Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Chemie a přírodní vědy v domácím vzdělávání
Název práce v češtině: Chemie a přírodní vědy v domácím vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Chemistry and Science in Home Education
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.10.2023
Datum zadání: 04.10.2023
Předběžná náplň práce
Od doby, kdy bylo v ČR individuální (domácí) vzdělávání žáků na 1. i na 2. stupni ZŠ legislativně umožněno, se počet domácích školáků každý rok zvyšuje. Rodiče i žáci, kteří si tuto formu vzdělávání zvolili, ji zpravidla vnímají jako velmi přínosnou, nicméně zkušenosti z praxe naznačují, že se na 2. stupni ZŠ při studiu zejména přírodních věd, včetně chemie, nezřídka potýkají s určitými obtížemi, například s absencí vhodných prostor i s nedostatkem vybavení a zkušeností pro provádění experimentů. Zásadním problémem takovéto výuky přírodních věd, a tedy i chemie, je ovšem skutečnost, že rodiče domácích školáků mnohdy nemají náležité odborné, didaktické a pedagogické vzdělání či dostatek času potřebného pro přípravu. Všechny tyto skutečnosti mohou u žáků zapříčinit významné omezení aktivního experimentování, vypouštění některých témat a rovněž vytváření miskonceptů. Problematika výuky chemie i dalších přírodních věd při individuálním (domácím) vzdělávání žáků na 2. stupni ZŠ v ČR je odbornou literaturou pokryta poměrně málo, a proto se výzkum v této oblasti jeví jako žádoucí. Počáteční fáze disertačního projektu se tak zaměří na rešerši a předvýzkum stávajícího stavu v domácím vyučování přírodních věd. Na základě zjištění plynoucích z tohoto úvodního výzkumu budou navrženy a zpracovány podklady k realizaci praktických úloh, které by pokryly alespoň některé problematické kapitoly učiva chemie a zároveň by zahrnovaly přístup v duchu STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) či STREAM (Science – Technology – Reading – Engineering – Art – Mathematics), případně práci s vhodným školním měřicím systémem. Vzdělávací koncept STEM nejen spojuje různé vyučovací předměty do konzistentního celku, ale často je také propojuje s poznatky z běžného života. Stěžejní část své práce se posléze zaměří nejen na tvorbu materiálů pro žáky, ale také na adekvátní didaktické zpracování materiálů pro rodiče bez pedagogického vzdělání. Součástí práce bude také ověření vytvořených materiálů žáky a rodiči.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Since the individual (home) education of pupils in the 1st and 2nd grade of elementary school was made legislatively possible in the Czech Republic, the number of homeschoolers has been increasing every year. Parents and pupils who have chosen this form of education usually perceive it as very beneficial, however practical experience indicates that in the 2nd grade of elementary school, when studying natural sciences in particular, including chemistry, they often face certain difficulties, for example the absence of suitable space even with a lack of equipment and experience for conducting experiments. The fundamental problem of this kind of teaching of natural sciences, and therefore chemistry, is the fact that the parents of homeschoolers often do not have appropriate professional, didactic and pedagogical education or enough time needed for preparation. All of these facts can cause a significant limitation of active experimentation among students, the omission of some topics and also the creation of misconceptions. The issue of teaching chemistry and other natural sciences during the individual (home) education of pupils at the 2nd level of elementary school in the Czech Republic is relatively little covered by professional literature, and therefore research in this area seems desirable. The initial phase of the dissertation project will thus focus on research and preliminary research of the current state of natural science teaching at home. Based on the findings from this preliminary research, materials for the implementation of practical tasks will be designed and processed, which would cover at least some problematic chapters of the chemistry curriculum and at the same time include an approach in the spirit of STEM (Science - Technology - Engineering - Mathematics) or STREAM (Science - Technology – Reading – Engineering – Art – Mathematics), or work with a suitable school measurement system. The STEM educational concept not only combines different subjects into a consistent whole, but often also connects them with knowledge from everyday life. The core part of his work will eventually focus not only on the creation of materials for pupils, but also on adequate didactic processing of materials for parents without a pedagogical education. The work will also include verification of created materials by pupils and parents.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK