Výzkum znalostí žáků vyššího stupně gymnázia o hmyzu pomocí metody eye tracking a umělé inteligence
Název práce v češtině: | Výzkum znalostí žáků vyššího stupně gymnázia o hmyzu pomocí metody eye tracking a umělé inteligence |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Survay on the knowledge of high school students about insects using the eye tracking method and artificial intelligence |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.10.2023 |
Datum zadání: | 09.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.01.2024 |
Konzultanti: | RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. |
RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. | |
Seznam odborné literatury |
Andrzejewska, M., & Stolińska, A. (2016). Comparing the Difficulty of Tasks Using Eye Tracking Combined with Subjective and Behavioural Criteria. Journal of Eye Movement Research, 9(3):3, 1-16. Andrzejewska, M., Stolińska, A., Błasiak, W., Pęczkowski, P., Rosiek, R., Rożek, B., ... & Wcisło, D. (2016). Eye-tracking verification of the strategy used to analyse algorithms expressed in a flowchart and pseudocode. Interactive learning environments, 24(8), 1981-1995. Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H. & Van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. New York: Oxford University Press Inc. Popelka, S. (2018). Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii: praktický průvodce tvorbou a vyhodnocením experimentu. Univerzita Palackého v Olomouci. Slykhuis, D. A., Wiebe, E. N., & Annetta, L. A. (2005). Eye-tracking students' attention to PowerPoint photographs in a science education setting. Journal of Science Education and Technology, 509-520. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměří na určování zástupců různých skupin hmyzu a také na rozpoznání chyb ve vnější stavbě těla hmyzu u žáků vyššího stupně gymnázií. Cílem práce je zjistit, zda žáci správně určí vybrané zástupce hmyzu. Druhým cílem je zjistit, jestli žáci dokáží rozpoznat reálné fotografie hmyzu od fotorealistických obrázků vygenerovaných umělou inteligencí, a také jestli odhalí chyby ve vnější stavbě těla hmyzu, které vznikly při generování obrázků umělou inteligencí. Dalším cílem bude porovnat mezi sebou žáky prvních ročníků, kteří na gymnáziu ještě neabsolvovali výuku zoologie, se žáky třetích ročníků, kteří touto výukou již prošli. Výzkum bude obsahovat krátký dotazník, ve kterém budou základní demografické otázky. Další částí výzkumu bude metoda sledování pohybů očí pomocí oční kamery (tzv. eye tracking). Do této části výzkumu bude vybráno 6–8 žáků prvního ročníku a 6–8 žáků třetího ročníku vyššího stupně gymnázia ze dvou různých škol a 3 profesionální entomologové z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy jako zástupci expertní skupiny. Eye tracking by měl ukázat, do kterých míst obrázků hmyzu se žáci a experti během šetření dívají a zda se tato místa shodují s místy, ve kterých jsou chyby. |