Základy fungování internetu – didaktické materiály pro 2. stupeň ZŠ
Název práce v češtině: | Základy fungování internetu – didaktické materiály pro 2. stupeň ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Basics of computer operation - didactic materials for lower secondary school |
Klíčová slova: | informatika|digitální zařízení|digitální technologie|internet|didaktický materiál|2. stupeň ZŠ |
Klíčová slova anglicky: | informatics|digital devices|digital technologies|internet|didactic material|lower secondary school |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.03.2023 |
Datum zadání: | 24.03.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.06.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 15.02.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.01.2024 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 11.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.02.2024 |
Oponenti: | doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. |
Konzultanti: | Mgr. Anna Yaghobová |
Zásady pro vypracování |
Malá revize RVP pro ZŠ přináší do informatiky nová témata. Jedním z nich jsou základy fungování internetu. Zatím ale neexistuje mnoho didaktických materiálů k tomuto tématu, které by byly vhodné pro výuku žáků na 2. stupni ZŠ.
Cílem práce je navrhnout výukový modul pro 2. stupeň ZŠ týkající se základů fungování internetu, který bude pracovat s dvěma úrovněmi obtížnosti (mladší vs. starší žáci 2. stupně). Modul bude obsahovat metodické materiály pro vedení cca 3-4 vyučovacích hodin a materiály pro studenty do těchto hodin. V hodinách může být částečně využit i vzdělávací pořad České televize Datová Lhota. Každá modelová hodina bude ověřena ve výuce v min. 5 různých třídách. Materiály budou připraveny tak, aby je mohli začít používat další učitelé. Metodicky bude práce vycházet z akčního a konstrukčního výzkumu. Teoretický rámec bude vycházet z diSessovy teorie “Knowledge in Pieces” a z modelu výuky prostřednictvím analogií (“The Teaching-With-Analogies Model”). |
Seznam odborné literatury |
Brinda, T., Kramer, M., & Beeck, Y. (2018). Middle school learners’ conceptions of social networks: Results of an interview study. Paper presented at the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research.
Diethelm, I., Wilken, H., & Zumbrägel, S. (2012). An investigation of secondary school students' conceptions on how the internet works. In: Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (pp. 67-73): ACM. diSessa, A. A. (2018). A friendly introduction to “knowledge in pieces”: Modeling types of knowledge and their roles in learning. In Invited lectures from the 13th international congress on mathematical education (pp. 65-84). Springer International Publishing. Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Liukas, Linda (2019). Hello Ruby: velká cesta do nitra počítače. Přeložila Jana Mandelíková. Praha: Dynastie. ISBN 978-80-905803-9-8. Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.): Cambridge University Press. Özdemir, G., & Clark, D. B. (2007). An overview of conceptual change theories. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(4). Glynn, S. (2007). The Teaching-with-Analogies Model: Build Conceptual Bridges with Mental Models. Science and Children. |