Te Deum ve slavení eucharistie: Význam, vývoj a liturgické užití
Název práce v češtině: | Te Deum ve slavení eucharistie: Význam, vývoj a liturgické užití |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Te Deum in the celebration of the Eucharist: meaning, development and liturgical use |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Radek Tichý, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.06.2023 |
Datum zadání: | 29.06.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.06.2023 |
Seznam odborné literatury |
KONGREGACE PRO BOHOSLUŽBU A SVÁTOSTI. Všeobecné pokyny k Římskému misálu. Editio typica tertia 2002. Praha: Česká biskupská konference, 2003.
MCGOWAN, JOHN BAILEY. 1967. "sixteenth-Century Polyphonic Settings of the Latin Hymn 'Te Deum Laudamus'."ProQuest Dissertations Publishing. CRIGHTON, ARTHUR BLIGH. 1967. "'Te Deum Laudamus' in Twentieth-Century English Coronations; with a Performance of Settings by Stanford, Parry, Vaughan Williams, Walton."ProQuest Dissertations Publishing. Rev. J. D, Nolan, "St, Ambrose and St, Augustine, the Authors of the Te Deum." The Tablet (Saturday, Oct, 22, 1910), 645. GAMBER, Kl. Das «Te Deum» und sein Autor. Revue Bénédictine [online]. Maredsous: Abbaye de Maredsous, 1964, 74(3-4), 318-321 [cit. 2023-06-28]. ISSN 0035-0893. Dostupné z: doi:10.1484/J.RB.4.00534 (zpoplatněno) Morin, Germain. “Nouvelles Recherches Sur L’auteur Du ‘Te Deum.’” Revue Bénédictine 11, no. 1-4 (1894): 49–77. (zpoplatněno) SALÁKOVÁ, Leona. Česká liturgická hudba po II. vatikánském koncilu. Bakalářská práce (Bc.)--Univerzita Karlova. Katolická teologická fakulta, 2010, 2010, 42 s. PIÁČKOVÁ, Gabriela. Sv. Ambrož: Deus creator omnium. Studia theologica (Olomouc, Czech Republic) [online]. Palacky University, Olomouc, 2004, VI(1), 20-38 [cit. 2023-06-28]. ISSN 1212-8570 |
Předběžná náplň práce |
Tato práce se zaměřuje na význam a vývoj hymnu Te Deum ve mši svaté a sleduje jeho původ a účel. Cílem je prozkoumat liturgické užití tohoto chvalozpěvu a zvážit otázku ticha po podávání přijímání. V první části se zabýváme historickým původem hymnu "Te Deum" a jeho teologickým kontextem. Sledujeme jeho vývoj a proměny v průběhu staletí. Ve druhé části se zaměřujeme na konkrétní místo chvalozpěvu Te Deum ve mši svaté. Jaký význam a účel v liturgii má, a jaké je jeho zařazení do liturgického průběhu. Zkoumáme různé příležitosti a kontexty, ve kterých se tento hymnus v liturgii často používá. Ve třetí části se věnujeme liturgické praxi a kontextu v užití hymnu Te Deum. Studujeme rozdílné liturgické tradice a jejich přístupy k této chvalozpěvné formě, jakož i parafráze a adaptace Te Deum v různých liturgických kontextech. Ve čtvrté části se zabýváme spiritualitou a prožíváním eucharistie s použitím hymnu Te Deum. Zaměřujeme se na význam ticha po podávání přijímání a jeho vztah k chvalozpěvu Te Deum. Zkoumáme důsledky pro spiritualitu věřících a jejich důrazy při prožívání eucharistie. Závěrečná část shrnuje zjištění ke kterým jsme došli v této práci. Nastiňuje důsledky, které ze zjištění plynou a hodnotí přínos výzkumu. Rovněž tato část navrhuje možnosti dalšího zkoumání tohoto tématu. |