Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problém nedostupnosti psychiatrické péče o děti v České republice
Název práce v češtině: Problém nedostupnosti psychiatrické péče o děti v České republice
Název v anglickém jazyce: The Problem of Child Mental Health Services Inaccessibility in the Czech Republic
Klíčová slova: aktéři, děti, duševní zdraví, pedopsychiatrie, psychiatrická péče, veřejná politika, well-being
Klíčová slova anglicky: children, mental health, mental health care services, policy actors, public policy, well-being
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Olga Angelovská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.06.2021
Datum zadání: 24.06.2021
Datum a čas obhajoby: 15.06.2022 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK405, 405, Zasedací místnost
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2022
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2022
Oponenti: Mgr. Eva Tušková, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
1. AMERIJCKX, Gaelle a Perrine Claire HUMBLET. Child Well-Being: What Does It Mean? Children and Society [online]. John Wiley & Sons Ltd and National Children’s Bureau, 2013, 1-12 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/236866761_Child_Well-Being_What_Does_It_Mean

2. BELFER, Myron a Helmut REMSCHMIDT. Mental health care for children and adolescents worldwide: a review. World psychiatry: official journal of the World Psychiatric Association [online]. 2005, 4(3), 143-153 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/7146351_Mental_health_care_for_children_and_adolescents_worldwide_A_review

3. BLATNÝ, Marek, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Vladimír KEBZA a Iva ŠOLCOVÁ. Psychosociální souvislosti osobní pohody [online]. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství MSD Brno, 2005 [cit. 2020-10-29]. ISBN 80-86633-35-7. Dostupné z:http://www.psu.cas.cz/opencms/export/sites/psu/cs/lide/cv/blatny/Psychosocialni-souvislosti_5-2.pdf

4. COLEBATCH, H. K. Úvod do policy. Brno: Barrister & Principal, 2005. Studium. ISBN 80-86598-79-9.

5. COOPER, Janice L. a Shannon STAGMAN. Children’s Mental Health: What Every Policymaker Should Know. The National Center for Children in Poverty [online]. Columbia University: Mailman School of Public Health, 2010, 1-8 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: http://www.nccp.org/wp-content/uploads/2010/04/text_929.pdf

6. DAY, Sarah. Mental health in children and young people: An RCN toolkit for nurses who are not mental health specialists [online]. 20 Cavendish Square London: Royal College of Nursing, 2014 [cit. 2021-6-23]. ISBN 978-1-910066-30-0. Dostupné z: https://www.rcn.org.uk/

7. FISHER, Adrian T. a Eddie NG. Understanding Well-Being in Multi-Levels: A Review. Health, Culture and Society [online]. University of Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2013, 5(1), 306-323 [cit. 2021-6-23]. ISSN 2161-6590. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/260894839_Understanding_Well-Being_in_Multi-Levels_A_review

8. FUNK, Michelle. WHO Quality Rights: Service Standards and Quality in Mental Health Care [online]. In: Department of Mental Health and Substance Abuse, Geneva, Switzerland: World Health Organization, 2020. s. 1-4 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.who.int/mental_health/policy/quality_rights/infosheet_hrs_day.pdf?ua=1

9. HOWLETT, Michael, M RAMESH a Anthony PEARL. Studying Public Policy: Policy Cycles & Policy Subsystems. Canada: Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-542802-5.

10. PĚČ, Ondřej. Mental Health Reforms in the Czech Republic. BJPsych International [online]. Prague, Czech Republic: Department of Psychiatry and UHSL, First Faculty of Medicine, Charles University, and ESET Psychotherapeutic and Psychosomatic Clinic, 2018, 16(1), 4-6 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6357523/pdf/S2056474017000277a.pdf

11. POTŮČEK, Martin, Veronika RUDOLFOVÁ a Kamila VLČKOVÁ. Veřejná politika. V Praze: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-591-6.

12. RABOCH, Jiří a Irena ZRZAVECKÁ. Mapování stavu psychiatrické péče a jejího směřování v souladu se strategickými dokumenty České republiky (a zahraničí). [online]. Praha, 2012 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.psychiatrie.cz/archiv-reforma/1031-mapovani-stavu-psychiatricke-pee-a-jejiho-smovani-v-souladu-se-strategickymi-dokumenty. Odborná zpráva z projektu.

13. STRNADOVÁ, Iva. Rodiny osob s mentálním postižením: současné směry ve výzkumu a možnosti speciálněpedagogické intervence. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-388-7.

14. WALKER, Steve. Child and Adolescent Mental Health. THURSTON, Chris. Edition Essential Nursing Care for Children and Young People: Theory, Policy and Practice [online]. Hodder, 2013, s. 1-63 [cit. 2021-6-23]. ISBN 9780273752394. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/332119615_Child_and_Adolescent_Mental_Health

15. WHO Quality Rights: Act, unite and empower. World Health Organization [online]. Geneva, Switzerland: Mental Health Policy and Service Development Department of Mental Health and Substance Abuse World Health Organization, 2017, , 1-4 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.who.int/mental_health/policy/quality_rights/QRs_flyer_eng_2017.pdf

16. WINKLER, Petr. Reforma systému psychiatrické péče: mezinárodní politika, zkušenost a doporučení. Psychiatrické centrum Praha [online]. Praha: Národní ústav duševního zdraví, 2013, 1-71 [cit. 2021-6-23]. Dostupné z: https://www.nudz.cz/files/common/reforma_systemu_psychiat_pece.pdf
Předběžná náplň práce
Téma duševního zdraví populace je v současné době tématem velmi důležitým, neboť dle Světové zdravotnické organizace (WHO) je duševní zdraví klíčovou podmínkou pro komplexní hodnocení úrovně života světové populace. Z toho důvodu je problematika týkající se stavu psychiatrické péče v mezinárodním měřítku velmi významným tématem, které je intenzivně diskutováno a podrobováno řadou výzkumů, které si stanovují za cíl popsat stav péče o duševní zdraví napříč státy světa. V reakci na to provádí WHO výzkumy, ve kterých pravidelně vyhodnocuje stav psychiatrických služeb ve světě (kvalitu, dostupnost...). WHO upozorňuje na to, že i když je péče o duševní zdraví naprosto klíčová, mnoho zemí v mezinárodních průzkumech hodnotících kvalitu a dostupnost psychiatrické péče vykazuje velmi neuspokojivé výsledky v kvalitě, povaze a dostupnosti poskytovaných služeb péče o duševní zdraví. Obecně se jedná především o nedostatek psychiatrů, či dalších pracovníků psychiatrické péče, přílišné lpění na lůžkovou péči, podfinancování atp. Nedostatečná a nekvalitní psychiatrická péče navíc zvyšuje rizika předčasného úmrtí až o 10 let a zvyšuje se prevalence sebevražd (WHO 2017).

V zaměření na český přístup k podpoře duševního zdraví obyvatel, je česká psychiatrická péče ovlivněna především dědictvím socialismu – je zaměřená především na dlouhodobou lůžkovou psychiatrickou péči. V současnosti jsou hlavními problémy české psychiatrické péče podfinancování, péče založená především na dlouhodobé hospitalizaci pacientů, velká nevyrovnanost mezi lůžkovou a ambulantní, nedostatek ambulantních lékařů vzhledem k rostoucímu počtu psychiatrických pacientů, nedostatek dalších ambulantních služeb (denní stacionáře, krizová centra...) a z toho plynoucí velmi dlouhé čekací doby. Veškeré tyto problémy jsou součástí snah reformovat psychiatrickou péči, aby se stala moderní, deinstitucionalizovanou a efektivní, nicméně. Tento proces je však v ČR, a v dalších post-socialistických zemích, velmi pomalý a zdlouhavý (Pěč 2017: 4).

Byť jsou vytvářeny nové koncepce reformy české psychiatrické péče, Pěč tvrdí, že i tyto reformy jsou nedostatečné zejména v pedopsychiatrii, tedy oblasti psychiatrie zaměřené na duševní zdraví dětí. Přitom se jedná o velmi zranitelnou cílovou skupinu, která vyžaduje co nejdřívější psychiatrickou intervenci, aby se snížilo riziko relapsu v budoucích životních drahách dětí. Nedostatky jsou přitom více než palčivé. Ve srovnání s kapacitami lůžek jsou v ČR pouze tři dětské psychiatrické nemocnice s celkem 250 lůžky oproti 15 nemocnicím s více než 8 tisíci lůžek pro dospělé (ibid). Dle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je v ČR pouze šedesát ambulantních dětských psychiatrů, navíc průměrný věk těchto lékařů se pohybuje okolo šedesáti let. Přitom dle psychiatra Michala Goetze by mělo být v republice minimálně 200 psychiatrických ambulancí. Co se týče denní péče v podobě psychiatrických stacionářů, tak v ČR funguje pouze jeden dětský stacionář, přičemž by bylo žádoucí dle Goetze, aby fungovaly minimálně dva stacionáře v každém kraji. Z této nedostatečnosti pak pramení velmi dlouhé čekací doby, které dosahují až řádu několika měsíců. V kombinaci s rostoucím počtem dětských psychiatrických pacientů se jedná o alarmující situaci v oblasti péče o duševní zdraví dětí, které jsou považovány za velmi unikátní skupinu pacientů se specifickými potřebami, které současný stav pedopsychiatrické péče nedokáže dostatečně saturovat. Dá se tedy předpokládat, že nedostatečná psychiatrická péče pro děti může mít dalekosáhlé dopady na životy dětí a jejich rodin.

Byť se jedná i dle odborníků o velmi významný problém, reforma psychiatrické péče nedostupnost pedopsychiatrických služeb dostatečně nereflektuje. Dle Peče je naprosto nutné, aby byly v reformách psychiatrické péče přítomny body, které požadují komplexní reformu psychiatrické péče o děti, a to především na úrovni deinstitucionalizované – tedy v podobě zajištění dostatečných lékařských kapacit, většího množství ambulantních služeb (ibid).

Z těchto poznatků tedy vyplývá očividná relevance tohoto tématu, a to jak z pohledu sociologického (vliv kvalitní psychiatrické péče na celospolečenské „blaho), tak i veřejně politického, neboť se jedná o veřejně politický problém, který je třeba řešit nástroji veřejné politiky v podobě reformy psychiatrické péče. Tato práce se snaží zvýraznit palčivost a problematičnost problému nedostupných psychiatrických služeb v péči o duševní zdraví dětí a poukázat na to, že je nezbytné reflektovat tento problém v aktuálních dokumentech reforem psychiatrické péče. Je třeba poukázat na to, jak velký dopad má nedostatečná psychiatrická péče na životy rodin s dětmi s psychiatrickou diagnózou a současně se pokusit zviditelnit potenciální systémové příčiny, proč se dlouhodobě nedaří zajistit kvalitní péči o duševní zdraví dětí.

V této práci si tedy stanovuji za cíl identifikovat hlavní nedostatky a problémy v dostupnosti služeb v psychiatrické péči o děti se zaměřením zejména na nedostatečné počty pedopsychiatrů, služeb poskytující psychiatrickou péči dětem s psychiatrickou diagnózou (denní stacionáře, neziskové organizace...), i lůžkové péče. Mou snahou bude zjistit a identifikovat možné příčiny nedostatečných kapacit služeb a dopady tohoto problému na rodiny s dětmi s psychiatrickou diagnózou. Dále se budu zaměřovat na reflexi tohoto problému různými aktéry (tvůrci politiky, poskytovateli psychiatrické péče, příjemci psychiatrické péče) se zaměřením na to, jak rozdílně konstruují danou problematiku a rovněž i na to, jak s tématem dětské psychiatrie pracují současné veřejně politické dokumenty a reformy péče o duševní zdraví. V práci budu vycházet z analýzy primárních i sekundárních dat kvalitativní i kvantitativní optikou (analýza statistický dat, obsahová analýza dokumentů, polostrukturované rozhovory s různými skupinami aktérů).

Výzkumný problém by se tedy dal shrnout následující větou: Nedostupnost dětské psychiatrické péče o děti v ČR, která může negativně ovlivnit životy a well-beingu dětí a jejich budoucí životní dráhy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
According to World Health Organization many world countries have shown inefficient quality of mental health care services provided to the citizens. The Czech Republic is not an exception – the mental services there are considered inefficient, not accessible enough with a lack of mental health care providers. One of the biggest problems of the Czech mental health care system is the insufficiency of the child mental healthcare, which is substantially inaccessible with lack of care providers. The main objective of this thesis is to analyze and identify the greatest problems of insufficient child mental health care and their overal impacts with emphasis on the roles of different policy actors and recent reforms of the mental health care services in the Czech Republic.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK