Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Asociace spotřeby na Vinted.cz s postmaterialistickými hodnotami a environmentální udržitelností
Název práce v češtině: Asociace spotřeby na Vinted.cz s postmaterialistickými hodnotami a environmentální udržitelností
Název v anglickém jazyce: Association of consumption on Vinted.cz with postmaterialist values and environmental sustainability
Klíčová slova: postmaterialismus, materialismus, environmentální udržitelnost, Vinted.cz, spotřeba, sdílená ekonomika, přeprodej oblečení
Klíčová slova anglicky: postmaterialism, materialism, environmental sustainability, Vinted.cz, consumption, sharing economy, clothing resale
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.06.2021
Datum zadání: 24.06.2021
Datum a čas obhajoby: 06.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.06.2022
Oponenti: Mgr. Tereza Svobodová
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat platformou Vinted v souvislosti s postmaterialistickými hodnotami a environmentální udržitelností. Jde o webový portál, který vznikl v roce 2008 v Litvě a funguje na principu collaborative consumption (spoluspotřebitelství). Lidé platformu využívají k prodeji, nákupu, darování nebo výměně oblečení. Tento projekt funguje, kromě Litvy, např. již v Německu, Francii, Spojených státech amerických, Polsku, Velké Británii a stále se rozrůstá. Já se ale zaměřím na Vinted.cz tedy webovou stránku fungující v České republice, která zde vznikla v roce 2011 jako dceřiný projekt Vinted.lt. Tento obchodní portál fungující na principech sdílené ekonomiky (sharing economy) dnes již používá 45 milionů lidí (4).

Výzkum portálu nabízí ideální příležitost pro lepší pochopení stále častějšího hybridního propojování identit občana a spotřebitele (3). Práce se bude soustředit především na důvody a motivace uživatelů Vinted k obchodování na této platformě. Těchto důvodů může být několik: udržitelnost, vidina ušetřených peněz, nalezení oblečení ze starých kolekcí, pospolitost apod. Dále se práce zaměří postmaterialistické hodnoty uživatelů platformy ve vztahu s udržitelností.

Park a Armstrong (2019) identifikovali následující hlavní důvody k přeprodeji či půjčování/pronajímání zboží, a to úspora peněz, úspora času, hledání požadovaného sortimentu, užitečnosti a zbavení se zátěže vlastnictví. Úplně nejčastějším důvodem k obchodování na portálech sdílené ekonomiky byla úspora peněz a potěšení ze zboží, které by si jinak nemohli z finančních důvodů dovolit, protože na platformách sdílené ekonomiky lze dané zboží najít levněji. Zajímavým zjištěním bylo, že environmentální důvody k obchodování na těchto webových stránkách nebyly uživateli nijak zmiňovány jako důležité či rozhodující.

Tato studie se bude soustředit na české prostředí. Bude se nicméně zabývat pouze prodejem ve sdílené ekonomice, a ne pronájmem či půjčováním, jako zmiňovaný průzkum. Vyjde z předpokladu, že spotřební chování respondentů by se mohlo lišit i v závislosti na postmaterialistických hodnotách a enviromentální gramotnosti. (2)

V návaznosti na práci těchto autorů z roku 2020 se bude výzkum zabývat i otázkou, zda jsou platformy podobné Vinted nějakým způsobem obohacující pro životní prostředí a jestli podporují udržitelnost. Opět jsou výsledky poměrně překvapující. Bylo zjištěno, že tyto platformy pouze zřídka udržitelnost podporují. Ze studie mimo jiné vyplývá, že prostředí, které vyznává hodnoty výměny oblečení, tyto hodnoty málo převádí v praxi a u dlouhověkosti oblečení je překážkou nízká míra oběhu starého oblečení mezi lidmi a chtíče lidí kupovat si oblečení, které není nové. Tato studie objasnila mylné představy o těchto projektech, které se prezentují jako uvědomělé komunity, jež si jsou vědomy dopadu vlastní spotřeby, a výstižněji jej popsala jako tržiště rozšiřující módní sortiment. (1)

Tento výzkum se bude soustředit na stejné otázky v kontextu české společnosti. Téma udržitelnosti je jednou z předních otázek 21. století a Vinted, podobně jako jiné projekty sdílené ekonomiky, je již několik let hojně využíván. Přesto ale nebyl v České republice proveden výzkum, který by se na vztah sdílené ekonomiky a udržitelnosti ve vztahu postmaterialistickým hodnotám zaměřil.

Zdroje:
(1) ARMSTRONG, Cosette M. Joyner; PARK, Hyejune. Online Clothing Resale: A Practice Theory Approach to Evaluate Sustainable Consumption Gains. Journal of Sustainability Research, 2020, 2.2.
(2) PARK, Hyejune; ARMSTRONG, Cosette M. Joyner. Is money the biggest driver? Uncovering motives for engaging in online collaborative consumption retail models for apparel. Journal of Retailing and Consumer Services, 2019, 51: 42-50.
(3) SPAARGAREN, G., & OOSTERVEER, P. (2010). Citizen-consumers as agents of change in globalizing modernity: the case of sustainable consumption. Sustainability, 2(7), 1887-1908.
(4) Vinted. Vinted.com | Sell and buy clothes, shoes and accessories. [online]. Dostupné z: https://www.vinted.com/about


Seznam odborné literatury
AHRNE, Göran; BRUNSSON, Nils (ed.). Organization outside organizations: The abundance of partial organization in social life. Cambridge University Press, 2019.
ARMSTRONG, Cosette M. Joyner; PARK, Hyejune. Online Clothing Resale: A Practice Theory Approach to Evaluate Sustainable Consumption Gains. Journal of Sustainability Research, 2020, 2.2.
BARDHI, Fleura; ARNOULD, Eric J. Thrift shopping: Combining utilitarian thrift and hedonic treat benefits. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 2005, 4.4: 223-233.
ENTWISTLE, Joanne. Sustainability and fashion. In: Routledge Handbook of Sustainability and Fashion. Routledge, 2014. p. 43-50.
HÁJEK, Martin, et al. Kdo šetří, má za tři?: diskurz šetrnosti v proměnách české společnosti. Sociologické nakladatelství (SLON), 2019.MCNEILL, Lisa; MOORE, Rebecca. Sustainable fashion consumption and the fast fashion conundrum: fashionable consumers and attitudes to sustainability in clothing choice. International Journal of Consumer Studies, 2015, 39.3: 212-222.
PARK, Hyejune, et al. Thrift shopping for clothes: To treat self or others?. Journal of Global Fashion Marketing, 2020, 11.1: 56-70.
PARK, Hyejune; ARMSTRONG, Cosette M. Joyner. Is money the biggest driver? Uncovering motives for engaging in online collaborative consumption retail models for apparel. Journal of Retailing and Consumer Services, 2019, 51: 42-50.
RABUŠIC, Ladislav. Je česká společnost „postmaterialistická"?/Is Czech Society'Post-materialist'?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2000, 36.1: 3-22.
SALONEN, Arto O.; ÅHLBERG, Mauri. Towards sustainable society: from materialism to post-materialism. International Journal of Sustainable Society, 2013, 5.4: 374-393.
SEO, Min Jeong; KIM, Minjeong. Understanding the purchasing behaviour of second-hand fashion shoppers in a non-profit thrift store context. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 2019.
SHEN, Bin, et al. Perception of fashion sustainability in online community. The Journal of the textile institute, 2014, 105.9: 971-979.
SCHLOSBERG, David. From postmaterialism to sustainable materialism: the environmental politics of practice-based movements. Environmental Politics, 2019.
Předběžná náplň práce
Data budou získána pomocí kvantitativního dotazníku, který bude sdílen v diskusním fóru na www.vinted.cz. Dotazník tedy bude určen uživatelům Vinted. Předpokládám, že respondentkami budou vzhledem k typu online platformy primárně ženy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK