Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etické problémy při užití vybraných prostředků umělé inteligence pro zvládání úzkosti a deprese
Název práce v češtině: Etické problémy při užití vybraných prostředků umělé inteligence pro zvládání úzkosti a deprese
Název v anglickém jazyce: The bioethical issue of using artificial intelligence the therapy of anxiety
Klíčová slova: Bioetika, umělá inteligence, psychoterapie, zvládání úzkostných stavů, etická dilemata
Klíčová slova anglicky: Bioethics, artificial intelligence, psychotherapy, coping of anxiety, ethical dilemmas
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: MUDr. Jan Fošum, Dr. theol.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.09.2021
Datum zadání: 17.09.2021
Datum a čas obhajoby: 11.01.2023 13:30
Datum odevzdání elektronické podoby:17.11.2022
Datum odevzdání tištěné podoby:21.11.2022
Datum proběhlé obhajoby: 11.01.2023
Oponenti: ThLic. Petr Štica, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace se školitelem, schopnost redukovat téma a práci v přiměřeném rozsahu.
Seznam odborné literatury
Seznam hlavní literatury
KUŘE, Josef. Prospektivní bioetika, Studie ke konceptu etiky biomedicínských technologií. Praha: Filosofia 2020.

VÁCHA, Marek Orko – KÖNIGOVÁ, Radana – MAUER, Miloš. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012.

HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Galén, 2015.

ŠIMEK, Jiří. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing, 2015.

ONDOK, Josef Petr. Bioetika, biotechnologie a biomedicína. Praha: Triton, 2005.

LINDSAY, G. Etika pro evropské psychology. Praha: Triton, 2010.

BEAUCHAMP, Tom L. – CHILDRESS, James F. Principles of Biomedical Ethics. Osmé, rozšířené vydání. New York: Oxford University Press, 2019.

YEW, Kok G. Ch. Trust in and Ethical Design of Carebots: The Case for Ethics of Care. International Journal of Social Robotics 2020.

DORASWAMY, P. Artificial intelligence and the future of psychiatry: Insights from a global physician survey, Artificial Intelligence in Medicine 2020, Svazek 102.

MINER Adam S. Key Considerations for Incorporating Conversational AI in Psychotherapy, Frontiers in Psychiatry 2019, Svazek 10.

ERMOLINA, A. Voice-Controlled Intelligent Personal Assistants in Health Care: International Delphi Study, J Med Internet Res 2021, Svazek 23.

FISKE, Amelia. Your Robot Therapist Will See You Now: Ethical Implications of
Embodied Artificial Intelligence in Psychiatry, Psychology, and
Psychotherapy, J Med Internet Res 2019, Svazek 21.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá bioetickou problematikou využívání umělé inteligence při psychoterapii. Rozvoj v oblasti umělé inteligence má stále větší klinický význam pro její terapeutické aplikace v oblasti péče o duševní zdraví. Inovace systémů umělé inteligence sahají od virtuálních robotů v psychoterapii až po sociální roboty v péči o osoby s demencí a autismem. Virtuální a robotické systémy často přebírají úkoly na vysoké úrovni, a to i v oblasti terapeutických intervencí, které dříve poskytovali kliničtí psychologové. Hlavním nástrojem psychoterapie je psychoterapeutický rozhovor vedený mezi pacientem a klinickým psychologem. Ten je důležitý pro vytvoření terapeutického vztahu, pro stanovení diagnózy a pro poskytování psychoterapie. Tento model psychoterapie se mění, protože péči o duševní zdraví nyní začínají poskytovat i systémy s umělou inteligencí vedoucích terapeutický rozhovor s pacientem nebo v psychologickém poradenství pro klienta. Pro eticky odpovědné klinické využívání umělé inteligence je nutné identifikovat možné etické důsledky rostoucího využívání umělé inteligence v oblasti péče o duševní zdraví a vytvořit podklady pro rozhodování o dynamice jejího využívání. Práce popisuje eticky významné rozdíly terapeutického rozhovoru vedeného umělou inteligencí a jiných forem terapeutického rozhovoru a uvádí základní informace o etických principech psychoterapie v zemích, kde se umělá inteligence používá nebo se její používání připravuje. Následně je téma systematicky reflektováno na základě kritické analýzy etického kodexu psychologů a vlivných etických konceptů bioetiky. Cílem diplomové práce je identifikovat a popsat hlavní etické problémy při využívání vybraných pomůcek konverzační umělé inteligence (Woebot, Youper, Replika) při pomoci zvládat úzkostné stavy u jedinců. Cílem diplomové práce je rovněž srovnání procesuálního rámce řešení etických problémů při užití umělé inteligence v psychoterapii v ČR a EU. Diplomová práce by měla odpovědět na dvě základní otázky. Jaká jsou hlavní etická dilemata a jejich možná řešení při využívání konverzační umělé inteligence při pomoci zvládat úzkostné stavy? Jaké jsou hlavní rozdíly mezi ČR a EU v procesech pro zajištění etického používání umělé inteligence v pomůckách pro zvládání úzkostných vztahů? Jako hlavní zdroj dat pro analýzu jsou použity odborné normativní texty vztažené ke vybraným systémům konverzační umělé inteligence – Woebot, Youper, Replika. Samotná analýza je provedena ve třech krocích. V prvním kroku proběhne rešerše literatury spojené s programy umělé inteligence a provede se identifikace potenciálních etických dilemat. Ve druhém kroku bude provedena analýza etických argumentů hlavních etických koncepcí pro oblast umělé inteligence v kontextu s etickými kodexy psychologů a v kontextu s identifikovanými dilematy. Ve třetím kroku bude provedeno srovnání směrnic posuzování etických problémů při užití umělé inteligence v psychoterapii mezi ČR, EU, USA a Kanady. Je navržen další vývoj v dané oblasti.




Struktura
Úvod
-Terminologie a vymezení problematiky
-Psychoterapie úzkostných stavů
-Konverzační umělá inteligence
-Etická dilemata v psychoterapii
-Situace a legislativa ve vybraných zemích
-Právní normy a Etické kodexy psychoterapie APA
-Právní normy a Etické kodexy psychoterapie v ČR
-Právní normy a Etické kodexy psychoterapie v EU

-Analýza možných etických dilemat při užití umělé inteligence
-Analýza etických dilemat systému Woebot
-Analýza etických dilemat systému Youper
-Analýza etických dilemat systému Replika
-Efektivnost terapie a nezastupitelná role terapeuta
-Vybrané kontexty a argumenty pro a proti užití umělé inteligence
-Napětí mezi ekonomikou léčby a terapeutickým etosem
Závěr
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with the bioethical issue of using artificial intelligence in psychotherapy. Developments in the field of artificial intelligence are of increasing clinical importance for its therapeutic applications in the field of mental health care. Innovations in artificial intelligence systems range from virtual robots in psychotherapy to social robots in the care of people with dementia and autism. Virtual and robotic systems often take on high-level tasks, including in the area of therapeutic interventions previously provided by clinical psychologists. The main tool of psychotherapy is a psychotherapeutic interview between a patient and a clinical psychologist. This is important for establishing a therapeutic relationship, for diagnosis and for providing psychotherapy. This model of psychotherapy is changing as mental health care is now being provided by artificial intelligence systems conducting therapeutic interviews with the patient or in psychological counselling for the client. For ethically responsible clinical use of artificial intelligence, it is necessary to identify the possible ethical implications of the increasing use of artificial intelligence in the field of mental health care and to create the basis for decisions on the dynamics of its use. The thesis describes the distinction of therapeutic interview conducted by artificial intelligence from other forms of therapeutic interviews and provides basic information about the ethical principles of psychotherapy in countries where artificial intelligence is used, or its use is being prepared. Subsequently, the topic is systematically reflected based on a critical analysis of the code of ethics of psychologists and influential ethical concepts of bioethics. The aim of the diploma thesis is to identify and describe the main ethical problems in the use of selected aids of conversational artificial intelligence (Woebot, Youper, Replica) to help coping anxiety in individuals. The aim of the diploma thesis is also to compare the procedural framework for solving ethical problems in the use of artificial intelligence in psychotherapy in the Czech Republic and the EU. The thesis should answer two basic questions. What are the main ethical dilemmas and their possible solutions when using conversational artificial intelligence to help coping anxiety? What are the main differences between the Czech Republic and the EU in the processes for ensuring the ethical use of artificial intelligence in aids for coping anxiety relationships? As the main source of data for the analysis, professional normative texts related to selected systems of conversational artificial intelligence - Woebot, Youper, Replica - will be used. The analysis itself is performed in three steps. In the first step, a literature search related to AI programs will be performed and potential ethical dilemmas will be identified. In the second step, an analysis of the ethical arguments of the main ethical concepts for the field of AI in the context of the ethical codes of psychologists and in the context of the identified dilemmas will be performed. In the third step, a comparison of guidelines for assessing ethical issues in the use of AI in psychotherapy between the Czech Republic, the EU, the USA and Canada will be performed. Further research in this field is discussed.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK