Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tištěné nezávislé magazíny v post-digitální době
Název práce v češtině: Tištěné nezávislé magazíny v post-digitální době
Název v anglickém jazyce: Printed Independent Magazines in Post-Digital Age
Klíčová slova: tištěné nezávislé magazíny, post-digitalita, materialita, střední Evropa, nezávislé vydávání
Klíčová slova anglicky: printed independent magazines, post-digital, materiality, Central Europe, independent publishing
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 31.01.2020
Datum zadání: 31.01.2020
Datum a čas obhajoby: 10.02.2021 08:00
Místo konání obhajoby: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:06.01.2021
Datum proběhlé obhajoby: 10.02.2021
Oponenti: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
 
 
 
Kontrola URKUND:
Seznam odborné literatury
ALLAN, Gwen. Artist's magazines: an alternative space for art. Cambridge: The MIT Press, 2011. ISBN 978-0-262-01519-6.
ALLEN, Gwen. Artists' Magazines for Art: An Alternative Space. The MIT Press, 2015. ISBN 978-0262528412.
ANDERSSON, Patrik, Judith STEEDMAN, Jop VAN BENNEKOM a Jeff RAID. Inside Magazines: Independent Pop Culture Magazines. Michigan University: Gingko Press, 2002. ISBN 978-1584231097.
BRADBURY, Victoria a Suzy O´HARA. Art Hack Practice: Critical Intersections of Art, Innovation and the Maker Movement. Routledge, 2019. ISBN 9780815374916.
CARPENTIER, Nico, Peter DAHLGREN a Francesca PASQUALI. Waves of media democratization: A brief history of contemporary participatory practices in the media sphere. CONVERGENCE-THE INTERNATIONAL JOURNAL OF RESEARCH INTO NEW MEDIA TECHNOLOGIES [online]. 2013, 19(3), 287-294 [cit. 2020-11-10]. ISSN
CARPENTIER, Nico. Media and participation: a site of ideological-democratic struggle
CELLA, Bernhard. No-ISBN: on self-publishing. Second Edition. Vienna: Salon fur Kunstbuch, 2017. ISBN 3863358198.
DUNCOMBE, Stephen. Notes from Underground: Zines and the politics of alternative culture. 2. Portland: Microcosm Publishing, 2008.
EICHHORN, Kate. Adjusted Margin: Xerography, Art, and Activism in the Late Twentieth Century. Massachusetts Institute of Technology: The MIT Press, 2016. ISBN 9780262033961.
FLORIDA, Richard. The Rise of Creative Class. 2. New York: Basic Books, 2012. ISBN 978-0-465-02993-8
HARCUP, Tony. A Dictionary of Journalism. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780199646241.
HELD JR., John. Small Scale Subversion: Mail Art & Artistamps. Breda, Netherlands: TAM Publications, 2015. ISBN 978-1329058057.
JOHNSON S and Prijatel P (2007) The Magazine from Cover to Cover. New York: Oxford University Press
JONES, Steve. An Essencial References to Communication and Technology: Encyclopedia of New Media. New York: Sage Publications, 2003. ISBN 0-7619-2382-9.
LEADBEATER, Charles a Paul MILLER. The Pro-Am Revolution: How Enthusiasts Are Changing Our Society and Economy. Demos, 2004. ISBN 978-1841801360.
LUDOVICO, Alessandro. Post-Digital Print: The Mutation of Publishing since 1894. Eidhoven: Onomatopee 77, 2013. ISBN 978-9491677014.
MAWER, N. (1995). Utopian Studies, 6(2), 165-168. Retrieved January 3, 2021, from http://www.jstor.org/stable/20719430
MCLUHAN, Marshall. Understanding media: the extensions of man. 8. print. New York: New American Library, 1964. Signet Books.
OLSON, Candi. Mimeo Madness: How the Mimeograph Created a Communication Revolution. Conference Papers -- National Communication Association [online]. 2009, ,
PARIKKA, Jussi. A Geology of Media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2015. ISBN 978-0-8166-9551-5.
SANDERS, Ed. Hymn to the Mimeograph Revolution. New York: Boo-Hooray, 2012.
SEITA, Sophie. Provisional Avant-Gardes: Little Magazine Communities from Dada to Digital. Stanford, California: Stanford University Press, 2019. ISBN 9781503609587.
SPENCER, Amy. DIY: The Rise of LO-FI Culture. London: Marion Boyars Publishers,
Odborné články
BENNEKOM, Jop van. Interview with Jop van Bennekom. A Southampton Solent University Graphic Design Research Project. [online]. 2007, 4(4), 106 - 117 [cit. 2021-01-01].
BOWMAN, J. P., & Renshaw, D. A. (1989). Desktop Publishing: Things Gutenberg Never Taught You. Journal of Business Communication, 26(1), 57–77. doi:10.1177/002194368902600105
CARLIN, Kira a Bonita MASON. Why print now?: An intimate study of Australian small-scale, independent magazines. Australian Journalism Review, 2017, 39(2.), 193–206.
CRAMER, Florian. What is "Post-Digital"? APRJA. 2014, 3(1), 11-24. Dostupné z: doi:2245-7755
HROCH, Miloš. Not Out of Date, but Out of Time: The Materiality of Zines and Post-digital Memory. In Forum Historiae, 2020, Vol. 14, No. 1, s. 17-27. ISSN 1337-6861. DOI: https://doi.org/10.31577/ forhist.2020.14.1.2
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1367877911432059
JOVANOVICH, William. The Universal Xerox Life Complier Machine. The Americal Scholar. The Phi Beta Kappa Society, 1971, 40(2), 249–255.
LE MASURIER, Megan. Independent magazines and the rejuvenation of print. International Journal of Cultural Studies [online]. 2012, 15(4), 383–398 [cit. 2020-07-
LE MASURIER, Megan. What is Slow Journalism? Journalism Practice. 2015, 9(2), 138–152. Dostupné z: doi:10.1080/17512786.2014.916471
BOURDIEU, Pierre The Forms of Capital, in: Richardson, J., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (1986), Westport, CT: Greenwood
ŘIHÁČEK, Tomáš a Roman HYTYCH. Metoda zakotvené teorie. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy [online]. 2014,44 - 74 [cit. 2020-12-29]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/258994659_Metoda_zakotvene_teorie
SIVEK, Susan Currie a Alyssa TOWNSEND. Opportunities and Constraints for Independent Digital Magazine Publishing. Journal of Magazine & New Media Research. Linfield College, 2014, 15(1), 1-19.
STONE, Martha E. "Warhol's Interview: A Brief History." The Gay & Lesbian ReviewWorldwide 23.3 (2016): 14.


FALTA, Matěj. Lesk a bída DTP: desktop publishing a běžná praxe českých vydavatelství. Praha, 2020. 93 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jaroslav Slanec.

HAIMANN, Tomáš.. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, 2009. VI s. Vedoucí diplomové práce PhDr. Jana Čeňková, Ph.D.

HROCH, Miloš. Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2. 0 kulturu fanzinů? Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií. Vedoucí práce: Pavel Turek, Ph.D
Předběžná náplň práce
Diplomová práce Tištěné nezávislé magazíny v post-digitální době se snaží vyzkoumat, co stojí za motivací šéfredaktorů/uměleckých ředitelů tvořit ve střední Evropě tištěný magazín a současně jakým způsobem jsou tyto magazíny ovlivněny post-digitálními trendy. Využívá k tomu kvalitativní metodu zakotvené teorie vystavěnou na datech z polostrukturovaných rozhovorů. V rámci praktického výzkumu došlo k oslovení devíti autorů z Rakouska, Německa, Polska, České republiky, Slovenska a Maďarska. Z celkového počtu oslovených se podařilo získat data od sedmi z nich. V teoretické části se zabývám historií nezávislého tisku z hlediska technologických změn na poli tisku a definováním pojmu tištěný nezávislý magazín. Hlavním přínosem práce je mapování středoevropské nezávislé časopisecké scény, která doposud nebyla v žádné akademické práci podrobněji zkoumána. Text dává tuto scénu do celosvětového kontextu s tím, že poukazuje na určitá specifika, která jsou spojená s regionem střední Evropy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis Printed Independent Magazines in Post-Digital Age tries to discover the motivation of editors-in-chief/art directors for creating a printed, independent magazine in Central Europe and at the same time how these magazines are influenced by post-digital trends. It uses a qualitative method of Grounded Theory based on data from semi-structured interviews. In the practical part of the research, nine authors from Austria, Germany, Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Hungary were approached. From the total number of respondents, data was obtained from seven of them. In the theoretical part, the work is focused on the history of independent print, in terms of technological changes in the printing field and it defines the term “printed independent magazine”. The main contribution of the work is a mapping of the Central European independent magazine scene, which has not been thoroughly examined in any academic work yet. The text puts this scene in the international context, and it points out the certain specifics which are associated with Central Europe.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK