Vzdělávání o politice. Co utváří vztah žáků k politice, demokracii a společnosti?
Název práce v češtině: | Vzdělávání o politice. Co utváří vztah žáků k politice, demokracii a společnosti? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education about politics. What shapes students' attitudes towards politics, democracy and society? |
Klíčová slova: | občanské vzdělávání, občanská výuka, politika, demokratický stát |
Klíčová slova anglicky: | civic education, citizenship education, politics, democratic state |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra politologie (23-KP) |
Vedoucí / školitel: | doc. Michel Perottino, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.06.2022 |
Datum zadání: | 01.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2024 07:00 |
Místo konání obhajoby: | Areál Jinonice, B328, 328, seminární místnost IMS |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2024 |
Oponenti: | Mgr. Jakub Stauber, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Barrett, M. D. (2016). Competences for democratic culture: Living together as equals in culturally diverse democratic societies. Council of Europe Publishing.
Bhatti, Y., Hansen, K. M., & Wass, H. (2012). The relationship between age and turnout: A roller-coaster ride. Electoral Studies, 31(3), 588–593. Evans, M. (2006). Educating for Citizenship: What Teachers Say and What Teachers Do. Canadian Journal of Education / Revue Canadienne de l’éducation, 29(2), 410–435. Havlík, R., & Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy. PORTÁL s.r.o. Jeřábek, H. (1993). Úvod do sociologického výzkumu. Kerr, D. (1999). Citizenship education in the curriculum: An international review. School Field, 10(3/4), 5–32. Nie, N. H., Verba, S., & Kim, J. O. (1974). Political participation and the life cycle. Comparative Politics, 6(3), 319-340. Norris, P. (2004). Young people & political activism. Harvard University, John F. Kennedy School of Government, 1–32. Procházková, I., & Raabová E. (2001). Výchova k občanství a demokracii. Ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. Staněk, A. (2009). Politologie a výchova k občanství. Politologická revue, 15(1), 86–104. Verba, S., Nie, N.H. & Kim, J. (1978). A Seven Nation Comparison: Participation and Political Equality. Cambridge University Press: New York. |
Předběžná náplň práce |
Tématem diplomové práce bude vzdělávání žáků v oblasti politiky a fungování demokratického státu. Práce se zaměří na pojetí občanského vzdělávání v České republice, jaké projekty vznikají na podporu těchto koncepcí ve vzdělávání a jaké přístupy jsou voleny v prosazování těchto témat. Cílovou skupinou, na kterou se práce zaměří budou žáci na druhém stupni základní školy. V práci budou analyzovány školní vzdělávací programy a rámcově vzdělávací program. Analýza těchto dokumentů bude doplněna o rozhovory s relevantními aktéry. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The topic of the diploma thesis will be the education of students in the field of politics and the functioning of a democratic state. The thesis will focus on the concept of civic education in the Czech Republic, what projects are created to support these concepts in education and what approaches are chosen in promoting these topics. The target group on which the work will focus will be pupils in lower secondary education. The thesis will analyze school educational programs and general educational program. The analysis of these documents will be complemented by interviews with relevant actors. |