Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání
Název práce v češtině: Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Starting points for a new physics curriculum
Klíčová slova: výzkum fyzikálního vzdělávání|didaktika fyziky|kurikulum|kvalitativní výzkum|interview
Klíčová slova anglicky: physics education research|didactics of physics|curriculum|qualitative research|interview
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: rigorózní práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.09.2022
Datum zadání: 16.09.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.09.2022
Datum a čas obhajoby: 06.10.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.09.2022
Datum odevzdání tištěné podoby:19.09.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.10.2022
Zásady pro vypracování
1. Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce (včetně analýzy kurikulárních dokumentů).
2. Zjistit názory relevantních aktérů ohledně toho, co by mělo být podle jejich pojetí součástí kurikula fyziky na základních a středních školách. Těmito aktéry jsou zejména fyzikové-vědci, další odborníci využívající ve svých profesích fyziku a další přírodní vědy a učitelé (fyziky). Z metodologického hlediska se bude jednat o kvalitativní výzkum, jehož základním výzkumným plánem bude zakotvená teorie. Jako metoda sběru dat budou využita zejména interview. Reflektovány budou také mezinárodní zkušenosti vzešlé přímo od zahraničních aktérů.
3. Vytvořit strukturovaný přehled názorů aktérů na to, které prvky by měly utvářet kurikulum fyzikálního vzdělávání na základních a středních školách. Pozornost v něm bude věnována mimo jiné důvodům, proč je daný prvek daným aktérem (nebo skupinou aktérů) do kurikula zařazován.
4. Vytvořit východiska pro případnou tvorbu nového kurikula fyziky na základních a středních školách.
Seznam odborné literatury
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Bennett, J. (2003). Teaching and learning science: a guide to recent research and its applications. London: Continuum.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc.
Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (pp. 123–157). Brno: Masarykova univerzita.
Fraser, J. B., McRobbie, C. J., & Tobin, K. G. (Eds.). (2012). Second international handbook of science education. Dordrecht: Springer.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (819–823). Praha: Portál.
Chráska, M. (2009). Kvantitativní pedagogický výzkum. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (813–818). Praha: Portál.
Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
Popper, K. (1998). Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH.
Průcha, J. (Ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Stuchliková, I., & Janík, T. (Eds.). (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods. Thousand Oaks: SAGE Publications.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK