the-iraqis-born-the-year-the-war-began (staženo 16. května 2023).
Wang, Tina. „Rewriting the Textbooks: Education Policy in Post-Hussein Iraq”. Harvard International Review 26, č. 4 (2005): 28-31. https://www.jstor.org/stable/42762996 (staženo 12. února 2024).
Předběžná náplň práce
Tato práce se zabývá dopady americké invaze do Iráku v roce 2003. Jelikož je téma poměrně široké a obecné, tak se text zaměřuje především na vliv této intervence na irácké školství v letech 2003-2010. Práce klade důraz na důležitost vzdělávání jako klíčového faktoru pro obnovu a uzdravení Iráku. V jednotlivých kapitolách je uveden historický kontext zahrnující období před invazí, včetně vlády Saddáma Husajna, kvůli kterému byly školy politizovány, ale zároveň byl irácký systém v 80. letech jedním z nejlepších v regionu Blízkého východu. Dále proběhla válka v Perském zálivu a následně se Irák musel potýkat s mezinárodními sankcemi uvalenými ze strany OSN, které postihly všechny aspekty iráckého života. Poté práce mapuje období invaze a navazující okupace, přičemž zkoumá vzniklý chaos a destrukci místního života a systému. Jádrem je analýza dopadů konfliktu na základní a střední školy, především pak na univerzity, kdy Spojené státy sice ukončily autoritářský režim Saddáma Husajna, ale nevytvořily stabilní prostředí pro obnovu vzdělávacího sektoru. Součástí práce je i část věnující se sociálním dopadům a jejich vlivu na děti a mladistvé. Není opomenuta ani mezinárodní humanitární pomoc, která byla pro Irák zásadní. Konkrétně je popsáno působení Agentury Spojených států pro mezinárodní rozvoj neboli USAID (U.S. Agency for International Development) a její snaha o obnovu irácké infrastruktury a společnosti. Tato bakalářská práce dochází k závěru, že ačkoliv měla americká invaze významný dopad na irácké školství, není možné přičíst všechny její negativní stránky pouze této události. Irácké školství bylo již před příchodem amerických jednotek do země ovlivněno sérií konfliktů, které situaci zhoršily a invaze tyto problémy pouze prohloubila. Kvůli nedostatečně promyšleným nebo špatně řízeným plánům americká snaha obnovit irácký vzdělávací systém vedla k neúspěchu. Závěrem je i tvrzení, že obnovení dobrého vzdělání a zdravotní péče je prvním krokem na cestě k zotavení irácké společnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis examines how the 2003 US invasion reshaped Iraq's education system from 2003 to 2010, highlighting the pivotal role of education in the country's reconstruction. Beginning with Saddam Hussein's era, marked by politicized schools but also notable educational achievements in the 1980s, it subsequently delves into the disruptive effects of the Gulf War and UN sanctions on Iraqi society. The thesis then analyzes the upheaval caused by the invasion and occupation, particularly focusing on its repercussions for primary, secondary, and tertiary education, as well as its social impact on children and adolescents. Additionally, it evaluates the role of international humanitarian aid, with a specific focus on initiatives led by the United States Agency for International Development (USAID). Ultimately, the thesis contends that while the US invasion significantly impacted Iraqi education, pre-existing conflicts and poorly executed reconstruction efforts compounded the challenges. It underscores the urgent need to prioritize the restoration of education and healthcare as fundamental steps towards rebuilding Iraqi society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK