Čeští sportovní novináři generace Y: Reflexe kariéry na základě profesní spokojenosti a motivace
Název práce v češtině: | Čeští sportovní novináři generace Y: Reflexe kariéry na základě profesní spokojenosti a motivace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech sport journalists of generation Y: Career reflection based on job satisfaction and motivation |
Klíčová slova: | sportovní žurnalistika, kariéra, generace Y, spokojenost, motivace, profesní život, soukromý život, gender, interpretativní fenomenologie |
Klíčová slova anglicky: | sports journalism, career, generation Y, satisfaction, motivation, professional life, private life, gender |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra žurnalistiky (23-KZ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Marta Chladová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 22.03.2022 |
Datum zadání: | 22.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2023 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H108, Hollar - místn. č. 108 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2023 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
1. BOYLE, Raymond. Sports Journalism: Context and Issues. SAGE Publications Ltd, 2006, 208 stran. ISBN: 978-1-4129-0798-9.
Publikace se věnuje komplexní analýze sportovní žurnalistiky a jejímu zasazení v institucionálním, kulturním a ekonomickém prostředí. Značná část knihy se zabývá sportovní žurnalistikou v digitálním věku a charakteristikou současných sportovních novinářů. 2. DUDOVÁ, Radka. Souvislosti proměn pracovního trhu a soukromého, rodinného a partnerského života. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2007, 166 stran. ISBN 978-80-7330-119-4. Sociologická studie kolektivu autorek se snaží analyzovat změny na pracovním trhu, které mají vliv na soukromý a rodinný život. Zabývá se základními proměnami pracovního trhu, jakými jsou zvyšující se tlak na celkovou intenzitu práce, zvyšující se stresovost nebo fyzická náročnost některých povolání nebo negativní flexibilita práce. 3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 978-80-262-0982-9. Příručka komplexně popisuje kvalitativní metody sběru dat. Věnuje se vývoji kvalitativního výzkumu, jednotlivým školám a teoriím. Přibližuje základní postupy kvalitativního výzkumu a metodám získávání dat a jejich hodnocení. Neopomíná ani informační technologie a informace v kvalitativním výzkumu. 4. REINARDY, Scott. Beyond Satisfaction: Journalists Doubt Career Intentions as Organizational Support Diminishes and Job Satisfaction Declines. Atlantic journal of communication [online]. Taylor & Francis Group, 2009, 17(3), 126-139 [cit. 2022-02-09]. ISSN 1545-6870. Dostupné z: doi:10.1080/15456870902873192 Studie zabývající se výzkumem profesní spokojenosti novinářů denního tisku. Průzkum probíhal mezi 715 novináři a zaměřoval se na organizační a osobní aspekty, které ovlivňují celkovou pracovní spokojenost novinářů v denících. K měření využil mj. Herzbergovu motivační teorii, která pojmenovává základní faktory, které jsou pro zaměstnance zdrojem spokojenosti a motivace - hygienické faktory a motivátory. 5. ŘIHÁČEK, Tomáš, ČERMÁK, Ivo, HYTYCH, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 192 stran. ISBN 978-80-210-6382-2. Publikace detailně popisuje nejčastější přístupy ke kvalitativní analýze textů, mj. interpretativní fenomenologickou analýzu. Tato část knihy bude autorce práce nápomocná zejména v praktické části u kvalitativního výzkumu. 6. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2016, 548 stran. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. Tato odborná publikace je základní literaturou k metodologii a empirickému výzkumu sociálních věd. Popisuje nejčastější metody a techniky sběru dat. V propracovaných kapitolách nechybí ani praktické příklady, díky kterým mohou čtenáři jednotlivé metody a techniky lépe pochopit. 7. SNYDER, Irene, JOHNSON, Kirsten, KOZIMOR-KING, Michele Lee. Work–life balance in media newsrooms. Journalism [online]. SAGE Journals, 2019, 22(8), 2001-2018 [cit. 2022-02-09]. ISSN 1464-8849. Dostupné z: doi:10.1177/1464884919841759 Výzkum zkoumal rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem na základě rozhovorů s padesáti novináři v amerických redakcích. Zabýval se nejen menšími regionálními médii, ale i národními. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se bude věnovat reflexi kariéry českých sportovních novinářů a novinářek na základě atributů profesní spokojenosti a motivace. Autorka práce se rozhodla zaměřit na novináře tzv. generace Y, jejíž členové jsou v odborných studiích popisování jako ekonomicky aktivní, požadující vyšší životní úroveň, kladoucí důraz na osobní uplatnění, ale zároveň zajímající se o svůj osobní a rodinný život. Sportovní žurnalistika je ale v praxi často v rozporu s tím, co generace Y vyznává. Zahraniční studie (Murray, 2011; Bradshaw a Minogue, 2019) ukazují, že sladění profesního a rodinného života je pro sportovní novináře náročné, protože pracovní doba zasahuje do večerů a víkendů a profese navíc nemá vysoké společenské uznání. Sportovní novináři generace Y se musí vypořádat s dalšími výzvami, které dnes novinářská profese přináší, jako je např. časová vytíženost, stres nebo vysoké nároky na technologickou zdatnost. Diplomová práce se tak pokusí zjistit, jaká je profesní spokojenost a motivace sportovních novinářů s přihlédnutím k výše zmiňovaným poznatkům o generaci Y. Práce se na základě výzkumu také pokusí zodpovědět, jak a zda vůbec se profesní spokojenost a motivace sportovních novinářů z generace Y liší v jednotlivých typech médií, tedy v tisku/online, televizi a rozhlase.
Profesní spokojenosti novinářů napříč všemi odvětvími se výzkumy věnují desítky let (např. Reinardy 2009; Xiaoming, Cherian a Chong, 2013; Yu, 2021), podobně jako motivaci (Reinardy, 2009; Brown, 2019). V českém prostřední žádnou výraznou studii, která by mapovala profesní spokojenost a motivaci výhradně sportovních novinářů, nenajdeme. |