Tato závěrečná práce se zabývá tvorbou výukových materiálů, které by měly usnadnit žákům lepší porozumění pojmů, trendů a dalších závislostí při výkladu periodické soustavy prvků a zároveň je zbavit negativních předsudků vůči předmětu chemie. Teoretická část je zaměřena na porovnání učiva v učebnicích na základní a střední škole. Praktická část je věnována třem rozdílným aktivitám, které je možné použít při výkladu periodické soustavy prvků jak na základní, tak střední škole, všechny podle didaktického cyklu CMIARE. Jedná se o motivační hru Periodičtí človíčci, která je převzatá, ale doplněná o realizaci v hodině. Dále je představeno použití infografiky a zařazení exkurze k velké periodické tabulce na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This final thesis deals with the development of study supporting materials that should, provide better understanding of concepts, trends and other dependencies in the periodic table of elements. The theoretical part is focused on the comparison of teaching techniques in existing textbooks at primary and secondary schools. The practical part is devoted to three separate techniques that can be used for the teaching of the periodic table of elements, such as on lower and upper secondary schools, all according to the so called CMIARE didactic cycle (Czech abbreviation for Aims-Method-Instruction-Action-Reflection-Evaluation). One activity is based on existing motivational game Periodic People, but adjusted for the aplication in the education. There is also a presentation of infographics and excursion to large table of periodic elements at the Faculty of Science, Charles University in Prague