Negativní vzorce a rizikové chování pedagogů z pohledu žáků
Název práce v češtině: | Negativní vzorce a rizikové chování pedagogů z pohledu žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Negative Patterns and Risk Behavior of Educators from the Students' Perspective |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.10.2023 |
Datum zadání: | 02.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.01.2024 |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
Předběžná náplň práce |
Školní prostředí hraje ve vývoji dítěte nezanedbatelnou roli. Jedním z klíčových prvků školního prostředí je učitel, jehož vliv na žáky je častým předmětem výzkumů. Způsob učitelova jednání je zásadní, neboť jím může formovat postoje, hodnoty a chování žáků. Učitel může působit jako inspirační vzor pro žáky a zároveň je může svým nevhodným chováním žáky negativně ovlivňovat. Tato práce se zaměřuje na rizikové a nevhodné chování učitelů. Příklady takových vzorců chování může být např. kouření či užívání jiných návykových látek, nevhodná životospráva, projevy diskriminace a rasismu, negativní enviromentální postoje (pedagog např. netřídí odpad atd.) či nevhodné komunikační strategie (včetně užívání nespisovného jazyka, vulgarismů atd.). Hlavním cílem této práce bude shrnout dosavadní poznatky týkající se výskytu takového chování učitelů ve školách v různých zemích a jeho vlivu na žáky. V praktické části bude realizováno dotazníkové šetření mezi žáky. Pomocí toho budou zkoumány následující otázky: Jaké rizikové či nevhodné projevy u pedagogů žáci vnímají? Jaký mají postoj k tomuto chování? A jaký dopad má na žáky toto chování? |