Percepce cílení reklamy na sociálních sítích dětmi
Název práce v češtině: | Percepce cílení reklamy na sociálních sítích dětmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children´s Perception of Advertisement Targeting on Social Media |
Klíčová slova: | cílení reklamy, sociální sítě, děti, dospívající, profilové cílení, behaviorální cílení, percepce, reklama, Instagram |
Klíčová slova anglicky: | advertisement targeting, social media, children, adolescents, profile targeting, behavioral targeting, perception, advertisement, Instagram |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.09.2021 |
Datum zadání: | 20.09.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2022 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.04.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2022 |
Oponenti: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Kontrola URKUND: |
Seznam odborné literatury |
ACUFF, Dan S., 1999. What kids buy and why: the psychology of marketing to kids. New York: The Free Press, 206 stran. ISBN 0-684-87117-3.
ALI, Moondore, Mark BLADES, Caroline OATES a Fran BLUMBERG, 2009. Young children's ability to recognize advertisements in web page designs. British journal of developmental psychology [online]. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 27(1), 71-83 [cit. 2022-01-01]. ISSN 0261-510X. Dostupné z: doi:10.1348/026151008X388378 BARNES, Susan B., 2006. A privacy paradox: Social networking in the United States. First Monday [online]. University of Illinois at Chicago University Library, 11(9), 5 [cit. 2022-02-13]. ISSN 1396-0466. Dostupné z: doi:10.5210/fm.v11i9.1394 BEN-ARIEH, A., CASAS, F., FRØNES, I. a J. E. KORBIN, 2014. Handbook of Child Well-Being. Theories, Methods and Policies in Global Perspective [online]. Netherlands: Springer, 3258 stran. ISBN 978-90-481-9063-8. Dostupné z: doi:10.1007/978-90-481-9063-8 BLADES, M., OATES, C., BLUMBERG, F. a B. GUNTER, 2014. Advertising to children: New Directions, New Media [online]. London: Palgrave Macmillan, 265 stran. ISBN 978-1-137-31325-6. Dostupné z: doi:10.1057/9781137313256 BLOSSER, Betsy J. a Donald F. ROBERTS, 1985. Age differences in children's perceptions of message intent. Communication research [online]. Newbury Park: Sage, 12(4), 455-484 [cit. 2021-12-08]. ISSN 0093-6502. Dostupné z: doi:10.1177/009365085012004002 BOERMAN, Sophie C., Sanne KRUIKEMEIER a Frederik J. ZUIDERVEEN BORGESIUS, 2017. Online Behavioral Advertising: A Literature Review and Research Agenda. Journal of advertising [online]. Abingdon: Routledge, 46(3), 363-376 [cit. 2022-02-03]. ISSN 0091-3367. Dostupné z: doi:10.1080/00913367.2017.1339368 BUCKINGHAM, David, 2011. The material child: growing up in consumer culture. Cambridge: Polity Press. ISBN 978-0-7456-4770-8. CALVERT, Sandra L., 2008. Children as Consumers: Advertising and Marketing. The Future of children [online]. Princeton: Woodrow Wilson School of Public and International Affairs at Princeton University and the Brookings Institution, 18(1), 205-234 [cit. 2021-12-26]. ISSN 1054-8289. Dostupné z: doi:10.1353/foc.0.0001 COMMON SENSE MEDIA, 2014. Advertising to children and teens: Current practices [online]. [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: https://www.commonsensemedia.org/file/csm-advertisingresearchbrief-20141pdf/ COPPA, 1998. Children's Online Privacy Protection Rule [online]. [cit. 2022-01-02]. Dostupné z: https://www.ftc.gov/enforcement/rules/rulemaking-regulatory-reform-proceedings/childrens-online-privacy-protection-rule ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, 2020. Osoby v ČR používající sociální sítě [online]. [cit. 2021-12-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/122362692/0620042051.pdf/a1a8dd54-2158-45bb-81ab-4953e1b2dd1e?version=1.1 DE JANS, Steffi, Dieneke VAN DE SOMPEL, Liselot HUDDERS a Veroline CAUBERGHE, 2019. Advertising targeting young children: an overview of 10 years of research (2006-2016). International journal of advertising [online]. Abingdon: Routledge, 38(2), 173-206 [cit. 2021-12-25]. ISSN 0265-0487. Dostupné z: doi:10.1080/02650487.2017.1411056 DE LA VILLE, V. a V. TARTAS, 2010. Developing as consumers. In: MARSHALL, D. Understanding children as consumers [online]. London: Sage Publications Ltd., 23–40. ISBN 1-4462-4641-8. Dostupné z: https://www-doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.4135/9781446251539.n2 FACEBOOK, 2022a. Informace o Facebook reklamách [online]. [cit. 2022-02-06]. Dostupné z: https://www.facebook.com/about/ads FACEBOOK, 2022b. Podmínky používání služby [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://www.facebook.com/legal/terms FACEBOOK, 2022c. Zásady používání dat [online]. [cit. 2022-02-10]. Dostupné z: https://www.facebook.com/privacy/explanation/ FENG, Yang a Wenjing XIE, 2014. Teens’ concern for privacy when using social networking sites: An analysis of socialization agents and relationships with privacy-protecting behaviors. Computers in human behavior [online]. Elsevier, 2014, 33, 153-162 [cit. 2022-02-12]. ISSN 0747-5632. Dostupné z: doi:10.1016/j.chb.2014.01.009 FÉROVÝ INFLUENCER, 2020. Sdružení pro internetový rozvoj v České republice, z.s.p.o. Férový Influencer [online]. Praha. [cit. 2022-01-04]. Dostupné z: www.ferovyinfluencer.cz FRITH, Katherine Toland a Barbara MUELLER, 2003. Advertising and societies: global issues. New York: Peter Lang Publishing. ISBN 0820462071. FSV UK, 2018. Skrytou reklamu na internetu pozná jen jedno dítě z deseti, zjistili výzkumníci z Univerzity Karlovy. Tisková zpráva. In: Fakulta sociálních věd: Univerzita Karlova [online]. Praha, 14. května 2018 [cit. 2021-12-30]. Dostupné z: https://fsv.cuni.cz/skrytou-reklamu-na-internetu-pozna-jen-jedno-dite-z-deseti-zjistili-vyzkumnici-z-univerzity-karlovy GBADAMOSI, Ayantunji, Robert E. HINSON, Eddy K. TUKAMUSHABA a Irene INGUNJIRI, 2012. Children's Attitudinal Reactions to TV Advertisements: The African Experience. International journal of market research [online]. London, England: Sage Publications, 54(4), 543-566 [cit. 2022-01-03]. ISSN 1470-7853. Dostupné z: doi:10.2501/IJMR-54-4-543-566 GOLDFARB, Avi, 2014. What is Different About Online Advertising? Review of industrial organization [online]. Boston: Springer, 44(2), 115-129 [cit. 2022-02-06]. ISSN 0889-938X. Dostupné z: doi:10.1007/s11151-013-9399-3 GOOGLE, 2021. Giving kids and teens a safer experience online [online]. Aug 10, 2021 [cit. 2022-02-13]. Dostupné z: https://blog.google/technology/families/giving-kids-and-teens-safer-experience-online/ GRAD, Iulia, 2015. Ethical Considerations on Advertising to Children. Postmodern openings [online]. Editura Lumen, Asociatia Lumen, 6(2), 43-57 [cit. 2022-04-08]. ISSN 2068-0236. Dostupné z: doi:10.18662/po/2015.0602.04 GRANT THORNTON, 2020. Internet v domácnostech. Report výsledků průzkumu internetového připojení mezi obyvateli České republiky, listopad – prosinec 2020 [online]. Grant Thornton a Ministerstvo průmyslu a obchodu. [cit. 2021-12-30]. Dostupné z: https://i.iinfo.cz/files/lupa/242/vyuzivani-internetu-v-ceskych-domacnostech-v-roce-2020-1.pdf GREEN, L., HOLLOWAY, D., STEVENSON, K., LEAVER, T. a L. HADDON, 2020. The Routledge Companion to Digital Media and Children [online]. New York: Routledge, 630 stran. ISBN 9781351004107. Dostupné z: doi:10.4324/9781351004107 HUK, Tomasz, 2016. Use of Facebook by Children Aged 10–12. Presence in Social Media Despite the Prohibition. The New Educational Review [online]. Dostupné z: doi:10.15804/tner.2016.46.4.01 INSTAGRAM, 2022. Terms of Use [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://help.instagram.com/581066165581870 KARLÍČEK, Miroslav, 2018. Základy marketingu. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 285 stran. ISBN 978-80-247-5869-5. KNOLL, Johannes, 2016. Advertising in social media: a review of empirical evidence. International Journal of Advertising [online], 35(2), 266-300 [cit. 2022-01-05]. ISSN 0265-0487. Dostupné z: doi:10.1080/02650487.2015.1021898. KOPECKÝ, Kamil, 2016. Czech Children and Facebook – A quantitative survey. Telematics and informatics [online]. Elsevier, 33(4), 950-958 [cit. 2022-02-03]. ISSN 0736-5853. Dostupné z: doi:10.1016/j.tele.2016.02.008 KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, 2019. České děti v kybersvětě (výzkumná zpráva) [online]. Czech Republic & Univerzita Palackého v Olomouci, Centrum prevence rizikové virtuální komunikace. [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/117-ceske-deti-v-kybersvete/file LI, H. a A. NILL, 2020. Online Behavioral Targeting: Are Knowledgeable Consumers Willing to Sell Their Privacy? Journal of consumer policy [online]. New York: Springer US, 43(4), 723-745 [cit. 2021-12-27]. ISSN 0168-7034. Dostupné z: doi:10.1007/s10603-020-09469-7 LI, S., PICKERING, M., ALI, M., BLADES, M., OATES, C., 2014. Young Children’s Ability to Identify Advertisements on Television, Web Pages and Search Engine Web Pages. In: BLADES, M., OATES, C., BLUMBERG, F. a B. GUNTER. Advertising to children: New Directions, New Media [online]. London: Palgrave Macmillan, Dostupné z: doi:10.1057/9781137313256 MADDEN, M., LENHART, A., CORTESI, S., GASSER, U., DUGGAN, M., SMITH, A., & BEATON, M., 2013. Teens, social media, and privacy practices [online]. Pew Research Center. 21. 5. 2013 [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: https://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/14/2013/05/PIP_TeensSocialMediaandPrivacy_PDF.pdf MARSHALL, David, 2010. Understanding children as consumers [online]. London: Sage Publications, 262 stran. ISBN 1-4462-4641-8. Dostupné z: https://sk-sagepub-com.ezproxy.is.cuni.cz/books/understanding-children-as-consumers META FOR BUSINESS, 2021. Removing Certain Ad Targeting Options and Expanding Our Ad Controls [online]. 9. 11. 2021 [cit. 2022-01-28]. Dostupné z: https://www.facebook.com/business/news/removing-certain-ad-targeting-options-and-expanding-our-ad-controls META FOR BUSINESS, 2022a. Videoreklamy. Změňte způsob, jakým oslovujete okruh uživatelů prostřednictvím videa [online]. [cit. 2022-01-28]. Dostupné z: https://www.facebook.com/business/ads/video-ad-format META FOR BUSINESS, 2022b. Centrum nápovědy pro firmy. Informace o formátech reklam na Instagramu [online]. [cit. 2022-01-28]. Dostupné z: https://www.facebook.com/business/help/877053729032543?id=1997185213680277 META FOR BUSINESS, 2022c. Centrum nápovědy pro firmy. Informace o Stories [online]. [cit. 2022-01-28]. Dostupné z: https://www.facebook.com/business/help/329494947852688?id=2331035843782460&helpref=search&sr=2&query=instagram%20stories META FOR BUSINESS, 2022d. Co jsou to vlastně Nákupy na Instagramu? [online]. [cit. 2022-01-28]. Dostupné z: https://business.instagram.com/shopping?locale=cs_CZ META FOR BUSINESS, 2022e. Reels [online]. [cit. 2022-01-28]. Dostupné z: https://business.instagram.com/instagram-reels META FOR BUSINESS, 2022f. Informace o cílení reklamy na mládež [online]. [cit. 2022-02-13]. Dostupné z: https://business.facebook.com/business/help/229435355723442 META, 2021a. How do we know someone is old enough to use our apps? [online]. 27. 7. 2021 [cit. 2022-02-13]. Dostupné z: https://about.fb.com/news/2021/07/age-verification/ META, 2021b. Giving Young People a Safer, More Private Experience on Instagram [online]. 27. 7. 2021 [cit. 2022-02-13]. Dostupné z: https://about.fb.com/news/2021/07/instagram-safe-and-private-for-young-people/ MEYROWITZ, Joshua, Jan JIRÁK, Kateřina JONÁŠOVÁ, Irena REIFOVÁ, Tomáš TRAMPOTA, Zuzana ZEJDOVÁ a Štefan ŠVEC, 2006. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 341 stran. ISBN 80-246-0905-3. NAIRN, A., 2014. Advertising and child well-being. In: BEN-ARIEH, A., CASAS, F., FRØNES, I. a J. E. KORBIN. Handbook of Child Well-Being. Theories, Methods and Policies in Global Perspective [online]. Netherlands: Springer, 2031–2055. ISBN 978-90-481-9063-8. Dostupné z: doi:10.1007/978-90-481-9063-8 NÁPOVĚDA YOUTUBE, 2022. Reklamní formáty YouTube [online]. [cit. 2022-01-29]. Dostupné z: https://support.google.com/youtube/answer/2467968?hl=cs Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) [online]. [cit. 2022-01-02]. 27. dubna 2016. Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex:32016R0679 OGILVY & MATHER, 2016. Studie: Děti a reklama [online]. [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: https://www.mediar.cz/wp-content/uploads/2016/12/Studie_OgilvyMather_Deti-a-reklama-2016.pdf O'MARA, Joanne, LAIDLAW, Linda a Suzanna So Har WONG, 2020. Children as architects of their digital worlds. In: GREEN, L., HOLLOWAY, D., STEVENSON, K., LEAVER, T., a L. HADDON. The Routledge Companion to Digital Media and Children [online]. New York: Routledge, 144-151. ISBN 9781351004107. PŘIKRYLOVÁ, Jana, 2019. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0787-2. PUNCH, Keith a Jan HENDL, 2008. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 150 stran. ISBN 978-80-7367-381-9. RADA PRO REKLAMU, 2013. Kodex reklamy [online]. [cit. 2021-12-09]. Dostupné z: https://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php RADA PRO REKLAMU, 2021. Co znamená samoregulace reklamy [online]. [cit. 2021-12-08]. Dostupné z: http://www.rpr.cz/cz/profil.php REIJMERSDAL, Eva A. Van, Esther ROZENDAAL, Nadia SMINK, Guda Van NOORT a Moniek BUIJZEN, 2017. Processes and effects of targeted online advertising among children. International journal of advertising [online]. Abingdon: Routledge, 36(3), 396-414 [cit. 2022-01-05]. ISSN 0265-0487. Dostupné z: doi:10.1080/02650487.2016.1196904 ROBERTSON, Thomas S. a John R. ROSSITER, 1974. Children and Commercial Persuasion: An Attribution Theory Analysis. The Journal of consumer research [online]. Oxford: Journal of Consumer Research, 1(1), 13-20. ISSN 0093-5301. Dostupné z: doi:10.1086/208577 ROEDDER JOHN, Deborah, 1999. Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look At Twenty‐Five Years of Research. The Journal of consumer research [online]. CARY: The University of Chicago Press, 26(3), 183-213 [cit. 2022-01-08]. ISSN 0093-5301. Dostupné z: doi:10.1086/209559 RVP ZV, 2021. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. [cit. 2022-01-29]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani ŘEZANKOVÁ, Hana, 2007. Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha: Professional Publishing, 212 stran. ISBN 978-80-86946-49-8. SHIN, Wonsun, 2020. Marketing to children through digital media: Trends and issues. In: GREEN, L., HOLLOWAY, D., STEVENSON, K., LEAVER, T., a L. HADDON. The Routledge Companion to Digital Media and Children [online]. New York: Routledge, 285-294. ISBN 9781351004107 SHIN, Wonsun, Jisu HUH a Ronald J. FABER, 2012. Developmental antecedents to children's responses to online advertising. International journal of advertising [online]. Oxon: Routledge, 31(4), 719-740 [cit. 2022-01-01]. ISSN 0265-0487. Dostupné z: doi:10.2501/IJA-31-4-719-740 SIMAR, 2021. Kniha standardů Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://simar.cz/standardy/kvalitativni-standardy/kniha-standardu-simar-21.html SMÍŠEK, Martin, 2020. Etická témata spojená s cílením reklamy na děti. Seminární práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra marketingové komunikace a public relations. SNAPCHAT, 2022. Snap Inc. Terms of Service [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://snap.com/en-US/terms STATISTA, 2021. Annual revenue of Google from 2002 to 2020 [online]. [cit. 2022-01-29]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/266206/googles-annual-global-revenue/ STRASBURGER, V. C., JORDAN, A. B., a B. J. WILSON, 2014. Children, adolescents, and the media. 3. vydání. Thousand Oaks: Sage Publications. 650 stran. ISBN 978-1-4129-9926-7. ŠMAHEL, D., MACHÁČKOVÁ, H., MASCHERONI, G., DĚDKOVÁ, L., STAKSRUD, E., ÓLAFSSON, K., LIVINGSTONE, S., a U. HASEBRINK, 2020. EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries [online]. 10. 2. 2020 [cit. 2022-01-04]. ISSN 2045-256X. Dostupné z: https://irtis.muni.cz/news/eu-kids-online-2020-report TAYLOR, Charles R., 2013. Customised communications - Relevance vs privacy in targeted messaging. International journal of advertising [online]. Abingdon: Routledge Journals, Taylor & Francis, 32(4), 483-485 [cit. 2022-02-13]. ISSN 0265-0487. Dostupné z: doi:10.2501/ija-32-4-483-485 TIKTOK FOR BUSINESS, 2022. Family time has evolved: From TV to TikTok [online]. [cit. 2022-01-29]. Dostupné z: https://www.tiktok.com/business/en/blog/from-tv-to-tiktok-family-time-has-evolved TIKTOK, 2021. Furthering our safety and privacy commitments for teens on TikTok [online]. 12. 8. 2021 [cit. 2022-02-13]. Dostupné z: https://newsroom.tiktok.com/en-us/furthering-our-safety-and-privacy-commitments-for-teens-on-tiktok-us TIKTOK, 2022. Podmínky služby [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://www.tiktok.com/legal/terms-of-service?lang=cs-CZ TUCKER, Catherine E., 2014 Social networks, personalized advertising, and privacy controls. Journal of marketing research [online]. Chicago: Amer Marketing Assoc., 51(5), 546-562 [cit. 2022-02-06]. ISSN 0022-2437. Dostupné z: doi:10.1509/jmr.10.0355 TUROW, Joseph, KING, Jennifer, HOOFNAGLE, Chris Jay, BLEAKLEY, Amy a Michael HENNESSY, 2009. Americans Reject Tailored Advertising and Three Activities that Enable It [online]. 29. 9. 2009 [cit. 2021-12-26]. Dostupné z: https://ssrn.com/abstract=1478214 TWITTER, 2022. Twitter Terms of Service [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://twitter.com/en/tos VAVŘIČKOVÁ, Alena, 2010. Děti a reklama. Liberec: Bor, 106 stran. ISBN 978-80-86807-44-7. VERMEULEN, Gert a Eva LIEVENS, 2017. Data Protection and Privacy under Pressure: Transatlantic tensions, EU surveillance, and big data. Antwerp, Maklu-Publishers. 341 stran. ISBN 978-90-466-0910-1. WOJDYNSKI, Bartosz W., 2016a. The Deceptiveness of Sponsored News Articles. The American behavioral scientist (Beverly Hills) [online]. Los Angeles, CA: Sage Publications, 60(12), 1475-1491 [cit. 2022-12-27]. ISSN 0002-7642. Dostupné z: doi:10.1177/0002764216660140 WOJDYNSKI, Bartosz W., 2016b. Native advertising: engagement, deception, and implications for theory. In: BROWN, R., JONES, V.K., WANG, B.M. (Eds.), The new advertising: branding, content, and consumer relationships in the data-driven social media era. Santa Barbara, California: Praeger, 203–236. ISBN 1-4408-3343-5. YOUN, Seounmi a Wonsun SHIN, 2019. Teens’ responses to Facebook newsfeed advertising: The effects of cognitive appraisal and social influence on privacy concerns and coping strategies. Telematics and informatics [online]. Amsterdam: Elsevier, 38, 30-45 [cit. 2022-01-23]. ISSN 0736-5853. Dostupné z: doi:10.1016/j.tele.2019.02.001 YOUN, Seounmi a Wonsun SHIN, 2020. Adolescents' responses to social media newsfeed advertising: the interplay of persuasion knowledge, benefit-risk assessment, and ad scepticism in explaining information disclosure. International journal of advertising [online]. Abingdon: Routledge, 39(2), 213-231 [cit. 2022-01-23]. ISSN 0265-0487. Dostupné z: doi:10.1080/02650487.2019.1585650 YOUNG, B., 2010. Children and advertising. In: MARSHALL, D. Understanding children as consumers [online]. London: Sage Publications Ltd., 115–131. ISBN 1-4462-4641-8. Dostupné z: https://www-doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.4135/9781446251539.n7 YOUTUBE, 2022. Podmínky poskytování služeb [online]. [cit. 2022-02-02]. Dostupné z: https://www.youtube.com/t/terms Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. In: Sbírka zákonů. 12. 3. 2019. Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů. In: Sbírka zákonů. 13. 4. 2010. Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů. In: Sbírka zákonů. 17. 5. 2001. Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů. 9. 2. 1995. ZAROUALI, Brahim, Karolien POELS, Koen PONNET a Michel WALRAVE, 2018. “Everything under control?”: Privacy control salience influences both critical processing and perceived persuasiveness of targeted advertising among adolescents. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace [online]. Brno: Masarykova Univerzita, Faculty of Social Studies, 12(1) [cit. 2022-01-04]. ISSN 1802-7962. Dostupné z: doi:10.5817/CP2018-1-5 ZAROUALI, Brahim, Koen PONNET, Michel WALRAVE a Karolien POELS, 2017. “Do you like cookies?” Adolescents' skeptical processing of retargeted Facebook-ads and the moderating role of privacy concern and a textual debriefing. Computers in human behavior [online]. Oxford: Elsevier, 69, 157-165 [cit. 2022-01-23]. ISSN 0747-5632. Dostupné z: doi:10.1016/j.chb.2016.11.050 |
Předběžná náplň práce |
V této práci se autor zabývá metodami cílení reklamy na sociálních sítích a tím, jak na ně pohlížejí děti, které jsou považovány za nejcitlivější cílovou skupinu. Teoretická část práce popisuje základní pojmy spojené s tématem a zároveň vytváří podklad pro část praktickou. Zabývá se dětmi a reklamou, dětmi a sociálními sítěmi a také zmíněným cílením reklamy na sociálních sítích. Praktická část práce stojí na výsledcích výzkumu v podobě dotazníkového šetření, které se konkrétně týká vztahu dětí na základní škole k cílení reklamy na sociálních sítích.
Cílem práce je zjistit, zda a případně v jakém rozsahu jsou si děti vědomy mechanismů cílení reklamy na sociálních sítích a zda vědí, jak je v tomto kontextu pracováno s osobními údaji, které síti poskytnou. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis focuses on children’s perception of advertisement targeting on social networks as children are considered to be the most sensitive target group. The theoretical part of this thesis describes the basic concepts associated with the topic and creates a foundation for the practical part. It deals with children and advertising, children and social networks, as well as the aforementioned advertisement targeting on social networks. The practical part of this work is based on the results of a research done by the author. A questionnaire which focuses on the relationship of Czech children in elementary school with advertisement targeting on social networks was used for this research.
The aim of this thesis is to discover how the mechanism of advertisement targeting on social networks is understood by Czech children and whether they know how these platforms process their data in this context. |