Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Užití negativní kampaně v rámci komunikace vybraných kandidátů na post prezidenta České republiky na sociálních sítích Facebook a Twitter
Název práce v češtině: Užití negativní kampaně v rámci komunikace vybraných kandidátů na post prezidenta České republiky na sociálních sítích Facebook a Twitter
Název v anglickém jazyce: The use of negative campaigning in the communication of selected candidates for the office of the President of the Czech Republic on the social networks Facebook and Twitter
Klíčová slova: Negativní kampaň, sociální sítě, politická komunikace, prezidentské volby, Andrej Babiš, Petr Pavel, Danuše Nerudová, kvantitativní obsahová analýza.
Klíčová slova anglicky: Negative campaigning, social networks, political communication, presidential election, Andrej Babiš, Petr Pavel, Danuše Nerudová, quantitative content analysis.
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 02.05.2023
Datum zadání: 02.05.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar, H110, Hollar - místn. č. 110
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Oponenti: Mgr. Marcela Konrádová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
AUTER, Zachary J. a Jeffrey A. FINE, 2016. Negative Campaigning in the Social Media Age: Attack Advertising on Facebook. Political behavior [online]. New York: Springer Science + Business Media, 2016, (38 (4), 999-1020 [cit. 2023-07-11]. ISSN 0190-9320. Dostupné z: doi:10.1007/s11109-016-9346-8

BARANOWSKI, Paweł, Simon KRUSCHINSKY, Uta RUSSMANN, et al., 2022. Patterns of Negative Campaigning during the 2019 European Election: Political Parties' Facebook Posts and Users' Sharing Behaviour across Twelve Countries. Journal of information technology & politics [online]. Abingdon: Routledge, 2022, 1-18 [cit. 2023-07-11]. ISSN 1933-1681. Dostupné z: doi:10.1080/19331681.2022.2115598

BLUMLER, Jay G. a Dennis KAVANAGH, 1999. The Third Age of Political Communication: Influences and Features. Political communication [online]. Philadelphia: Taylor & Francis Group, 1999, (16 (3), 209-230 [cit. 2023-06-29]. ISSN 1058-4609. Dostupné z: doi:10.1080/105846099198596

BLUMLER, Jay G, 2016. The Fourth Age of Political Communication. Politiques de communication [online]. 2016, (6 (1), 19-30 [cit. 2023-06-30]. ISSN 2271-068X. Dostupné z: doi:10.3917/pdc.006.0019

BOULIANNE, Shelley, 2016. Online news, civic awareness, and engagement in civic and political life. New media & society [online]. London: England: SAGE Publications, 2016, (18 (9), 1840-1856 [cit. 2023-07-01]. ISSN 1461-4448. Dostupné z: doi:10.1177/1461444815616222

BOYD, Danah m. a Nicole ELLISON B., 2007. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. Malden, USA: Blackwell Publishing, (13), 210-230 [cit. 2023-06-20]. ISSN 1083-6101. Dostupné z: doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
BRUNS, Axel, 2008. Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond: from production to produsage. New York: Peter Lang. ISBN 978-0-8204-8866-0.

CARR, Caleb T. a Rebeca A. HAYES, 2015. Social Media: Defining, Developing, and Divining. Atlantic journal of communication [online]. Routledge, (23), 46-65 [cit. 2023-06-20]. ISSN 1545-6870. Dostupné z: doi:10.1080/15456870.2015.972282

ČERVINKOVÁ, Monika a Lucie KULHAVÁ, 2013. Karel Schwarzenberg a Miloš Zeman: Pozitivní a negativní kampaň k prezidentským volbám. Naše společnost [online]. Sociologický ústav AV ČR, 2013, (11 (2), 16-29 [cit. 2023-07-05]. ISSN 2336-1646. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a1679/f28/Schwarzenberg%20a%20Zeman_Pozitivni%20a%20negativni%20kampan%20k%20prezidentskym%20volbam.pdf

DISMAN, Miroslav, 2011. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1966-0.

DUVERGER, Maurice, 2016. Politické strany. Praha: Karolinum Press. ISBN 9788024625683.

Facebook users, stats, data & trends. Datareportal [online]. 11. 5. 2023 [cit. 2023-06-22]. Dostupné z: https://datareportal.com/essential-facebook-stats

FAGEN, Richard, 1966. Politics and communication; an analytic study. Boston: Little, Brown and Company. ISBN 978-0316273138.

GEER, John G, 2006. In Defense of Negativity. Attack Ads in Presidential Campaigns. Chicago and London: University of Chicago Press. ISBN 978-0226284996

GRABER, Doris A. a James M. SMITH, 2005. Political Communication Faces the 21st Century. Journal of communication [online]. Oxford: Blackwell Publishing, 2005, (55), 479-507 [cit. 2023-06-27]. ISSN 0021-9916. Dostupné z: doi:0.1111/j.1460-2466.2005.tb02682.x

GUEORGUIEVA, Vassia, 2008. Voters, MySpace, and YouTube: The Impact of Alternative Communication Channels on the 2006 Election Cycle and Beyond. Social science computer review [online]. Los Angeles: CA: Sage Publications, 2008, (26 (3), 288-300 [cit. 2023-07-01]. ISSN 0894-4393. Dostupné z: doi:10.1177/0894439307305636

HALADA, Jan, 2016. Marketingová komunikace a public relations: Výklad pojmů a teorie oboru. Karolinum. ISBN 978-80-246-3124-0.

HINDS, Joanne, Emma J. WILLIAMS a Adam N. JOINSON, 2020. “It wouldn't happen to me”: Privacy concerns and perspectives following the Cambridge Analytica scandal. International journal of human-computer studies [online]. London: Elsevier, 11. 2020, (143) [cit. 2023-06-25]. ISSN 1071-5819. Dostupné z: doi:10.1016/j.ijhcs.2020.102498

CHAMBERS, Simone, 2009. Rhetoric and the Public Sphere: Has Deliberative Democracy Abandoned Mass Democracy?. Political theory [online]. Los Angeles: CA: Sage Publications, 6. 2009, (37 (3), 323-350 [cit. 2023-06-29]. ISSN 0090-5917. Dostupné z: doi:10.1177/0090591709332336

ISAAC, Mike. Twitter to Test Doubling Tweet Length to 280 Characters. The New York Times [online]. New York, 26. 9. 2017 [cit. 2023-06-23]. Dostupné z: https://www.nytimes.com/2017/09/26/technology/twitter-280-characters.html

JOHNSON-CARTEE, Karen S. a Gary COPELAND, 1991. Negative Political Advertising: Coming of Age. New York: Routledge. ISBN 9781315044552.

KEMP, Simon. DIGITAL 2023: CZECHIA. Datareportal [online]. 13. 2. 2023 [cit. 2023-06-22]. Dostupné z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-czechia

KŘEČEK, Jan, 2013. Politická komunikace: Od res publica po public relations. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3536-8.

KUBAL, Michal a Vojtěch GIBIŠ, 2020. Pandemie. Kniha Zlin. ISBN 978-80-7662-047-6.

LEBEDOVÁ, Eva, 2013. Voliči, strany a negativní kampaň: Politická komunikace v České republice. Praha: Slon. ISBN 978-80-7419-158-9.

LEHRNER, Stefan, 2021. NEGATIVE CAMPAIGNING ON SOCIAL MEDIA SITES: A QUANTITATIVE ANALYSIS OF THE 2019 AUSTRIAN NATIONAL COUNCIL ELECTION CAMPAIGN. Journal of Liberty and International Affairs [online]. Institute for Research and European Studies, 24. 3. 2021, 7(1), 11-26 [cit. 2023-07-05]. ISSN 1857-9760. Dostupné z: doi: https://doi.org/10.47305/JLIA21170011l

LILLEKER, Darren G, 2006. Concepts in Political Communication. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications. ISBN 1 4129 1830 8.

MACKOVÁ, Alena, 2017. Nová média v politické komunikaci: Politici, občané a online sociální sítě. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8745-3.

MACKOVÁ, Alena, Marta FIALOVÁ a Václav ŠTĚTKA, 2013. Nová média jako nástroj politické kampaně v České republice: případová studie krajských a senátních voleb 2012. Politologický časopis [online]. 2013, (20 (4), 507-525 [cit. 2023-07-01]. ISSN 1211-3247. Dostupné z: doi:10.5817/PC2013-4-507

MARCOS-GARCÍA, Silvia, Laura ALONSO-MUNOZ a Andreu CASERO-RIPOLLÉS, 2021. The Influence of the Negative Campaign on Facebook: The Role of Political Actors and Citizens in the Use of Criticism and Political Attack in the 2016 Spanish General Elections. Social sciences [online]. Basel: MDPI, 2021, (10 (10) [cit. 2023-07-06]. ISSN 2076-0760. Dostupné z: doi:10.3390/socsci10100356

MATUŠKOVÁ, Anna. Volební Kampaň 2006: Nástup politického marketingu do České republiky. In: Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006 Ed. Dalibor Čaloud. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. 219 s. ISBN 80-7325-108

MEIKLE, Graham, 2016. Social Media: Communication, Sharing and Visibility. New York: Routledge. ISBN 9781315884172.

META, 2023. Company info: Who we are. In: Facebook [online]. [cit. 2023-06-23]. Dostupné z: https://about.facebook.com/company-info/

MILLER, William J, 2013. We Can't All Be Obama: The Use of New Media in Modern Political Campaigns. Journal of political marketing [online]. Taylor & Francis Group, 2013, (12 (4), 326-347 [cit. 2023-07-01]. ISSN 1537-7857. Dostupné z: doi:10.1080/15377857.2013.837312

MORAVEC, Václav, 2016. Média v tekutých časech: Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: academia. ISBN 978-80-200-2572-2.

MURTHY, Dhiraj, 2013. Twitter: Social Communication in the Twitter Age. Cambridge: Polity Press. ISBN 978-0-7456-5238-2.

PAVLÍČEK, Antonín, 2010. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1742-1.

SWINT, Kerwin C, 1998. Political Consultants and Negative Campaigning: The Secrets of the Pros. Lanham: University Press of America. ISBN 0761810099.

ŠARADÍN, Pavel. Česká republika a Slovensko: Dvojí cesta k negativní reklamě? In: Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Ed. Pavel Šaradín. Olomouc: Periplum, 2008. s. 45-57. ISBN 978-80-86624-44-0

ŠTĚDROŇ, Bohumír, POTŮČEK, Martin, PROROK, Vladimír, LANDOVSKÝ, Jakub a ŘÍHA, David a kol., 2013. Politika a politický marketing. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-448-3.

TARRANCE, Lance V, 1982. Negative campaigns and negative votes: The 1980 elections. Washington, DC: Free Congress Research & Education Foundation.

TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.

TWITTER, 2023. About Twitter Blue. In: Twitter [online]. [cit. 2023-06-23]. Dostupné z: https://help.twitter.com/en/using-twitter/twitter-blue
Předběžná náplň práce
Tato bakalářská práce zkoumá užití negativní kampaně v rámci komunikace vybraných kandidátů na post prezidenta České republiky na sociálních sítích Facebook a Twitter. Cílem práce bylo zjistit, jak moc byla negativní kampaň přítomna v publikovaných příspěvcích na daných sociálních sítích. Zvolenou metodou výzkumu je kvantitativní obsahová analýza. Pro účely této analýzy bylo vytyčeno časové období od jednoho kalendářního měsíce před prvním kolem volby prezidenta České republiky až do dne druhého kola volby prezidenta České republiky. Analýza zkoumala příspěvky 3 kandidátů, kteří měli dle volebního modelu společností Data Collect a Kantar CZ největší procentuální šanci na postup do druhého kola volby prezidenta České republiky. Jmenovitě šlo o Petra Pavla, Andreje Babiše a Danuši Nerudovou. Předmětem analýzy příspěvků bylo například časové rozložení jednotlivých příspěvků, užití negativní kampaně či počet lajků.

Výsledky analýzy ukázaly, že negativní kampaň byla určitou součástí předvolební komunikace na sociálních sítích jednotlivých kandidátů, rozdíly však bylo možné sledovat v míře jejího užití. Analýza zároveň ukázala, že příspěvky s negativní kampaní jsou na sociálních médiích populárnější pouze u některých kandidátů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis examines the use of negative campaigning in the communication of selected presidential candidates on the social networks Facebook and Twitter. The aim of the thesis was to find out how much negative campaigning was present in the published posts of the social networks. The chosen research method is quantitative content analysis. For purpose of this analysis, the time period from one calendar month before the first round of the presidential election to the day of the of the second round of the presidential election was set out. The analysis examined published posts of 3 candidates, who according to the election model of Data Collect and Kantar CZ, had the highest percentage chance of advancing to the second round of the election of the President of the Czech Republic. They were Petr Pavel, Andrej Babiš and Danuše Nerudová. The subjects of the analysis were, for example, the time distribution of individual posts, the use of the negative campaigning and the number of likes.

The results of the analysis showed that negative campaigning was a certain part of the pre-election communication on the social networks of each candidate, but differences could be observed in the extent of its use. The analysis also showed that posts with negative campaigning were more popular on social media only for some candidates.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK