Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Návrh a implementace povinně volitelného předmětu pro ZŠ integrujícího předměty přírodovědné oblasti
Název práce v češtině: Návrh a implementace povinně volitelného předmětu pro ZŠ integrujícího předměty přírodovědné oblasti
Název v anglickém jazyce: Design and implementation of a mandatory optional subject integrating science subjects for basic schools
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Vedoucí / školitel: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 10.10.2022
Datum zadání: 10.10.2022
Předběžná náplň práce
V září 2021 začal pro základní školy platit Rámcový vzdělávací program (RVP ZV), který prošel tzv. malou revizí. Změny se dotkly vzdělávací oblasti Člověk a příroda tak, že byla v rámcovém učebním plánu této oblasti (tzn. předmětům přírodopis, zeměpis, fyzika, chemie) ubrána jedna hodina týdně pro celý čtyřletý blok. Naopak byla posílena výuka informačních technologií jak hodinově, tak i tím, že byla mezi klíčové kompetence přidána digitální gramotnost. V rámci probíhající velké revize kurikula má dojít k proměně obsahu jednotlivých oblastí a předmětu, a rozdělení koncových výstupů na jádrové a rozšiřující učivo. U vzdělávací oblasti Člověk a příroda lze tento moment využít pro návrh možnosti realizace integrovaného předmětu Přírodní vědy (Science), jež rámcové pojetí oblastí od začátku zavedení RVP ZV (2005) umožňuje. Jen minimum škol realizuje výuku integrovaných přírodních věd, případně formou vnější integrace, kdy se jednotlivé předměty postupně střídají a doplňují v logické návaznosti. Mezidobí při přípravě velké revize nabízí příležitost odpilotovat návrhy integrovaného pojetí výuky přírodních věd. V rámci předkládaného výzkumu plánujeme navrhnout povinně volitelný předmět pro základní školu - Přírodní vědy, který by se zaměřoval na rozšiřující učivo oblasti Člověk a příroda. Metodou Delphi (popř. jinou výzkumnou metodou, např. hloubkovými rozhovory) se bude zjišťovat obsah, na kterém by se shodlo konsorcium odborníků, učitelů, případně i budoucích učitelů přírodních věd. Po sestavení náplně předmětu bude tento implementován do školního vzdělávacího programu školy, na které pracuje student, který se k tomuto tématu přihlásí. Formou case study bude realizovat předmět a průběžně bude evaluovat přínosnost pro žáky, postoj žáků a rodičů k předmětu. Po prvním školním roce student vyhodnotí úspěšnost předmětu, případné úpravy a sestaví metodickou příručku pro implementaci předmětu na další základní školy. Modelový příklad bude sloužit jako příklad dobré praxe pro postupné realizování integrované výuky přírodních věd.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In September 2021, the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE), which has undergone a minor revision, came into force for basic schools (ISCED1,2). The changes affected the educational area of Man and Nature by reducing weekly time allotment with one lesson per week for the entire four-year block in the framework curriculum for this area (i.e. the subjects of biology, geography, physics and chemistry). On the other hand, the teaching of information technology has been strengthened both in terms of hours and by extending key competencies with the seventh digital competence. As part of the ongoing major curriculum revision, the content of each subject area and subject is to be transformed, and the learning outcomes divided into core and extension subject matter. In the educational area Man and Nature, this moment can be used to propose the possibility of implementing an integrated subject of Natural Sciences (Science), which fits to the frame concept of the areas in FEP BE since its beginning, 2005. Only a minimum of schools implement integrated science teaching, potentially in the form of external integration, where individual subjects are gradually alternated and complemented in logical continuity. The interim period in the preparation of the major revision offers an opportunity to pilot proposals for an integrated approach to science teaching. Within the framework of the present research, we plan to propose a compulsory optional subject for basic school - Natural Sciences, which would focus on the extension curriculum of the Man and Nature area. The Delphi method (or other research methods, e.g. in-depth interviews) will be used to identify content that would be agreed by a consortium of experts, teachers, and possibly future science teachers. Once the subject content is established, it will be implemented in the school curriculum of the school where the student who subscribes to this postgraduate thesis is teaching. The form of case study will be used to implement the subject and continuously evaluate the usefulness for the students and the attitude of students and parents towards the subject. After the first school year, the researcher will evaluate the effectiveness of the subject, make adjustments if necessary, and compile a methodological guide for implementing the subject in other elementary/basic schools. This model case will serve as an example of good practice for the gradual implementation of integrated science teaching.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK