Katalog fyzikálních úloh a experimentů pro Matematicko-fyzikální seminář dětí na 2. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Katalog fyzikálních úloh a experimentů pro Matematicko-fyzikální seminář dětí na 2. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Catalog of physics tasks and experiments for the Mathematics-Physics Seminar for children on the lower secondary level |
Klíčová slova: | katalog|fyzika|úlohy|experimenty|2. stupeň ZŠ |
Klíčová slova anglicky: | catalog|physics|problems|experiments|lower secondary level |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | závěrečná práce CŽV |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 08.12.2022 |
Datum zadání: | 08.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2024 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.05.2024 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 30.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2024 |
Oponenti: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Navrhnout strukturu katalogu se zajímavými fyzikálními úlohami a náměty na experimenty pro děti, které mají zájem o fyziku a matematiku.
2. Vybrat vhodná témata pro seminář 3. Zpracovat pro katalog úlohy a experimenty ze zvoleného tématu a vyzkoušet je s dětmi 4. Vytvořit do katalogu náměty pro samostatné práce žáků |
Seznam odborné literatury |
[1] Mandíková, Dana & Trna, Josef. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Paido, Brno. ISBN: 978-80-7315-226-0
[2] Kolektiv autorů KDF MFF UK (2020, 2021). Typické žákovské představy ve výuce fyziky (http://kdf.mff.cuni.cz/~kekule/typicke_predstavy_zaku.pdf) [3] Kohout, Jiří a kol. (2019). Kritická místa kurikula ve výuce fyziky na 2. stupni základní školy. Fakulta pedagogická ZČU, Plzeň. ISBN: 978-80-261-0933-4 [4] Rojko, M., Dolejší, J., Kuchař, J., Mandíková, D.: Fyzika kolem nás 1. Sbírka úloh. Scientia, Praha 2001. 89 s. ISBN 80-7183-236-7 [5] Mandíková, D., Karásková, V., Kroupová, B.: Sbírka úloh z fyziky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus, Praha 2019. ISBN 978-80-7196-470-4 [6] Reichl, J. (2001). Sbírka úloh z fyziky pro 1. ročník TL. (http://www.jreichl.com/fyzika/vyuka/sbirky/priklady_1.pdf) [7] Elektronická sbírka řešených úloh z fyziky a elektronická sbírka fyzikálních pokusů KDF MFF UK (http://reseneulohy.cz/cs a http://fyzikalnipokusy.cz/cs) a další zdroje podle doporučení konzultanta |
Předběžná náplň práce |
Tato závěrečná práce prezentuje návrh struktury vznikajícího katalogu fyzikálních úloh a experimentů pro matematicko-fyzikální seminář žáků 2. stupně základní školy. Cílem katalogu je nabídnout motivovaným dětem startovní sadu zajímavých a různorodých úloh, které prohloubí jejich znalosti a dovednosti ve fyzice. V rámci této práce je zpracována první kapitola katalogu, která je zaměřená na rovnoměrný přímočarý pohyb. Tato vzorová kapitola obsahuje teoretický úvod, početní úlohy předkládané od jednodušších ke složitějším a ve dvojicích řešených a neřešených příkladů, a je zakončena experimenty. Zahrnuty jsou reflexe úloh a experimentů vybraných pro katalog a řešených s dětmi. V práci jsou navržena další klíčová témata pro katalog, jako kmitání, elektrostatická indukce a elektromagnetická indukce. Součástí katalogu jsou náměty na samostatné práce žáků a návod na vytvoření portfolia. Kromě toho katalog směřuje zájemce na zdroje dalších úloh, experimentů a informací. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis presents the design of a developing catalog of physics problems and experiments for a math-physics seminar for upper elementary school students. The aim of the catalog is to offer motivated children a starting set of interesting and diverse tasks that will deepen their knowledge and skills in physics. This work includes the first chapter of the catalog, which focuses on uniform linear motion. This sample chapter contains a theoretical introduction, calculation problems presented from simpler to more complex, pairs of solved and unsolved examples, and concludes with experiments. Reflections on the tasks and experiments selected for the catalog and tested with the children are included. The thesis also proposes additional key topics for the catalog, such as oscillation, electrostatic induction, and electromagnetic induction. The catalog includes suggestions for students' independent work and a guide on creating a portfolio. Additionally, the catalog directs interested students to sources of further problems, experiments, and information. |