Proč studenti chtějí studovat informatiku na VŠ a jaké výukové materiály považují za přínosné
Název práce v češtině: | Proč studenti chtějí studovat informatiku na VŠ a jaké výukové materiály považují za přínosné |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Why students need to study computer science at university and what teaching materials they consider like beneficial |
Klíčová slova: | výuka informatiky|výukové materiály|smíšený výzkum |
Klíčová slova anglicky: | computer science education|teaching materials|mixed methods research |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.05.2021 |
Datum zadání: | 19.05.2021 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.05.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.05.2021 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 22.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2021 |
Oponenti: | Mgr. Lukáš Kolek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Na podporu výuky informatiky vzniká mnoho výukových materiálů (knih, metodik, videí, webových stránek, aplikací), málo se ale ví, co konkrétně české středoškoláky motivuje k tomu, aby se informatice věnovali i na vysoké škole a jaké výukové materiály považují za vhodné pro její výuku.
Řešitelka pomocí dotazníkového šetření (N~300) s přihlédnutím na demografické údaje a typ vysoké školy, kde respondent aktuálně studuje, zmapuje následující: 1) Co vede studenty ke studiu informatiky na vysoké škole 2) Jaké výukové materiály, se kterými se studenti setkali během výuky informatiky na SŠ, považují za vhodné a chtěli by je využívat nadále 3) Jaké výukové materiály studentům pomohly, při výuce programování Následně řešitelka vytipuje přibližně tři nejzajímavější témata zaměřená na to, jak nabyté informace z dotazníkového šetření zúročit pro vlastní výukovou praxi a pomocí kvalitativního šetření s přibližně 20 VŠ studenty informatiky (metoda focus group) ověří, zda zvolená témata odpovídají jejich zkušenosti. V konečné fázi studentka navrhne jak výsledky použít při plánování tematických výukových plánů. |
Seznam odborné literatury |
Doporučená literatura:
- Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat (4., rozš. vyd). Portál. - Klement, M. (2019). Úroveň připravenosti učitelů informatických předmětů na implementaci konceptu informačního myšlení do výuky.. Media4u Magazine, 16(3). - Lessner, D., & Bystrica, B. (2013). Jak žáci gymnázia vnímají výuku informatiky jako vědy. - Lessner, D. (2018). Výuka informatiky na gymnáziích. - Parker, A., & Tritter, J. (2006). Focus group method and methodology: current practice and recent debate. International Journal of Research & Method in Education, 29(1), 23-37. - Sehnalová, V., & Závadská, A. (2010). Metodika výuky informatiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe-náměty pro začínajícího učitele. Ostravská univerzita v Ostravě. Internetové zdroje: - Scio: Motivace, priority a kvalita uchazečů o VŠ studium. Vybraná zjištění z projektů Vektor a Národní srovnávací zkoušky. https://www.scio.cz/download/analyzy/souhrn_poznatku_Vektor_uchazeci.pdf - Informatické myšlení: https://imysleni.cz/ucebnice Diplomové a bakalářské práce vhodné k prostudování: - Bojkovič, M. (2007). Informatika na SŠ.[bakalářská práce] https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/12820/BPTX_2006_1_11280_L01DEF01_2422_0_724.pdf?sequence=1Holub, T. (2015). - Holub, T. (2015). Projekty pro podporu výuky informatiky na SŠ [bakalářská práce] https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/20019/1/Bakalarska%20prace%20Tomas%20Holub.pdf - Chludová, E. (2007). Tvořivost učitele ve výuce předmětu Informatika v 1. roč. 4-letého gymnázia (využití předmětu Informatika v mezipředmětových vztazích). [diplomová práce] http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/3886/chludov%c3%a1_2007_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Mrázková, M. (2015). Představa studentů střední školy o ideálním středoškolském učiteli. [bakalářská práce] https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/33281/mr%C3%A1zkov%C3%A1_2015_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y |