Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Decelebritizace sportovních hvězd v projektu Bez frází
Název práce v češtině: Decelebritizace sportovních hvězd v projektu Bez frází
Název v anglickém jazyce: The decelebritization of sport stars in the project „Bez frází“
Klíčová slova: celebritizace, decelebritizace, mediálně konstruovaná celebrita, heroismus
Klíčová slova anglicky: celebritization, decelebritization, media constructed celebrity, heroism
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.05.2021
Datum zadání: 31.05.2021
Datum a čas obhajoby: 12.09.2022 09:00
Místo konání obhajoby: Pekařská 16, JPEK210, 210, Malá učebna, 2.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2022
Oponenti: Kristína Országhová, M.A.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se budou soustředit na procesy decelebritizace sportovních hvězd v projektu Bez frází. V dnešní době je Sport sociálním fenoménem a díky jeho popularitě jsou sportovci a sportovkyně známí nejen v jejich rodné zemi, ale i napříč světem. V průběhu let procházel sport a sportovní hvězdy různými proměnami. Právě změnami ve vnímaní sportovních hvězd se budu na začátku této práce zabývat, jelikož různé pohledy na sportovce v různých dobách jsou důležité pro zkoumání dnešního pohledu na sportovce jako na celebrity. Média sehrávají důležitou roli v rámci celebritizace sportovců. Ti se v dnešní době každodenně objevují v televizi, novinách či časopisech, a to nejen díky sportovním úspěchům, ale i díky jejich slávě a připsanému statusu celebrity. S globálními sporty a současnými sportovci je také spojen konzumerismus, sportovní hvězdy znásobují své platy reklamou a v současnosti mají možnost komunikovat a prezentovat svou značku skrze platformy sociálních médií, které jim umožňují přímou komunikaci s fanoušky. Teoretická část mé práce bude vycházet z teorií Barryho Smarta (2005) The sport star: Modern sport and the cultural economy of sporting celebrity a Garryho Whannela (2005) Media sport stars: Masculinities and moralities, ve kterých se oba autoři zabývají profesionálním a medializovaným sportem a klasifikují sportovce jako hrdiny, hvězdy, celebrity či ikony. Cílem teoretické části práce bude popsat proces celebritizace sportovců, tedy to, jak média přispívají ke konstrukci sportovních celebrit, a s ní spojený konzumerismus ve sportu. Práce objasní základní pojmy a pozornost bude věnována i rozdílnému vnímání úspěšných sportovců v různých dobách. Sportovními hvězdami/celebritami se zabýval Arnošt Svoboda (2014) ve své disertační práci Vrcholový sport a autenticita: sportovní hvězdy mimo zájem médií. Ve své práci se věnuje menším vrcholovým sportům a odpovídá na otázku, zdali lze ve specifickém prostředí menšího vrcholové sportu identifikovat sportovní hvězdy.
V mé práci se ovšem budu věnovat nově vzniklé platformě Bez frází a její snaze o decelebritizaci sportovních hvězd. Tato platforma dešifruje auru, kterou média kolem sportovců vytváří, a sportovce se snaží ukazovat jako obyčejné lidi s běžnými starostmi a emocemi. O této platformě můžeme mluvit jako o pseudo-heroizaci založené na oslavě lidskosti v protikladu k mýtu mediálně konstruované celebrity. Bez frází se staví do protikladu k tradičním médiím, ve kterých rozhovory s profesionálnímu sportovci působí stereotypně. Tento projekt nabízí sportovcům místo k vyjádření a k vyprávění svých životních příběhů v první osobě a oproti klasickým mediálním výstupům jsou výstupy na této platformě autentičtější a umožňují příjemci lepší identifikaci, vžití se, do života profesionálního sportovce. Kromě procesu decelebritizace se budu věnovat i procesu recelebritizace, tedy procesu, ve kterém sportovci opět získávají status hvězdy či hrdiny, ale jsou vnímány jinak než mediálně konstruované celebrity a staví se do opozice vůči tradičním médiím. Platformě Bez frází se věnoval pouze Matěj Mayer (2020) ve své diplomové práci Příběhy psané sportovci: Nové platformy The Players’ Tribune a Bez frází. V této práci se zabývá platformou Bez frází, která je obdobou americké původní platformy The Players‘ Tribune a obě tyto platformy jsou založené na stejném principu. Práce Matěje Mayera je pojata ze žurnalistického hlediska, proto se zabývá spíše rolí příběhů ve sportovní žurnalistice a atraktivitou pro čtenáře. Sociologický pohled na platformu Bez frází, jakožto na platformu, která se snaží o decelebritizaci sportovců zatím chybí, proto bych rád toto bílé místo zaplnil. Výzkumné otázky zní: Jak sportovci nahlíží na současnou roli v médiích a jaký k nim mají vztah? V jakých dimenzích dochází k procesu decelebritizace a recelebritizace? Jaké aspekty současného sportu jsou normalizované a jaké aspekty jsou naopak problematizované?
Práce bude založena na kvalitativním metodologickém přístupu; konkrétně bude postupovat metodou analýzy diskurzu rozhovorů se sportovci na webových stránkách platformy Bez frází. Použito bude otevřené a selektivní kódování, která poslouží k nalezení vztahů mezi jednotlivými koncepty. Pomocí diskurzivní analýzy se práce pokusí odhalit diskurzy decelebritizace, spjaté s dešifrováním role médií a novinářů ve sportu.
Seznam odborné literatury
1. SMART, Barry. The sport star: Modern sport and the cultural economy of sporting celebrity. Sage, 2005.
2. WHANNEL, Garry. Media sport stars: Masculinities and moralities. Routledge, 2005.
3. SEKOT, Aleš. Sociologie sportu. Masarykova univerzita a Paido, 2006.
4. SEKOT, Aleš. Sociologické problémy sportu. Grada Publishing as, 2008.
5.GIULIANOTTI, Richard; NUMERATO, Dino. Global sport and consumer culture: An introduction. Journal of consumer culture, 2018, 18.2: 229-240.
6. SCHWARTZ, David; VOGAN, Travis. The Players' Tribune: Self-Branding and Boundary Work in Digital Sports Media. Journal of Sports Media, 2017, 12.1: 45-63.
7. TOFFOLETTI, Kim; THORPE, Holly. The athletic labour of femininity: The branding and consumption of global celebrity sportswomen on Instagram. Journal of Consumer Culture, 2018, 18.2: 298-316.
8. HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Univerzita Karlova, 1999.
9. DĚKANOVSKÝ, Jan. Sport, média a mýty: zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Dokořán, 2008.
10. ROJEK, Chris. Sports celebrity and the civilizing process. Sport in Society, 2006, 9.4: 674-690.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se bude zabývat fenoménem decelebritizace. Zároveň se práce bude snažit odpovědět na dvě výzkumné otázky a to: Jak dochází k procesu decelebritizace? Jaké aspekty současného sportu jsou normalizované a jaké naopak problematizované? Pro nalezení odpovědí na tyto výzkumné otázky budou zvoleny přístupy metody zakotvené teorie, pomocí kterých budou analyzovány texty sportovců na webové platformě Bez frází.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis will deal with the phenomenon of decelebritization. The aim of this thesis is to find the aspects of decelebritization by analysing the stories shared by the athletes on the web platform Bez frází. With the use of grounded theory, these research questions will be answered: How does the decelebritization happen? Which aspects of the modern sports are normalized, and which aspects are problematized?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK