Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití mediálních platforem na prvním stupni základních škol v období koronavirové pandemie
Název práce v češtině: Využití mediálních platforem na prvním stupni základních škol v období koronavirové pandemie
Název v anglickém jazyce: Usage of media platforms at the first school during the covid-19 pandemic
Klíčová slova: distanční výuka, koronavirus, online výuka, online platformy, první stupeň, základní škola
Klíčová slova anglicky: coronavirus, distance learning, first school, online learning, online platforms, primary school
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Radim Wolák
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 06.08.2021
Datum zadání: 06.08.2021
Datum a čas obhajoby: 20.09.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H013, Hollar - místn. č. 013
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 20.09.2022
Oponenti: prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BREEN, Michael J. Mass Media and New Media Technologies. In: DEVEREUX, Eoin (ed.). Media Studies: Key Issues and Debates. London: Sage, 2007, s. 65. ISBN 978-1-4129-2983-7.

ČERNÝ, Michal et al. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vydání. Brno: Flow, 2015. 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7.

JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. 390 s. ISBN 978-80-262-0743-6.

JIRKŮ, Jan. Žurnalistická profese 2.0. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. 101 s. ISBN 978-80-246-4610-7.

KAWAMOTO, Kevin. Digital Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism. In: KAWAMOTO, Kevin (ed.). Digital Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2003, s. 4. ISBN 0-7425-2681-X.

KUBAL, Michal a GIBIŠ, Vojtěch. Pandemie. Vydání první. Praha: Kniha Zlín, 2020. 582 s. IN; svazek 3. ISBN 978-80-7662-047-6.

MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 199 s. Media. ISBN 978-80-210-6476-8.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2001. 400 s. Leonardo. ISBN 978-0-262-63255-3.

ROKOS, Lukáš, VANČURA, Michal. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. In: Pedagogická orientace. Brno: Masaryk University, 2020. s. 125. roč. 30, č. 2. ISSN: 1805-9511.

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 544 s. ISBN 978-80-247-3568-9.

SIAPERA, Eugenia. Understanding New Media. 1st edition. SAGE Publications Ltd, 2018. 336 s. ISBN 978-1848607798.

STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999, 228 s. ISBN: 80-85834-60-X.

ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. 144 s. ISBN 978-80-86723-56-3.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce s názvem „Využití mediálních platforem na prvním stupni základních škol v období koronavirové pandemie“ se zabývá novými technologiemi ve vzdělání a jejich využití v období distanční výuky během pandemie koronaviru. Několik měsíců sloužily online platformy ke vzdělávání žáků a studentů nejen v celé České republice. V životech nás všech sehrály videokomunikační služby velkou roli. Cílem této diplomové práce bylo reflektovat využití mediálních platforem na prvním stupni základních škol z pohledu pedagogů vyučujících v Praze nebo ve Středočeském kraji. Zkoumané období je ohraničeno od plošného uzavření škol v České republice, tedy
11. března 2020, až do posledního omezení výuky, které bylo zrušeno 24. května 2021. Prostřednictvím polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s patnácti respondenty, vybraných na základě předem stanovených kritérií, byli v diplomové práci porovnávány funkce jednotlivých platforem. Důraz byl kladen zejména na výhody a nevýhody využívaných online platforem a zkušenosti pedagogů.
Nicméně již v samotném kódování odpovědí respondentů bylo zjištěno, že dotazovaní neměli ve druhé vlně pandemie hlavní slovo při výběru platformy umožňující spojení s žáky. Jakou platformu budou pedagogové využívat určovalo výhradně vedení školy z důvodu zabezpečení a jednotného nastavení na obou stupních základních škol. Z výsledků taktéž vyplynulo, že nejčastěji využívanou platformou byl Microsoft Teams. Zajímavým zjištěním bylo, že pedagogové sice vzpomínají na období distanční výuky negativně, ale žádný respondent si na využívanou platformu explicitně nestěžoval. Spíše naopak, respondenti se na videokomunikačních službách snažili nalézat výhody než nevýhody.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis “Usage of media platforms at the first school during the
covid-19 pandemic“ focuses on the new technologies in education and their usage in the period of distance learning during the COVID-19 pandemic. Online platforms were the only way how to educate students for several months and not only in the Czech Republic. Video communication services have thus played a big role in our lives. This thesis aimed to reflect the usage of media platforms at the first school from the perspective of pedagogues teaching in Prague or the Central Bohemian Region.
The research period is defined from the widespread closure of schools in the Czech Republic, from March 11th, 2020, until the last restriction on May 24th, 2021. Through semi-structured in-depth interviews with fifteen respondents were compared the functions of individual platforms. Respondents were selected based on predetermined criteria. Emphasis was placed mainly on the advantages and disadvantages of online platforms and the experience of educators.
Already in the coding of the respondents' answers, about the second wave of the pandemic, it was found that interviewees did not have the main word when it depend on choosing a platform for connecting with students. The main word on which platform teachers will use was determined by the school management for many reasons. The most important reasons are security and unified settings for the entire school. The results also showed that the most frequently used platform was Microsoft Teams. An interesting finding was that the pedagogues remember the period of distance learning negatively, but no respondent explicitly complained about the platform. On the contrary, they tried to find advantages rather than disadvantages in video communication services.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK