Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Návrh terénní výuky na téma krytosemenných rostlin se zaměřením na jedovaté rostliny
Název práce v češtině: Návrh terénní výuky na téma krytosemenných rostlin se zaměřením na jedovaté rostliny
Název v anglickém jazyce: Proposal for outdoor education on the topic of angiosperms with a focus on poisonous plants
Klíčová slova: Botanika, terénní výuka, pracovní listy, botanický klíč, jedovaté rostliny, základní škola
Klíčová slova anglicky: Botany, outdoor education, worksheets, botanical key, toxic plants, primary and secondary school
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra botaniky (31-120)
Vedoucí / školitel: Mgr. Marek Slovák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.11.2021
Datum zadání: 14.11.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2021
Datum odevzdání elektronické podoby:08.08.2024
Datum proběhlé obhajoby: 17.09.2024
Oponenti: Mgr. Petr Šíma
 
 
 
Konzultanti: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se bude věnovat praktické výuce botaniky na druhém stupni základních škol. Jejím cílem bude tvorba zajímavých výukových materiálů z tematické oblasti biologie rostlin s konkrétním zaměřením na jedovaté rostliny z čeledi lilkovité (Solanaceae) a pryskyřníkovité (Ranunculaceae). Hlavní motivací pro vytvoření daných materiálů není jenom zlepšení všeobecného přehledu studentů v přírodních vědách, ale také popularizování botaniky a zvýšení povědomí o nebezpečí intoxikace jedovatými rostlinami. Příprava materiálů bude zahrnovat kromě jiného data o otravách jedovatými rostlinami v České Republice. Spolehlivost a účinnost daných materiálů bude následně testována studenty vybraných základních škol. V teoretické části budou stručně popsány základní principy praktické výuky, vhodné výukové metody a obecné didaktické zásady pro navrhování a realizaci exkurzí, tvoření pracovních listů a didaktických her. Praktická část se zaměří na samotnou tvorbu výukových materiálů (návody na projekty, pracovní listy, didaktické hry, náměty na pozorování atd.), obohacené o nápady na tvořivé činnosti, které žákům usnadní poznání a identifikaci jedovatých rostlin. Neméně důležitou částí diplomové práce bude návrh a realizace botanické exkurze (jarní a podzimní) do lokalit v okolí Prahy. V závěru bude představen autorský výzkum provedený s žáky základních škol prostřednictvím dotazníkového šetření ke zhodnocení efektivity navrhovaných výukových metod.


Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis will focus on the practical teaching of botany at upper primary schools. It will aim to create interesting educational materials from the thematic area of plant biology, focusing on poisonous plants. As a reliable model will serve members from the nightshade (Solanaceae) and buttercup (Ranunculaceae) families. The main motivation for the creation of these materials is to improve the general overview of students in the natural sciences, but also to popularize botany and increase awareness of the dangers of poisoning by toxic plants. The preparation of materials will include, apart from other sources also data on poisoning by toxic plants in the Czech Republic. The reliability and effectiveness of the materials will then be tested by students in selected primary schools. The theoretical part will briefly describe the basic principles of practical education, appropriate teaching methods, and general didactic principles for designing and implementing excursions, creating worksheets, and didactic games. The practical part will focus on developing teaching materials (instructions for projects, worksheets, didactic games, observation ideas, etc.) enriched with ideas for creative activities that will make it easier for students to learn and identify toxic plants. Finally, an equally important part of the diploma thesis will be the design of a botanical excursion (spring and autumn) to localities in Prague. Finally, the authors' research carried out with primary school students will be presented through a questionnaire survey to evaluate the effectiveness of the proposed teaching methods.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK