Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Setkávají se děti ve věku 10-15 let poprvé s "těžkými tématy" v textech písniček předních českých rapperů?
Název práce v češtině: Setkávají se děti ve věku 10-15 let poprvé s "těžkými tématy" v textech písniček předních českých rapperů?
Název v anglickém jazyce: Do children aged 10-15 encounter "difficult themes" for the first time in the lyrics of songs by leading Czech rappers?
Klíčová slova: Mladiství, teenageři, citlivá témata, český rap, rappeři, nastolování agendy, morální panika, stereotypy, dotazníkové šetření
Klíčová slova anglicky: Youth, teenagers, sensitive themes, Czech rap, rappers, agenda-setting, moral panics, stereotypes, questionnaire survey
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.10.2023
Datum zadání: 04.10.2023
Datum a čas obhajoby: 18.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2024
Oponenti: PhDr. Radim Wolák
 
 
 
Seznam odborné literatury
COHEN, Stanley. FOLK DEVILS AND MORAL PANICS: THE CREATION OF THE MODS AND ROCKERS. SAGE Publications [online]. Londýn, 1973, 2(3), 381 [cit. 18.6.2024]. ISSN 0049-5662. Dostupné z:
https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/089124167300200308

COHEN, Stanley. Folk Devils and Moral Panics. UK: Taylor & Francis, 2011, ISBN 978–0–415–61016–2.

DUNBAR, Adam, Charis KUBRIN a Nicholas SCURICH. The Threatening Nature of “Rap” Music [online]. Irvine, 2016 [cit. 2024-06-27]. Dostupné z:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2828948. Diplomová práce.
University of California.

FUNKHOUSER, G. Ray. The Issues of the Sixties: An Exploratory Study in the Dynamics of Public Opinion. Public Opinion Quarterly [online]. Oxford University Press, 1973, 82(1), 14 [cit. 2024-03-27]. ISSN 0033362X. Dostupné z:
https://www.jstor.org/stable/2747815?seq=1#page_scan_tab_contents

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7367-040-2.

HORVÁTH, Michal. Vybrané motivy a specifika českých a slovenských rapových textů [online]. Olomouc, 2017 [cit. 2024-07-13]. Dostupné z:
https://theses.cz/id/wlw6qz/21233846. Bakalářská práce. UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Vedoucí práce Mgr. Zuzana Zemanová, Ph.D.

CHÝLÍKOVÁ, Johana. Úvod do problematiky výzkumu citlivých témat ve výběrových šetřeních. Sociologický ústav AV ČR. 2. vydání. Praha (2011), ISSN 1802-8152

LIPPMANN, Walter. Public Opinion [online]. EBook. New York: Harcourt, Brace & Co., 2014 - eBook [cit. 2024-03-27]. Dostupné z:
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7828390/mod_folder/content/0/Public%20Opinion%20Walter%20LLippman.pdf?forcedownload=1

MASARYKOVA UNIVERZITA. Základní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem [online]. 11/2006 [cit. 25.6.2024]. Dostupný na WWW:
https://is.muni.cz/el/1431/podzim2006/Z0131/um/Rozdily_mezi_kvalitativnim_a_kvantitativnim_vyzkumem.ppt

MCCOMBS, Maxwell. Agenda setting function of mass media [online]. 1977 [cit. 23.6.2024]. Dostupný na WWW:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0363811177800088

MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-840-6

NEGUŢ Alexandra, SÂRBESCU Paul. Problem music or problem stereotypes? The dynamics of stereotype activation in rock and hip-hop music [online].4.9.2013[cit. 27.6.2024]. Dostupný na WWW:
https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/1029864913499180

NEŠPOR, Karel. Klasika léčí, rap zvyšuje agresi a chuť na drogu. Psychologie dnes, 2008, 14(6), ISSN 1212-9607.

NIEBORG, David; POELL, Thomas; PRENGER, Mirjam; DEUZE, Mark. 2019. Making Media: production, practices, and professions. 1st edition. Amsterdam: Amsterdam University Press, 492 stran. ISBN 978-94-6298-811-8.

NOVOTNÁ, Hedvika a kol. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019, ISBN 978-80-7571-052-9

ORAVCOVÁ, Anna. Česká hiphopová subkultura: konstrukce autenticity v českém rapu [online]. Praha, 2019 [cit. 16.4.2024]. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/110964/140079379.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Dizertační práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce PhDr. Marta Kolářová, Ph.D.

PANFILI, CĂLIN. Současné marketingové trendy rapových umělců v Čechách [online]. Brno, 2023 [cit. 2024-07-25]. Dostupné z:
https://is.muni.cz/th/zs1kl/BAKALARSKA_PRACE_Soucasne_marketingove_trendy_rapovych_umelcu_v_Cechach.pdf. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita. Vedoucí práce Mgr. Pavlína Míčová.

PhDr. VOJTÍŠEK, Petr. Výzkumné metody [online]. Praha: Portál, 2012 [cit. 2023-11-13]. ISBN 978-80-905109–3-7. Dostupné z: https://docplayer.cz/629195-Vyzkumne-metody-metody-a-techniky-vyzkumu-a-jejich-aplikace-v-absolventskych-pracich-vyssich-odbornych-skol-phdr-petr-vojtisek.html. Studijní text. Vyšší odborná škola sociálně právní

PIESCHL, Stephanie a Simon FEGERS. Violent Lyrics = Aggressive Listeners? Journal of Media Psychology Theories Methods and Applications [online]. 2016, 28(1) [cit. 2024-07-02]. ISSN 2151-2388. Dostupné z: doi:10.1027/1864-1105/a000144

POSPÍŠIL, Jan. HIP HOP JAKO KULTURNÍ STYL, JEHO SPECIFIKA A VLIV NA TEENAGERY [online]. České Budějovice, 2008 [cit. 2024-07-10]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/187736/120466770.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vedoucí práce Mgr. Karel Ochozka.

PŘIDAL, Radim. ZMĚNY V HUDEBNÍM PRŮMYSLU ZPŮSOBENÉ ROZVOJEM DIGITÁLNÍ DISTRIBUCE [online]. Brno, 2012 [cit. 2024-07-27]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/zoj87/Diplomova_prace_Radim_Pridal.pdf. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Ing. Rostislav Staněk.

PUNCH, Keith F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9

REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-926-7

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.

SLOUKOVÁ, Andrea. KONCEPT MORÁLNÍ PANIKY V MÉDIÍCH [online]. Olomouc, 2011 [cit. 2023-11-14]. Dostupné z:
https://library.upol.cz/arl-upol/en/csg/?repo=upolrepo&key=62795302441. Bakalářská
práce. Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Mgr. Petra Chvojková.

SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže: sociologické, psychologické a pedagogické aspekty. Brno: Mendelova Univerzita v Brně, 2017, ISBN 978-80-7509-498-8

TKÁČ, Vojtěch. Počátky a vývoj českého hip hopu v tuzemských hudebních časopisech [online]. Praha, 2021 [cit. 2024-06-23]. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/151305/120396975.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.

TOURANGEAU, Roger, Lance J. RIPS a Kenneth RASINSKI. The Psychology of Survey Response. UK: Cambridge University Pre, 2000. ISBN 0-5215-7246-0

VASILUK, Ondřej. Rapující děti: Vzájemný vztah mezi socializací dospívajících a jejich oblíbeným hudebním žánrem [online]. Praha, 2023 [cit. 2024-07-10]. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/187736/120466770.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D

VÁVROVÁ, Veronika. Hudební streamovací služby jako hrozba pro budoucí vývoj rádia [online]. Praha, 2021 [cit. 2024-07-26]. Dostupné z:
https://theses.cz/id/476d5y/zaverecna_prace.pdf. Bakalářská práce. Vysoká škola kreativní komunikace. Vedoucí práce Mgr. Tomáš Roreček.

VOMÁČKA, Aleš. Měření spirály mlčení pomocí analýzy sociálních sítí [online]. Praha, 2017 [cit. 2024-06-23]. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/92765/BPTX_2015_2_11210_0_437869_0_178648.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Mgr. Tomáš Diviák.

VLČKOVÁ, Adéla. Koncept morální paniky na případu inkluzivního vzdělávání [online]. Praha, 2017 [cit. 11.3.2024]. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/86280/130208445.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Vedoucí práce Mgr. Magdalena Mouralová.

WIMMER, Roger D. a Joseph R. DOMINICK. Mass Media Research: An Introduction. 10th Edition. Cengage Learning, 2013. ISBN 978-1133307334

ZEMAN, Ladislav. Českej rap. Praha: MEJ DEJ Praha s.r.o., 2022, ISBN 9788090829206
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá primárními zdroji citlivých témat pro dospívající děti ve věku 10-15 let. Práce je založena na kvantitativní analýze a sběru dat formou dotazníkového šetření. První část se věnuje české rapové scéně a jejímu vývoji od počátku undergroundu až po vrcholy českého hudebního mainstreamu. Zároveň čtenáře seznamuje s předními českými rappery, jejich tvorbou a koncepty nastolování agendy a morálních panik, na základě kterých byly tvořeny hypotézy pro výzkum. Výzkum je založen na dotazníkovém šetření skrze strukturovaný dotazník distribuovaný mezi studenty vybraných škol metodou CAWI. Výsledkem práce je zjištění, zda se dospívající děti ve věku 10-15 let setkávají s citlivými tématy díky textům předních českých rapperů, nebo je zdroj těchto témat jiný. Zároveň si práce klade za cíl ověřit, zda jsou názory a pohled dětí na český rap totožné s převládajícími negativními názory ve společnosti a mezi jejich rodiči, nebo se jedná pouze o morální paniku případně o zažité stereotypy starších generací, které se neslučují s realitou.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with primary sources of sensitive themes for teenage children aged 10-15 years. The work is based on quantitative analysis and data collection in the form of a questionnaire survey. The first part is dedicated to the Czech rap scene and its development from the beginning of the underground to the peaks of the Czech music mainstream. At the same time, it introduces the reader to the leading Czech rappers, their work and the concepts of agenda-setting and moral panics, on the basis of which hypotheses for research were formed. The research is based on a questionnaire survey through a structured questionnaire distributed among students of selected schools using the CAWI method. The result of the work is to find out whether teenage children aged 10-15 encounter sensitive topics thanks to the texts of leading Czech rappers, or whether the source of these topics is different. At the same time, the work aims to verify whether children's opinions and views of Czech rap are identical to the prevailing negative opinions in society and among their parents, or whether it is only a moral panic or experienced stereotypes of older generations that do not match reality.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK