Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikační aktivity v oblasti detekce duševních onemocnění u dětí
Název práce v češtině: Komunikační aktivity v oblasti detekce duševních onemocnění u dětí
Název v anglickém jazyce: Communication activities in the field of detection of children mental illness
Klíčová slova: pedopsychiatrie, detekce, komunikační aktivity, škola
Klíčová slova anglicky: pedopsychiatry, detection, communication activities, school
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Kateřina Rohanová - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 29.06.2021
Datum zadání: 29.06.2021
Seznam odborné literatury
1. ADDP. Asociace dětské a dorostové psychiatrie. [online]. [cit-23-06-2021]. Dostupné z: https://www.addp.cz/informujeme/dispenzarizace-v-oboru-detska-a-dorostova-psychiatrie.html

2. EPA. European Psychiatric Association. [online]. Dostupné z: https://www.europsy.net/annual-report/

3. FORMÁNEK, T., KASTRÖM, A., ČERMÁKOVÁ, P., CSÉMY, L., MLADÁ, K., WINKLER, P. 2019. Prevalence of mental disorders and associated disability: Results from the cross-sectional CZEch mental healt Study (CZEMS). In: EUR Psychiatry, Vol. 60, 1-6 s. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2019.05.001

4. HORT, Vladimír. 2000. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 492 s. ISBN: 80-7178-472-9

5. HRIVÍKOVÁ, Zuzana, GOETZ, Michael, JŮZOVÁ KOTALOVÁ, Kristýna, MICHELOVÁ, Radka. 2018. Děti a mladí lidé a jejich potřeby v oblasti duševního zdraví. Systémový projekt MPSV. [online]. [cit-23-06-2021]. Dostupné z: http://www.pravonadetstvi.cz/files/files/Prezentace-9---Specificke-poteby-dusevni-zdravi.pdf

6. HUTCHINSON, Paul, WHEELER, Jennifer. 2006. The Cost-Effectiveness of Health Communication Programs: What do We Know?. In: Journal of Health Communication, 11, 7-45 s. [online]. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10810730600973862?casa_token=pp-z0pYGS3IAAAAA%3Am8zZ5Ny2lm6Ous4wUljFfd3Kr0lX2TBFPrMn72uX9CnylJSedw9PkARfYdew23IbgqBqL9HHjl4S&

7. KNAPP, Martin, MCDAID, David, MOSSIALOS, Elias, THORNICROFT, Graham. 2007. Mental Health Policy and Practice across Europe, The future directions of mental healthc care. New York: University Press. ISBN: 10-0-335-21467-3

8. MATÝS, Jaroslav. 2018. Dítě. Duševní poruchou ve škole – co musíme změnit?. In: PEDIATRIE PRO PRAXI, 2018; 19 (5), 274-282 s. [online]. [cit-23-06-2021]. Dostupné z: https://www.addp.cz/www/addp/fs/pediatrie-pro-praxi-dite-s-dusevni-poruchou-ve-skole..pdf

9. MPSV. 2018. Základní principy vybraných inovativních přístupů a služeb pro ohrožené děti a jejich rodiny. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. [online]. Dostupné z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiCrOGL_q_xAhVMLewKHfPvB9wQFjAAegQIBBAD&url=http%3A%2F%2Fwww.pravonadetstvi.cz%2Fstahnout-soubor%2Fzakladniprincipyinovativnichsluzeb1%2F&usg=AOvVaw2SjPd9HJt-PVI4ZXcj2GfD

10. MZČR. 2020. Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR. [online]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/narodni-akcni-plan-pro-dusevni-zdravi-2020-2030/

11. MZČR. 2013. Strategie reformy psychiatrické péče. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR. [online]. Dostupné z: https://irop.mmr.cz/IROP/media/SF/Microsites/IROP/Dokumenty/Ostatn%C3%AD/Strategie/Zaměstnannost%20zdraviotnictv%C3%AD%20TC9/Strategie-reformy-psych-pece.pdf

12. STATISTA. 2018. Number of psychiatric hospital care beds in selected European countries in 2018. In: Statista, Healt, Pharma & Medtech. [online]. [cit-23-06-2021]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/713041/psychiatric-care-beds-in-hospitals-european-union-eu/

13. TÁCHOVÁ, Veronika. 2019. Než dítě přijme dětský psychiatr, uběhne i půl roku. In: Zdravé zprávy. [online]. [cit-23-06-2021]. Dostupné z: https://www.zdravezpravy.cz/2019/09/27/nez-dite-prijme-detsky-psychiatr-ubehne-i-pul-roku/

14. TOMA, Alexis L. 2009. Identifying teh Unidentifiable: How Washington’s Public Education Systém Can Aid in the Prevention and Detection of Childhood Mental Illness. In: Seattle University Law Review, Vol. 33, 255-286. [online]. Dostupné z: https://digitalcommons.law.seattleu.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.com/scholar?hl=cs&as_sdt=0%2C5&q=%22detection%22+AND+%22child+mental+illness%22+AND+%22family%22+AND+%22school%22&btnG=&httpsredir=1&article=1975&context=sulr

15. UHLÍKOVÁ, P. 2012. Diferenciální diagnostika u psychických poruch v adoslcenci – kdy odeslat adolescenta do psychiatrické ambulance?. In: Pediatrie Pro Praxi, 13 (6), 369-371 s. [online]. Dostupné z: https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2012/06/03.pdf

16. VRBOVÁ, Alena. 2019. Psychické potíže/ duševní onemocnění jako téma všeobecné primární prevence v prostředí školy. Praha, 118s. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních věd, Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích. Vedoucí práce: Mgr. et Mgr. Miroslava Janoušková, Ph.D.

17. WHO. 2015. The European Mental Health Action Plan 2013-2020. Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe. [online]. Dostupné z: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0020/280604/WHO-Europe-Mental-Health-Acion-Plan-2013-2020.pdf

18. WHO. 2018. Adolescent mental health in the European Region. Regional Office for Europe: Factsheet for World mental Health Day. [online]. [cit-23-06-2021]. Dostupné z: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/383891/adolescent-mh-fs-eng.pdf
Předběžná náplň práce
Reforma psychiatrické péče je v ČR již několik let debatovaným tématem, které rezonuje především politickou a zdravotnickou debatou. Oficiálně byla zahájena v roce 2013, kdy byla schválena „Strategie reformy psychiatrické péče“, její nedílnou součástí je i pedopsychiatrie. Ovšem reforma celého systému, která by zajistila vyšší počet ambulantních i hospitalizačních zařízení a lékařů je cílem, kterého lze dosáhnout v dlouhodobém horizontu. Proto je za potřebí hledat alternativní krátkodobá řešení, které je možné realizovat v krátkém čase a přinesou výsledky, které systému uleví. „Z denní praxe pedopsychiatrie víme, že školy – ředitelé, pedagogové, jakožto „zaměstnavatel ze zákona“ pro děti a dorost, mohou našim pacientům hodně pomoct, ale také velice hluboce poškodit na duševním zdraví anebo v jeho vývoji.“ (Matýs, 2018, s. 276) Jedním z hlavních faktorů, který negativně ovlivňuje duševně nemocné děti je pozdní detekce duševního onemocnění a tím zapříčiněný rozvoj do těžších forem, kterým by bylo možné předcházet. (Hrivíková, 2018)

Vysoká míra duševních onemocnění se objeví v období adolescence, včasná detekce příznaků onemocnění by pomohla k včasnému zachycení choroby a jejímu léčení a mohla by tak ulevit systému pedopsychiatrické péče, např. nižším počtem hospitalizací, ambulantní psychiatrické péče atd. Současný systém má podle Národního akčního plánu pro duševní zdraví 2020-2030 6,8 pedopsychiatrů na 100 000 obyvatel pod 18 let, 7,2 % z celkových hospitalizací věkové skupiny 11-20 let jsou zapříčiněné psychiatrickým onemocněním. (MZČR, 2020)

Škola je instituce, která nejen vzdělává děti, ale je aktérem, který by mohl pomoci při detekci duševních onemocnění u dětí, protože je s dětmi v každodenním kontaktu. V oblasti osvěty, prevence i detekce známe různé druhy komunikačních aktivit, které mají za cíl pozitivně ovlivnit děti s duševním onemocnění. Zahrnutí různých takových aktivit ve školním prostředí by mohlo mít pozitivní důsledky na děti ohrožené duševním onemocnění.

Ve své diplomové práci se budu zabývat problematikou detekce psychiatrických onemocnění u dětí a zapojením komunikačních aktivit ze strany speciálních pedagogů do programů primární prevence ve snaze o včasnou detekci duševních onemocnění.

Z teoretického hlediska budu vycházet z legislativního nastavení primární prevence na ZŠ a SŠ, právního ustanovení funkce speciálního pedagoga a jeho zapojení do komunikačních aktivit směrem k detekci duševních onemocnění. Dále z Národního akčního plánu pro duševní zdraví 2020-2030. Pro přehled základních symptomů duševních onemocnění využiji práci Uhlíkové - Diferenciální diagnostika u psychických poruch v adolescenci – kdy odeslat adolescenta do psychiatrické ambulance?. V neposlední řadě budu vycházet také z článku Hutchinsona a Wheeler – The Cost-Efectiveness of Health Communication Programs: What do We Know?. „Komunikační programy se staly nedílnou součástí mnoha aktivit v obalsti prevence a podpory zdraví.“ (překlad autorky: Hutchinson, Wheeler, 2006 podle: Piotrow et al., 1997) Tato studie se zabývá nejen významností komunikačních aktivit při zlepšování zdraví, ale také zda jsou tyto programy nákladově efektivní.

Cílem praktické části mé práce bude vytvořit scénář postupu při detekci duševních onemocnění, který bude určen cílové skupině speciálních pedagogických pracovníků a pedagogů s pozicí třídního učitele/učitelky. Hlavním záměrem tohoto scénáře je vytvořit komunikační materiál, který vyplní mezery ve vzdělávání v oblasti duševních onemocnění a pomůže tak cílové skupině lépe zvládat situace dětí ohrožených duševním onemocnění, které vykazují rizikové chování. Zároveň by měl scénář ulehčit již tak přetíženou pedopsychiatrickou péči.

Pro tvorbu scénáře mi poslouží obsahová analýza primárních a sekundárních dat. Přičemž mezi sekundární se bude řadit především legislativa, konkrétní komunikační projekty, zahraniční praxe, národní strategie a další koncepce. Primární data budu sbírat pomocí hloubkových rozhovorů se speciálními pedagogickými pracovníky, pedagogy s pozicí třídních učitelů/učitelek a řediteli/ředitelkami ZŠ a SŠ. Cílem rozhovoru bude zjistit, jakou mají respondenti zkušenost s detekcí duševních onemocnění u dětí a jak při detekci postupují. Dále se zaměřím na interní programy, které na jednotlivých školách probíhají, jak je respondenti vnímají, jaký je postoj ředitele či ředitelky k takovým programům a jaká je obecně podpora pro rozvoj takových aktivit.


Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In my diploma thesis I will focus on the detection of child mental illness and the effect of communication actions of school in detection and despitage of mental illness. Condition of psychiatry care and especially of pedopsychiatry care in Czech Republic is definitely not satisfying. There is terribly low number of child psychiatrist and specialized beds for children with mental illness, although 50 % of mental illnesses start to appear by the age of 14 and 75 % by the age of 25, adolescents and young people are therefore the most vulnerable group in the prevalence of mental illness. (Hrivíková a kol., 2018)

I will focus mainly on early detection of mental illness as tool to prevent the development of the illness to more severe stages, which require hospitalization and strict drug treatment. Current reform of psychiatric care in Czech Republic aims to improve the conditions of child psychiatric care to increase both outpatient and inpatient capacities, but these are long-term challenging changes that cannot be achieved in the short term. That is why I decided to support an alternative which could improve the situation in the short-term horizon.

The main focus of this thesis will be on communication activities in schools that deal with mental illness and early detection. It will focus primarily on the performance of special pedagogues and their competence to prevent mental illness and detect them in a timely manner. Improvement of competences of pedagogues could be an effective alternative for pedopsychiatric care and preventing the need for outpatient or inpatient care.

Based on the content analysis of secondary and primary data, I will create a scenario of the detection procedure, which will be intended for the target group of special pedagogical staff and teachers with the position of a class teacher. The aim of this scenario is to create communication material that will fill the gaps in education in the field of mental illness and thus help the targe group to better manage the situation of children at risk of mental illness who exhibit risky behavior.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK