Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Iluminátorská tvorba Cristofora Oriminy
Název práce v češtině: Iluminátorská tvorba Cristofora Oriminy
Název v anglickém jazyce: Miniature artworks of Cristoforo Orimina
Klíčová slova: Cristoforo Orimina, iluminace, 14. století, jižní Itálie, Anjouovci
Klíčová slova anglicky: Cristoforo Orimina, miniature, 14th century, Southern Italy, House of Anjou
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.10.2020
Datum zadání: 19.04.2021
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.05.2021
Datum a čas obhajoby: 24.06.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2021
Datum odevzdání tištěné podoby:13.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2021
Oponenti: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem bakalářské práce je shrnutí a revize iluminářské tvorby Cristofora Oriminy v kontextu jihoitalské knižní malby 14. století a literatury s tímto tématem spojené.

Seznam odborné literatury
ABBATE 1998 – Francesco ABBATE: Storia dell’arte nell’Italia meridionale. Il sud angioino e aragonese. Roma 1998
AVRIL 1969 – François AVRIL: Trois manuscrits napolitains des collections de Charles V et de Jean de Berry. In: Bibliothèque de l'école des Chartres. Tome 127. Paris-Geneve 1969, 291-328
BARBIERI 2019 – Luca BARBIERI: La versione ‘angioina’ dell’Histoire ancienne jusqu’à César. Napoli crocevia tra cultura francese e Oriente latino. Padova 2019
BOLOGNA 1991 – Ferdinando BOLOGNA: Angioni, pittura e miniatura. In: Enciclopedia dell'arte medievale, volume I. Roma 1991, 675-690
BOLOGNA 1969 – Ferdinando BOLOGNA: I pittori alla corte angioina di Napoli. Roma 1969, 275-280, 305-324, 351-357
BRÄM 2001 – Andreas BRÄM: Illuminierte Breviere: zur Rezeption der Anjou-Monumentalkunst in der Buchmalerei. In: Medien der Macht: Kunst zur Zeit der Anjous in Italien. Ausdrucksformen politischer Macht und ihre Rezeption. (Frankfurt 1997). Berlin 2001, 295-317
BRÄM 2004 – Andreas BRÄM Neapolitanische Trecento-Psalterien, in The illuminated Psalter: Studies in the Content, Purpose and Placement of its Images, atti del convegno (Bamberg 4-6 ottobre 1999). Turnhout 2004, 193-209
CAGGESE 2001 – Romolo CAGGESE: Roberto d'Angiò e i suoi tempi. Napoli 2001, 272-285, 455-462, 671-684
CAGGESE 2002 – Romolo CAGGESE: Roberto d'Angiò e i suoi tempi. Napoli 2002, 363-392, 405-428
CANTU‘ 1863 – Cesare CANTU‘: Storia Universale Epoca X, XI, XII. Torino 1863, 312
CIACCIO 1911 – Lisetta CIACCIO: Un codice miniato della scuola napoletana nella biblioteca del Re in Torino. In: L'arte: rivista di storia dell'arte medievale e moderna, 1911, 377-380
CIPOLLARO 2013 – Costanza CIPOLLARO: Una galleria di battaglie per Roberto d’Angiò: nuove riflessioni su l’Histoire ancienne jusqu’à César di Londra. In: Rivista d’Arte. Periodico internazionale di storia dell’arte medievale e moderna. Vol. III. Firenze 2013, 1-34
D’ANCONA 1925 – Paolo D’ANCONA: La miniature italienne du X au XVI siècle. Paris-Bruxelles 1925, 45-48
DANEU LATTANZI 1984 – Angela DANEU LATTANZI: I manoscritti ed incunaboli miniati della Sicilia. Palermo 1984, 58-65
DANEU LATTANZI s.d. – Angela DANEU LATTANZI: Liber celestis revelationum. Palermo s.d.
DE CASTRIS 1986 – Pierluigi Leone DE CASTRIS: Arte di corte nella Napoli angioina. Da Carlo I a Roberto il Saggio. Firenze 1986
DI SIMONE 2015 – Paolo DI SIMONE: Rotte angioine. Trasmissione di modelli figurativi e mobilitá degli artisti tra Napoli e il versante adriatico del Regno: il caso di San Domenico a Penne. Chieti 2015, 313-325
ERBACH VON FÜRSTENAU 1905 – Adalbert ERBACH VON FÜRSTENAU: Pittura e miniatura a Napoli nel secolo XIV. In: L'arte: rivista di storia dell'arte medievale e moderna, 1905, 1-17
FLECK 2010 – Cathleen Ann FLECK: Patronage, Art, and the Anjou Bible in Angevin Naples (1266,1352). In: The Anjou Bible. A Royal manuscript revealed. Leuven 2010, 37-51
FLECK 2016 – Cathleen Ann FLECK: The Clement Bible at the Medieval courts of Naples and Avignon. A story of Papal power, Royal prestige, and Patronage. New York 2016, 33-46
GERRER 2010 – Alexandra GERRER: Hamiltonová Bible (Seminární práce dějin umění ve Vidní). Vídeň 2010
HEIMANN 1938 – Adelheid HEIMANN: Trinitas Creator Mundi. In: Journal of the Warburg Institute Vol. 2, No. 1. Londýn 1938, 42-52
IMPROTA 2014 – Andrea IMPROTA: Da Cristoforo Orimina alla bottega del maestro della crocifissione del messale di Avignone: Il breviario 407 della biblioteca Casanatense. In: Napoli Nobilissima III - VI, 2014, 81-88
IMPROTA 2019 – Andrea IMPROTA: Formations et cultures des officiers et de l’entourage des princes dans les territoires angevins (milieu XIIIe -fin XVe siècle). Percorsi di formazione e culture degli ufficiali e dell’entourage dei principi nei territori Angioini (metà XIII - fine XV secolo). École française de Rome 2019, 315-350
IMPROTA 2019 – Andrea IMPROTA: Intorno al Maestro del Liber celestium revelationum: nuovi codici e alcune riflessioni. In: Paragone 148, 2019. 36-49
KUJAWIŃSKI 2010 – Jakub KUJAWIŃSKI: Alla ricerca del contesto del volgarizzamento della Historia Normannorum di Amato di Montecassino: il manoscritto francese 688 della Bibliothèque nationale de France. In: Bullettino dell’istituto storico italiano per il medioevo. Roma 2010, 91-136
LORENZETTI s.d. – Costanza LORENZETTI: La corrente pittorica romana e senese e la tradizione locale in alcuni dipinti inediti della Campania. In: Bollettino d'Arte del Ministero dell'Educazione Nazionale, 9. Březen 1937 S.l., s.d. 417-436
LOWDEN 2010 – John LOWDEN: The Anjou Bible in the Context of Illustrated Bibles. In: The Anjou Bible. A royal manuscript revealed. Leuven 2010, 1-25
MANZARI 2008 – Francesca MANZARI: Un nuovo foglio miniator della bottega Orimina, un Graduale smembrato e la figura di un anonimo miniatore napoletano del Trecento. In: Storie di artisti, storie di libri. 2008, 293-312
MANZARI 2009 – Francesca MANZARI: La miniatura nel secolo di Giotto. In: Giotto e il Trecento: Il più sovrano maestro stato in dipintura. Roma 2009
MANZARI 2010 – Francesca MANZARI: Le Psautier et Livre d’Heures de Jeanne I d’Anjou. Pratiques françaises de dévotion et exaltation dynastique à la cour de Naples. In: Art de l’Enluminure, 32. Paris 2010, 2-73
MANZARI 2017 – Francesca MANZARI: Bibbie dell 'Italia meridionale nel XIV secolo: Napoli in epoca angioina. In: Bibbia. Immagini e scrittura nella Biblioteca apostolica vaticana. Milano 2017, 242-248
PASTOUREAU 2019 – Michel PASTOUREAU: Medioevo Simbolico. Bari 2019
PAONE 2009 – Stefania PAONE: Giotto a Napoli. Un percorso indiziario tra fonti, collaboratori e seguaci. In: Giotto e il Trecento. Roma 2009, 179-195
PERRICCIOLI SAGGESE 1984 – Alessandra PERRICCIOLI SAGGESE: Aggiunte a Cristoforo Orimina. In: Studi di storia dell’arte in memoria di Mario Rotili, Napoli 1984, 251-259
PERRICCIOLI SAGGESE 1997 – Alessandra PERRICCIOLI SAGGESE: Orimina Cristoforo. In: Enciclopedia dell’arte medievale, volume VIII. Roma 1997, 870sq.
PERRICCIOLI SAGGESE 2004 – Alessandra PERRICCIOLI SAGGESE (ed.): Orimina, Cristoforo. In: Dizionario biografico dei miniatori italiani. Milano 2004, 838-840
PERRICCIOLI SAGGESE 2002 – Alessandra PERRICCIOLI SAGGESE: Modelli giotteschi nella miniatura napoletana del Trecento. In: Medioevo. I modelli. Milano 2002, 661-667
PERRICCIOLI SAGGESE 2005 – Alessandra PERRICCIOLI SAGGESE: Gli statuti dell'ordine dello spirito Santo o del Nodo: immagine e ideologia del potere regio a Napoli alla
metà del Trecento. In: Medioevo: Immagini e ideologie. Milano 2005, 519-524
PUJMANOVÁ 1987 – Olga PUJMANOVÁ: Italské gotické a renesanční obrazy v Československých sbírkách. Praha 1987, 115-118
PUJMANOVÁ 1980 – Olga PUJMANOVÁ: Italské deskové obrazy v Českých zemích doby Karlovy (kandidátská disertace). Praha 1980, 42-101, 113-138
PUJMANOVÁ 1979 – Olga PUJMANOVÁ: Malířství doby Karlovy a Neapol. In: Umění XXVII. Praha 1979, 30-58
PUTATURO DONATI MURANO / PERRICCIOLI SAGGESE 2005 – Antonella PUTATURO DONATI MURANO / Alessandra PERRICCIOLI SAGGESE: La miniatura in Italia I, dal tardoantico al Trecento con riferimenti al Medio Oriente e all’Occidente europeo. Napoli 2005, 83-90, 120-133, 235-245
ROTILI 1956 – Mario ROTILI: La miniatura nella Badia di Cava. Cava de’ Tirreni - Napoli 1976, 45-73
SALMI 1956 – Mario SALMI: La miniatura italiana. Milano 1956, 15-19, 32-36
SABATINI 1974 – Francesco SABATINI: La cultura a Napoli nell'età angioina. In: Storia di Napoli. Firenze 1974,
TOMEI 2009 – Alessandro TOMEI: Giotto e il Trecento. In: Giotto e il Trecento. Roma 2009, 1-7
TOMEI 2013 – Alessandro Tomei: I pannelli dell’Apocalisse di Stoccarda e altre visioni angioine. In: Ikon, 6. 2013, 65-78
TOMEI 2016 – Alessandro TOMEI: I Regia Carmina dedicati a Roberto d’Angiò nella British Library di Londra: un manoscritto tra Italia e Provenza. In: Arte Medievale, IV. Roma 2016, 201-209
TOMEI 2016 – Alessandro TOMEI: Pittori per la miniatura tra Duecento e Trecento. In: Il libro miniato a Roma nel Duecento. Riflessioni e proposte. Roma 2016, 353-374
TROYLI 1751 – Placido TROYLI: Istoria generale del Reame di Napoli, vol IV. Napoli, 1751, 307–312
WATTEEUW / VAN BOS 2010 – Lieve WATTEEUW / Marina VAN BOS: The techniques of a fourteenth century neapolitan illuminator explored. In: The Anjou Bible. A royal manuscript revealed. Leuven 2010, 187-209
Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je rozbor iluminátorské tvorby Cristofora Oriminy v kontextu knižní malby 14. století v jižní Itálii a shrnutí literatury k tomuto tématu.
I. Úvod
II. Shrnutí literatury k tématu
III. Knižní malba jižní Itálie mezi koncem Duecenta a polovinou Trecenta
III.1. Vliv sicilské knižní malby na knižní malbu v Neapolsku a Kampánii
III.2. Knižní malba v Badii di Cava dei Tirreni do roku 1309
III.3. Iluminátorská produkce v Badii di Cava dei Tirreni v rozmezi 1309-1330
IV. Osobnost Roberta I. Moudrého a iluminátorská produkce jeho doby
V. Johana I. Anjouovská a iluminátorská tvorba její doby
VI. Díla Cristofora Oriminy
VI.1. Histoire ancienne jusqu’à César (Londýn, British Library, Ms. Royal 20. D I)
VI.2. Breviarium (Řím, Biblioteca Casanatense, Ms. 407)
VI.3. Bible Roberta Tarantského (Vat. Lat. 14430)
VI.4. Bible Malines (“Bible Roberta z Anjou”, Univerzitní knihovna v Lovani, Ms. 1)
VI.5. Žaltář (Vat Lat. 8183)
VI.6. Vídeňská Bible (Vídeň, Österreichische Nationalbibliothek, ms. 1191)
VI.7. Bible z Escorialu (Real Monasterio del Escorial, A III. 12) a Breviář z Madridu (Madrid, Ms. vit. 21-6)
VI.8. Sborník spísů Pietra Lombarda (Vat. lat. 681)
VI.9. Bible Hamilton (Berlín, Kupferstichkabinett, 90, 78 E. 3) a Vatikánská Bible (“Bible Mattea Planisia”, Vat. lat. 3550, I-III)
VI.10. Folio z Clevelandu (Cleveland, Art Museum, 1954.145)
VI.11. Bible z Turína (Turín, Biblioteca Reale, Mss. Varia 175)
VI.12. Roman du Roy Meliadus / Román o králi Meliádovi (Londýn, British Museum, Ms. Add. 12228)
VI.13. Breviarium Franciscanum (Národní knihovna v Madridu, N. C. 68) a Božská Komedie (Londýn, British Museum, Add. 19587)
VI.14. Statuta řádu sv. Ducha (Paříž, BNF, Ms. françois 4274)
VII. Stylová východiska Cristofora Oriminy do 1. třetiny 14. stol
VIII. Paralely tvorby Cristofora Oriminy
VIII.1. Bible Klimenta VII (Londýn, British Library, Ms. Add. 47672) a Bible z Catanie (Catania, Biblioteche Riunite Civica e Ursino Recupero, Catania, Civica Ms. A 72)
VIII.2. Regia Carmina (Londýn, British Library, Royal 6 E IX)
VIII.3. Historia Normannorum (Paříž, Bibliothèque nationale de France, Ms. 688)
VIII.4. Hodinky Johany Anjouovské (Vídeň, Österreichische Nationalbibliothek, Cod. 1921) a Misál z Avignonu (Avignon, Bibliothèque Municipale, Ms. 138)
VIII.5. Folio z Gradualu n.70 (Benátky, Fondazione Cini, n.70)
VIII.6. Bible Moralisée (Paříž, BNF. fr. 9561)
VIII.7. Kodexy sv. Brigity – Revelationes (New York, Morganova knihovna, Ms. 498; Národní knihovna v Palermu, IV. G. 2.) a Canones Apostolorum (Biblioteca del seminario di Como, Ms. 9)
IX. Shrnutí formálního tvarosloví Cristofora Oriminy
IX.1. Úvod
IX.2. Barevnost
IX.3. Iniciály
IX.4. Žerdi a bordury
IX.5. Ornamentální prvky
IX.6. Figurální motivy
IX.7: Shrnutí zdrojů stylu v tvorbě C. Oriminy
IX.8. Srovnání Oriminovy iluminátorské tvorby s ostatní dobovou iluminátorskou produkcí v Jižní Itálii
X. Závěr
XI. Seznam pramenů a literatury
XII. Obrazová příloha
XIII. Seznam vyobrazení
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The purpose of the thesis is an analysis of Cristofora Orimina’s miniature artwork in the context of 14th century’s manuscript in the Southern Italy and summary of the topic’s literature.
I. Úvod
II. Shrnutí literatury k tématu
III. Knižní malba jižní Itálie mezi koncem Duecenta a polovinou Trecenta
III.1. Vliv sicilské knižní malby na knižní malbu v Neapolsku a Kampánii
III.2. Knižní malba v Badii di Cava dei Tirreni do roku 1309
III.3. Iluminátorská produkce v Badii di Cava dei Tirreni v rozmezi 1309-1330
IV. Osobnost Roberta I. Moudrého a iluminátorská produkce jeho doby
V. Johana I. Anjouovská a iluminátorská tvorba její doby
VI. Díla Cristofora Oriminy
VI.1. Histoire ancienne jusqu’à César (Londýn, British Library, Ms. Royal 20. D I)
VI.2. Breviarium (Řím, Biblioteca Casanatense, Ms. 407)
VI.3. Bible Roberta Tarantského (Vat. Lat. 14430)
VI.4. Bible Malines (“Bible Roberta z Anjou”, Univerzitní knihovna v Lovani, Ms. 1)
VI.5. Žaltář (Vat Lat. 8183)
VI.6. Vídeňská Bible (Vídeň, Österreichische Nationalbibliothek, ms. 1191)
VI.7. Bible z Escorialu (Real Monasterio del Escorial, A III. 12) a Breviář z Madridu (Madrid, Ms. vit. 21-6)
VI.8. Sborník spísů Pietra Lombarda (Vat. lat. 681)
VI.9. Bible Hamilton (Berlín, Kupferstichkabinett, 90, 78 E. 3) a Vatikánská Bible (“Bible Mattea Planisia”, Vat. lat. 3550, I-III)
VI.10. Folio z Clevelandu (Cleveland, Art Museum, 1954.145)
VI.11. Bible z Turína (Turín, Biblioteca Reale, Mss. Varia 175)
VI.12. Roman du Roy Meliadus / Román o králi Meliádovi (Londýn, British Museum, Ms. Add. 12228)
VI.13. Breviarium Franciscanum (Národní knihovna v Madridu, N. C. 68) a Božská Komedie (Londýn, British Museum, Add. 19587)
VI.14. Statuta řádu sv. Ducha (Paříž, BNF, Ms. françois 4274)
VII. Stylová východiska Cristofora Oriminy do 1. třetiny 14. stol
VIII. Paralely tvorby Cristofora Oriminy
VIII.1. Bible Klimenta VII (Londýn, British Library, Ms. Add. 47672) a Bible z Catanie (Catania, Biblioteche Riunite Civica e Ursino Recupero, Catania, Civica Ms. A 72)
VIII.2. Regia Carmina (Londýn, British Library, Royal 6 E IX)
VIII.3. Historia Normannorum (Paříž, Bibliothèque nationale de France, Ms. 688)
VIII.4. Hodinky Johany Anjouovské (Vídeň, Österreichische Nationalbibliothek, Cod. 1921) a Misál z Avignonu (Avignon, Bibliothèque Municipale, Ms. 138)
VIII.5. Folio z Gradualu n.70 (Benátky, Fondazione Cini, n.70)
VIII.6. Bible Moralisée (Paříž, BNF. fr. 9561)
VIII.7. Kodexy sv. Brigity – Revelationes (New York, Morganova knihovna, Ms. 498; Národní knihovna v Palermu, IV. G. 2.) a Canones Apostolorum (Biblioteca del seminario di Como, Ms. 9)
IX. Shrnutí formálního tvarosloví Cristofora Oriminy
IX.1. Úvod
IX.2. Barevnost
IX.3. Iniciály
IX.4. Žerdi a bordury
IX.5. Ornamentální prvky
IX.6. Figurální motivy
IX.7: Shrnutí zdrojů stylu v tvorbě C. Oriminy
IX.8. Srovnání Oriminovy iluminátorské tvorby s ostatní dobovou iluminátorskou produkcí v Jižní Itálii
X. Závěr
XI. Seznam pramenů a literatury
XII. Obrazová příloha
XIII. Seznam vyobrazení
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK