Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Utužování stereotypů pomocí příspěvků, které sdílejí české influencerky na sociální síti Instagram
Název práce v češtině: Utužování stereotypů pomocí příspěvků, které sdílejí české influencerky na sociální síti Instagram
Název v anglickém jazyce: Stereotypes that Czech influencers support with their posts on the Instagram
Klíčová slova: Instagram, vliv, influencer, stereotyp, gender, média, příspěvky, nová média, digitální média
Klíčová slova anglicky: Instagram, influence, influencers, stereotype, gender, media, posts, new media, digital media
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Fousek Krobová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 05.08.2021
Datum zadání: 05.08.2021
Datum a čas obhajoby: 24.06.2022 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2022
Oponenti: Ulrike Lütke Notarp, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ABIDIN, C. a Mart OTS. Influencers Tell All?: Unravelling Authenticity and Credibility in a Brand Scandal. BLURRING THE LINES: Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression. Gothenburg: Nordicom, 2016, s. 153–161. ISBN 978-91-87957-37-6.

ABIDIN, C. Communicative intimacies: Influencers and Perceived Interconnectedness. Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology, No.8, 2015. Dostupné z: doi:10.7264/N3MW2FFG.

AMI DIGITAL INDEX 2021. Sociální sítě [online] [cit. 2022-4-4]. Dostupné z: https://amidigital.cz/ami-digital-index-2021/

AV ČR. Instagram posiluje stereotypy. Veďme debatu o regulací sítí, říká vědkyně. avcr.cz [online] 26. 9. 2021 [cit. 2022-4-4]. Dostupné z: https://www.avcr.cz/cs/veda-a-vyzkum/socialne-ekonomicke-vedy/Instagram-posiluje-stereotypy.-Vedme-debatu-o-regulaci-siti-rika-vedkyne/

BARNES, J.A. Social Networks. University of Michighan: Addison – Wesley Publishing Company, 1972.

BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích: Prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Praha: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3320-0.

BERELSON, B. Content analysis in communication research. Glencoe: Free Press 1952.

BOLTER, J. D – GRUSIN, R. Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 1999. ISBN 978-02-625-2279-3.

BULLAS, J. 10 Signs You Are You Addicted To Social Media. Jeffbullas.com [online] 23. 6. 2020 [cit. 2022-4-4] Dostupné z: https://www.jeffbullas.com/10-signs-you-are-you-addicted-to-social-media/

BUTLER, J. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. 2. vyd. Bratislava: Aspekt, 2014. ISBN 978-80-8151-028-1.

CASTELLS, M. The Internet Galaxy: Reflection on the Internet, Business and Society, Oxford 2001. ISBN 0-19-924153-8.

COURTNEY, A. E. – WHIPPLE T.W. Sex stereotyping in advertising. Lexington, Mass: Lexington Books,1983. ISBN 978-06-69039-55-9.

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum 2002. ISBN 978-80-246-1966-8.

FEJES, F. J. Masculinity as fact. In S. Graig. Men, masculinity and media (9-22). Newbury Park, 1992.

GERBNER, G. Women and minorities on television: A study in casting and fate. A report to the Screen Actors Guild and The American Federation of Radio and Television Artists. University of Pensylvania, 1993. Dostupné z: https://web.asc.upenn.edu/gerbner/Asset.aspx?assetID=333.

GEYSER, W. What is an influecer-Social Media Influecers Defined. Influecermarketinghub.com. [online] 4. 4. 2022 [cit. 2022-4-5] Dostupné z: https://influencermarketinghub.com/what-is-an-influencer/

GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.

HAVLÍKOVÁ, P. – KVASNICOVÁ, J. a autorský tým. Sexistická reklama. Brno: NESEHNUTÍ 2020. ISBN 978-80-87217-65-8. – dostupné online: http://zenskaprava.cz/files/Sexisticka%CC%81-reklama.pdf

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005. ISBN 978-80-262-0982-9.

HUND, E. Measured Beauty. In: Proceedings of the 8th International Conference on Social Media & Society. New York, USA: ACM Press, 2017, s. 1–5 [cit. 2022-3-26]. ISBN 978-14-503-4847-8. Dostupné z: doi:10.1145/3097286.3097330.

JEŘÁBEK, H. Měření názorového vůdcovství v českých sociologických výzkumech. Praha: Sociologický ústav AV ČR 2003.

JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Média a Společnost. Praha: Portál 2003. ISBN 80-7178-697-7.

KARSTEN, H. Ženy – muži. Praha: Portál 2006. ISBN 80-7367-145-X.

KOHOUT, R. – KARCHAŇÁK, R. Bezpečnost v online prostředí. Karlovy Vary: Biblio, 2016. ISBN 978-80-260-9543-9.

KÖPPL, D. Ženy a muži v reklamě. In HAVELKOVÁ, H. - VODRÁŽKA, M. Žena a muž v médiích. Praha: Nadace Gender Studies, 1998. s. 34-38. ISBN 80–9023-672-3.

KŘÍŽKOVÁ, A. Současná česká společnost. Česká žena v práci a v rodině posledního desetiletí. Praha: Sociologický ústav AV ČR: 2002.

LAZARD, L. – CAPDEVILA, R. – DANN, C. – LOCKE A. a ROPER, S. Sharenting: Pride, affect and the day‐to‐day politics of digital mothering. Social and Personality Psychology Compass [online] 2019. [cit. 2022-4-4]. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/spc3.12443

LECKART, S. The Facebook-Free Baby. The Wall Street Journal [online], May 2012 [cit. 2022-3-15]. Dostupné z: https://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304451104577392041180138910

LANIS, K, - COVELL, K. Images of women in advertisements: Effects on attitudes related to sexual aggression. Sex Roles: A Journal of Research, 1995, 639–649. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/BF01544216

MACEK, J. Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6476-8.

MACEK, J. Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-025-4.

MATTERN, J. Instagram. Minneapolis, Minnesota: Checkerboard Library, 2017. ISBN 1-68077-575-8.

McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura: Výbor z díla. Brno: Jota 2000. ISBN 978-80-7217-128-6.

McLUHAN, M. Understanding media: Extension of man. 1st Ed. McGraw Hill, NY: McGraw-Hill, 1964. ISBN 978-02-6263-159-4.

NÝDRLOVÁ, J. – BARTÁKOVÁ, E. Holky perou, kluci se perou. prasátečko.cz, [online], 2018 [cit. 2022-4-4]. Dostupné z: https://www.prasatecko.cz/stereotypy/

LAZARSFELD, P. F. - BERELSON B. – GAUDET H. The People’s Choice. How the Voters Makes Up His Mind in a Presidential Campaign. New York: Columbia University Press, 1948.

OAKLEY, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.

PAVLÍČEK, A. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomia, 2010. ISBN 978-80-245-1742.

PAVLÍK, P. GENDER VE ŠKOLE – Gender: Úvod do problematiky. Praha: Otevřená společnost 2006. ISBN 80-903331-5-X.

POTTER, W. J. Media Literacy. London-Tousand Oaks – New Dehli: Sage, 1998
ISBN 07-6190-926-5.

RENZETTI, C. – CURRAN, D. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum 2003. ISBN 80-2460-525-2.

ŘIHÁČEK, T. - ČERMÁK, I. – HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.

SCHULZ, W. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 2. ISBN 80-246-0827-8.

SIGNORELLI, N. A content analysis: Reflection of girl in media, University od Delaware, CA: Children now and the Kaiser family Foundation, 1997.

SEDLÁKOVÁ, Veronika. Analýza genderových rolí a stereotypů na sociální síti Instagram. Praha, 2017. 70 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Lenka Vochocová, PhD. – dostupné online: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/86727/DPTX_2015_2_11230_0_486230_0_180571.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Statista.com. Instagram users in Czechia from September 2018 to July 2021. [online] 28.1.2022 [cit. 2022-2-28] Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/1024567/instagram-users-czechia/

STRAUSS, A. L. – CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Brno: Boskovice: Sdružení Podané ruce: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

RozhlasPlus. Nemoc dnešní doby se jmenuje FoMO – strach z toho, že něco propásneme. Rozhlasplus.cz [online] 9.7.2014 [cit. 2022-4-4] Dostupné z: https://plus.rozhlas.cz/nemoc-dnesni-doby-se-jmenuje-fomo-strach-z-toho-ze-neco-propasneme-6520920

Sexistické prasátečko. prasatecko.cz [online] 2018 [cit. 2022-4-4] Dostupné z: https://www.prasatecko.cz/

TRAMPOTA, T. – VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.

TUCHMAN, G. - DANIELS, A. K. - BENET, J. (Eds.) Hearts and home: Images of women in mass media. New York: Oxford University Press, 1978.

VOLEK, J. – JIRÁK J. – KÖPPLOVÁ B. Mediální studia: východiska a výzvy. Mediální studia, Syndikát novinářů ČR, Praha: 2006.

WALZER, S. Thinking about the baby: Gender divisions of infant care. Social Problems, Volume 43, Issue 2: 1996, s. 219–234. [online] 31. 7. 2014 [cit. 2022-3-28] Dostupné z: https://doi.org/10.2307/3096999

WELLS, G. – HORWITZ, J. – SEETHARAMAN, D. Facebook Knows Instagram is Toxic for Teen Girls, Company Documents Shows. The Wall Street Journal [online] 14. 9. 2021 [cit. 2022-4-4] Dostupné z:
https://www.wsj.com/articles/facebook-knows-instagram-is-toxic-for-teen-girls-company-documents-show-11631620739?mod=business_lead_pos5

WHITLER, A. K. Study Results: The Top 20 Influencers Of CMOs. Forbes.com [online] 8. 1. 2017 [cit. 2022-3-28] Dostupné z: https://www.forbes.com/sites/kimberlywhitler/2017/01/08/the-top-influencers-of-cmos-in-2016/?sh=62550f1267c1
Předběžná náplň práce
Diplomová práce si dává za cíl zjistit, jak české influencerky na vybrané sociální síti, kterou je Instagram, utužují svými příspěvky tradiční genderové stereotypy nebo se jim naopak vymykají. Práce je rozdělena do dvou hlavních bloků – části teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku nových médií a na fenomén sociálních sítí. V dalších kapitolách práce definuje Instagram, který je i předmětem následné analýzy. Součástí teoretické části je charakteristika s Instagramem souvisejících pojmů. Diplomová práce rozebírá sociologický problém genderových stereotypů a uvádí několik případů z historie médií, kde byly znatelně podporovány genderové stereotypy mezi muži a ženami. Praktická část je zaměřená nejprve na kvantitativní obsahovou analýzu, která má za úkol vyřadit příspěvky, které nevykazují žádné genderové stereotypy a nepodrobí se tak dalšímu kroku, kterým je kvalitativní analýza příspěvků několika nejsledovanějších českých influencerek současnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis aims to find out whether the selected Czech woman influencers on the selected social network, Instagram, support by posts traditional stereotypes or not. The work is divided into two main blocks – theoretical and practical. The theoretical part focuses on the characteristics of new media and the phenomenon of social networks. In the next chapters, thesis does not forget to define Instagram, which is the subject of subsequent analysis. The theoretical part includes characteristics of Instagram related terms. The diploma thesis focuses on the sociological problem of gender stereotypes and presents several cases from the history of the media, which support stereotypes between men and women. The practical part first is focused on the quantitative content analysis. The next step is focused on qualitative analysis of the posts of some of the most follow Czech influencers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK