Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vnímání chudoby a bohatství dětmi v kontextu mediální reprezentací
Název práce v češtině: Vnímání chudoby a bohatství dětmi v kontextu mediální reprezentací
Název v anglickém jazyce: Children´s perception of poverty and wealth in the context of media representations
Klíčová slova: chudoba, bohatství, sociální nerovnosti, děti, vnímání, mediální reprezentace
Klíčová slova anglicky: poverty, wealth, social inequalities, children, perception, media representations
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.03.2020
Datum zadání: 26.03.2020
Datum a čas obhajoby: 23.06.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2021
Oponenti: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
BRYMAN, Alan. Social research methods. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, [2016]. ISBN 978-0-19-968945-3.
DYER, Richard. The matter of images: essays on representations [online]. Second edition. London: Routledge, [2002] [cit. 2020-10-02]. ISBN 0-415-25495-7. Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=nlebk&AN=570440&site=eds-live&scope=site&lang=cs
GIDDENS, Anthony. Sociologie. 6. vydání. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JIRÁK, Jan a Barbara KOPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 6. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-102-2.
KELLNER, Douglas. Media Culture: Cultural Studies, Identity, and Politics in the Contemporary Moment. Routledge, 2020. ISBN 9780367199340.
KENDALL, Diana. Framing Class: Media Representations of Wealth and Poverty in America. 2. vydání. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers, 2011. ISBN 978-1-4422-0225-2.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozšířené a přepracované vydání, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-574-5.
PETRUSEK, Miloslav, Hana MAŘÍKOVÁ a Alena VODÁKOVÁ. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3.
PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydání. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7.
SINGER, Dorothy G. a Jerome L. SINGER, ed. Handbook of children and the media. 2nd ed. Los Angeles: Sage, c2012. ISBN 978-1-4129-8242-9.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
STERNHEIMER, Karen. It's Not The Media: The Truth About Pop Culture's Influence On Children. Basic Books, 2003. ISBN 978-0813341385.
STRASBURGER, Victor C., Barbara J. WILSON a Amy B. JORDAN. Children, adolescents, and the media. Third edition. Thousand Oaks: SAGE, [2014]. ISBN 978-1-4129-9926-7.
BILLIG, M., a TAIFEL, H. Social categorization and similarity in intergroup behaviour. European Journal of Social Psychology, 3. 1973.
BELK, Russell W. Material Values in the Comics: A Content Analysis of Comic Books Featuring Themes of Wealth. Journal of Consumer Research, vol. 14, no. 1, 1987, pp. 26–42. JSTOR, www.jstor.org/stable/2489240. Accessed 19 Feb. 2021.
BULLOCK, Heather, WYCHE, Karen a WILLIAMS, Wendy. Media Images of the Poor. Journal of Social Issues. 57. 2001. s. 229-246. 10.1111/0022-4537.00210.
CALLISTER, Mark A., ROBINSON Tom a CLARK, Bradley R. Media Portrayals of the Family in Children’s Television Programming During the 2005-2006 Season in the US, Journal of Children and Media, 1:2, 142-161, 2007. DOI: 10.1080/17482790701339142.
GAMSON, William a Andre MODIGLIANI. Media discourse and public opinion on nuclear power: A constructionist approach. In: The American Journal of Sociology, 1989. 95 (1): 1-5.
GERBNER, George a Larry GROSS. Living with television: The violence profile. In: Journal of Communication, 1976, s. 172-199.
GRISOLD, Andrea a THEINE, Hendrik. How Come We Know? The Media Coverage of Economic Inequality. International Journal of Communication, 11. pp. 4265-4284. 2017. ISSN 1932-8036.
HALL, Stuart. Encoding/decoding. In: S. Hall, D. Hobson, A Lowe & P. Willis (Eds.), Culture, Media, Language. London: Hutchinson University Library, 1980. s. 128 – 138. Dostupné z: https://spstudentenhancement.files.wordpress.com/2015/03/stuart-hall-1980.pdf
HOSTETTER. Carol, WILLIAMSON, WILLIAMSON SULLENBERGER, Sabrina a WOOD, Leila. “All These People Who Can Do Things That I Can’t”: Adolescents’ Reflections on Class, Poverty, and the American Dream, Journal of Poverty, 19:2, 2015. s. 133-152, DOI: 10.1080/10875549.2014.991888.
CHAFEL, Judith A. Children's Views of Social Inequality: A Review of Research and Implications for Teaching. 1996. The Educational Forum, Volume 61.
CHLUMSKÁ, Eva. Úvod do mediálních studií: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita palackého v Olomouci, 2013. ISBN: 978-80-244-3610-4.
IYENGAR, S. Framing responsibility for political issues: The case of poverty. Polit Behav 12, 1990. s. 19–40 https://doi.org/10.1007/BF00992330.
KREIDL, Martin. Changes in the Perception of Poverty and Wealth: The Czech Republic, 1991-1995. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 34(1), 73-98. 1998. doi: 10.13060/00380288.1998.34.11.10.
KREIDL, Martin. Perceptions of Poverty and Wealth in Western and Post-Communist Countries. Social Justice Research 13, 2000. https://doi.org/10.1023/A:1007597807110
LEVI MARTIN, John. What do animals do all day?: The division of labor, class bodies, and totemic thinking in the popular imagination, Poetics, Volume 27, Issues 2–3, 2000, Pages 195-231, ISSN 0304-422X,
https://doi.org/10.1016/S0304-422X(99)00025-X,,
MAREŠ, Petr. Social Exclusion and Social Inclusion in the Czech Society. Masarykova univerzita [online]. [cit. 2020-05-24]. Dostupné z: https://www.muni.cz/en/research/projects/1766
MISTRY, Rashmita. A Multidimensional Analysis of Elementary School Children's Beliefs about Wealth and Poverty. Doctoral Dissertation. Retrieved from ProQuest Information & Learning. 2000.
MŇUKOVÁ, Dominika. Reprodukce sociálních nerovností skrze stereotypní mediální reprezentace: seminární práce z předmětu Sociologie médií. Univerzita Karlova, 2020.
MYSÍKOVÁ, Martina a Kamila FIALOVÁ. Jak může pandemie koronaviru ovlivnit chudobu v Česku?: Simulace dopadů na míru příjmové chudoby. Sociologický ústav: Akademie věd ČR [online]. 29.4.2020 [cit. 2021-04-17]. Dostupné z: https://www.soc.cas.cz/aktualita/jak-muze-pandemie-koronaviru-ovlivnit-chudobu-v-cesku-simulace-dopadu-na-miru-prijmove
PLATOW, M. J. a HUNTER J.A. Intergroup relations and conflict: revisiting Sherif’s boys’ camp studies. Social Psychology: Revisiting the Classic Studies. JR Smith, SA Haslam (Eds). Sage Publications, 2012.
PROKOP, Daniel, Paulína TABERY, Martin BUCHTÍK, Tomáš DVOŘÁK a Matouše PILNÁČEK. Rozděleni svobodou: Česká společnost po 30 letech. Praha: Radioservis, 2019. ISBN 978-80-88286-08-0.
RAMSEY, Patricia G. Children's Responses to Differences. 2008. NHSA DIALOG, 11:4, DOI: 10.1080/15240750802432607.
RAMSEY, Patricia G. Young Children's Awareness and Understanding of Social Class Differences [online]. In: The Journal of Genetic Psychology. Research and Theory on Human Development.1990. https://doi.org/10.1080/00221325.1991.9914679
REESE, Stephen D. Prologue-Framing Public Life. [online]. A Bridging Model for Media Research. LEA, 2001. [cit. 2020-10-01] Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/247280571_Prologue-Framing_Public_Life_A_Bridging_Model_for_Media_Research
SACHWEH, Patrick. (2012). The Moral Economy of Inequality: Popular Views on Income Differentiation, Poverty, and Wealth. Socio-Economic Review. 10. 419-445. 10.1093/ser/mwr023.
STREIB, Jessi, AYALA Miryea a WIXTED Colleen. Benign Inequality: Frames of Poverty and Social Class Inequality in Children’s Movies, Journal of Poverty, 21:1, 1-19, 2017. DOI: 10.1080/10875549.2015.1112870.
TABERY, Paulína. Nastolování agendy a proces rámování. Sociologický webzin [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, 1. 3. 2009 [cit. 2020-10-01]. ISSN 1214-1720. Dostupné z: https://www.soc.cas.cz/sites/default/files/soubory//030309152833495a82a882ec806e745.pdf
TEJKALOVÁ, A. N., LÁB, F. "Západ, nebo spíš Východ? Změny ve vlastnictví médií a jejich důsledky" in Bělohradský, V., Hlaváček, P., Putna, M. C., Romancov, M. eds. Proč jsme Západ? Česko, Evropa a Západ mezi minulostí a budoucností. FF UK, 2016. pp. 234–244.
TUCHMAN, Gaye. The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media. In: Crothers L., Lockhart C. (eds) Culture and Politics. New York: Palgrave Macmillan, 2000.
WEINGER, Susan. Poor Children "Know Their Place": Perceptions of Poverty, Class, and Public Messages. [online]. Journal of Sociology and Social Welfare, 25, 6. 1998. Dostupné z: https://scholarworks.wmich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2490&context=jssw
Předběžná náplň práce
Tato práce se zabývá tím, jak děti vnímají extrémní projevy sociálních nerovností – chudobu a bohatství, a jaký mají na jejich představy vliv média a mediální reprezentace. Část práce, která čerpá z literatury, vymezuje problematiku mediálních reprezentací, mediální konstrukce reality a sociálních nerovností, zabývá se diferenciacemi ve vnímání extrémních projevů sociálních nerovností – chudoby a bohatství, zaměřuje se na jejich reprezentaci v médiích a v neposlední řadě se věnuje médiím a mediálním reprezentacím v kontextu dětí. Výzkumná část práce osvětluje problematiku vnímání chudoby a bohatství dětmi v kontextu mediálních reprezentací v souvislosti s dosud provedenými studiemi a v rámci vlastního výzkumu zkoumá prostřednictvím hloubkových rozhovorů to, jak participanti z řad dětí rozumí pojmům chudoba a bohatství, jak je vnímají ve světě kolem sebe a jakou roli v tomto procesu hrají média.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis explores how children perceive extreme manifestations of social inequalities – poverty and wealth, and what role do media and media representations play in this process. Based on the literature, it is focusing on media construction of reality, media representations, and social inequalities in general, at the same time it deals with poverty and wealth in the context of perception and media representations, and it also explores the relationship between children and media. Furthermore, by analyzing the results of interviews with children the thesis directly examines how they perceive poverty and wealth and what role do media play in this process.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK