Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výsledky fyzikálneho vzdelávania na konci stredoškolského štúdia
Název práce v jazyce práce (slovenština): Výsledky fyzikálneho vzdelávania na konci stredoškolského štúdia
Název práce v češtině: Výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia
Název v anglickém jazyce: Results of physics education at the end of upper secondary school
Klíčová slova: TIMSS Advanced|fyzikální vzdělávání|fyzikální znalosti|čeští gymnazisté
Klíčová slova anglicky: TIMSS Advanced|physics education|knowledge of physics|Czech general upper secondary school students
Akademický rok vypsání: 2020/2021
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.09.2020
Datum zadání: 23.09.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.09.2020
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2025
Datum odevzdání tištěné podoby:19.05.2025
Konzultanti: doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D.
Zásady pro vypracování
1. Zmapovat, jak se v České republice a v dalších vybraných zemích zjišťují výsledky fyzikálního vzdělávání na konci středoškolského studia.
2. Seznámit se s mezinárodním šetřením TIMSS advanced, používanými nástroji a výsledky.
3. Využít test z fyziky pro středoškoláky použitý v šetření TIMSS 1995, kterého se účastnila ČR, zopakovat šetření na reprezentativním shodně konstruovaném vzorku žáků a porovnat výsledky.
4. Sestavit soubor úloh vhodných pro zjišťování vědomostí a dovedností žáků v oblasti fyziky na konci středoškolského studia a ověřit je (inspirovat se lze např. u zkušených učitelů fyziky, v české a zahraniční literatuře, úlohami uvolněnými z mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA).
5. Výsledky práce průběžně prezentovat na tuzemských i zahraničních konferencích či formou článků.
Seznam odborné literatury
[1] Straková, J., Tomášek, V., Palečková, J. (1988). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha: VÚP.
[2] Palečková, J., Tomášek, V., Straková, J. (1999). Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Test z matematiky a fyziky pro středoškoláky. Praha: ÚIV.
[3] Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce.
[4] Straková, J. (2015). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
[5] Mezinárodní stránky projektu TIMSS: http://timssandpirls.bc.edu/
[6] Mezinárodní stránky projektu PISA: http://www.oecd.org/pisa/
[7] Národní stránky projektu TIMSS: http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS
[8] Národní stránky projektu PISA: http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA
[9] Hendl, J. (2004, 2009, 2012). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
[10] Zvára, K, Štěpán, J. (2002). Pravděpodobnost a matematická statistika. Praha: Matfyzpress.
[11] Halpern, A. (1988). 3 000 solved problems in physics, Mc. Graw Hill Companies.
[12] Mandíková, D., Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido.
[13] Učebnice fyziky pro střední školy a metodické příručky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK