Diplomová práce se zabývá využitím dětské literatury při výuce zeměpisu. Z pedagogického hlediska nabízí integrace dětské literatury do výuky způsob, jak přiblížit geografické téma žákům prostřednictvím textů, které jsou jim bližší a přístupnější než klasické učebnice. V teoretické části je tento koncept diskutován z hlediska potenciálu pro rozvoj geografického myšlení různé kognitivní náročnosti a pro osvojování konkrétních klíčových konceptů geografie. V empirické části práce je proveden výzkum s využitím konkrétních úryvků z dětských knih vhodných pro výuku zeměpisu vybraných na základě formálních a obsahových kritérií. Vybrané úryvky jsou následně analyzovány pomocí obsahové, hermeneutické a narativní analýzy. Výsledkem těchto analýz je identifikace konkrétních konceptů geografického myšlení, které je možné na úryvku didakticky využít. Na základě tohoto výzkumu na využití úryvků jsou navrženy didaktické aktivity, jejichž aplikace do výuky je vyhodnocena z hlediska účinnosti a motivace.